Annons:
Etiketttips-råd
Läst 1118 ggr
Tarotstollan
2013-06-21 18:05

Brygga finare te?

Är ju inte alls hemma på dessa finare teer från Kina , Japan, Indien och så vidare. När ni använder dessa att dricka, gör ni bara kopp för kopp eller gör ni i större mängder, i kanna t. ex?

Undrar hur det skulle bli att tillverka i bryggare som jag nästan alltid gör med de mera vanliga svarta lös-teer jag köper?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
tlover
2013-06-22 07:30
#1

Jag brygger i Tekanna, men i max 4 dl Tekannor så jag vet inte om det räknas som större mängder. eller så dricker jag ur Gaiwan.

Om du kan använda bryggare beror på hur varmt vatten det är i bryggaren och vilket Te du har för alla teer ska ju ha olika temperaturer och fina teer är lite mer känsliga (kanske för att dom inte har nån tillsatt smak som kan dölja smaken av "felbryggt te"

Sen vet jag inte om teer som ska dra kort tid (dom ska ju dra olika kort tid också) klarar av en bryggare.

Alla individuella teer har ju olika grader och tider men generellt så kan man säga att Svart te ska ha 95-100 grader, Pu-erh 100 grader, Oolong 80-90 grader, Gult te 70-80 grader, grönt kinesiskt Te 75-80 grader, grönt japanskt Te 70-75 grader och vitt Te 70-80 grader. 

Men det finns undantag tex gyokuro ska ha 40 grader varmt vatten första bryggningen och vissa sencha el bancha (japanska gröna teer) ska ha 80 grader 

sen ska ju dom dra olika tider också men förhoppningsvis står allt det på paketet eller att personalen i butiken säger hur det ska bryggas

l'm back

Tarotstollan
2013-06-22 17:20
#2

Ok tack, det verkar vara lite mer komplicerat än jag tänk mig.
Jag bryr mig inte om vad det är för Temperatur på vattnet bara det har kokat upp och är varmt. Vet inte hur varmt det är i min vattenkokare, det blir bubblor i alla fall och kaffebryggaren är ju som det brukar vara när man brygger kaffe. Fast min är till enbart Te i 99%!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

tlover
2013-06-22 19:15
#3

Jag har en vattenkokare med inbyggd termometer så för mig är det enkelt men innan jag hade det så brukade jag åtminstånde första gången vara noga med att vattnet var rätt Temperatur (jag använde en sånhär timer/stektermometer) för att sen exprimentera lite, efter ett tag kunde man höra på vattenkokaren då den är rätt temp.

eller så kan man låta vattnet koka upp sen sätta i termometern och hälla på kallt vatten till rätt temp.

annars ska man kunna vänta en viss tid efter att vattnet har kokat upp, 1 minut ska vara ett visst antal grader det sjunker men jag har inte koll på den metoden då jag aldrig använt den. 

annars kan du börja med Svart te eller Pu-erh det ska ju vara hett vatten till det.

l'm back

Tarotstollan
2013-06-22 19:25
#4

Skall kanske testa någon gång. Måste bara köpa rätt Te först. Är inte så ofta i tebutiker, köper mest löste i Ica affären.

Var visserligen i en tebutik nu i tisdags men då köpte jag i stor sett samma gamla vanliga teer.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Zureel
2013-06-22 22:40
#5

Jag har använt en ugnstermometer lite då och då oftast när jag testar fina Tesorter första gången vill göra allt efter regelboken så att säga i fortsättningen är jag oftast inte lika noggrann om jag inte upplever en hyfsad stor smakskillnad på korrekt uppmätt Temperatur och när jag bara försöker komma nära genom att veta hur min vattenkokare fungerar.


tlover
2013-06-24 09:51
#6

Tog fram denna äldre artikel om hur man tillagar Te bra.

Man ser att det är lite andra temperaturrekomendationer men det kan bero på vad för slags Te den som rekomenderar dricker tex då det även inom gröna teer tex finns olika temperaturer man ska brygga teet på.

(tex själv dricker jag gärna ljusare oolongteer därför har jag lägre "lägsta rekomendation")

l'm back

Annons:
Upp till toppen
Annons: