Annons:
Etikettövrigt-terelaterat
Läst 1914 ggr
Zureel
2013-07-04 11:50

Oväntat vattenläckage = inget te

Skulle ställa mig att diska men inget vatten ur kranen ringer kvartersvärden får reda på att det blivit något akut läckage så de blev tvungna att stänga av vattnet utan förvarning och vattenkokaren var tom så inget Te för mig 😕 förhoppningsvis ska det vara fixat inom en halvtimme men saknar naturligtvis en kopp Te mer nu när jag inte kan få det.


Annons:
Pelle Långlös
2013-07-04 19:32
#1

Surt. Fick du någon Te till slut?

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Zureel
2013-07-04 19:40
#2

Jo men halvtimmen kändes lång jag var törstig och hade inget att dricka, jag är uppenbarligen inte beredd på att det inte ska finnas vatten. När det är planlagt att vattnet ska bli avstängt häller jag upp vatten i förväg har inte insett att jag har inget att dricka om vattnet är avstängt.


Pelle Långlös
2013-07-04 19:42
#3

Håller med. Man blir extra törstig när man inget har.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Zureel
2013-07-04 19:48
#4

Ska nog hålla en liter vatten i kylskåpet för eventualiteter speciellt nu på sommaren kan man bli törstig fort speciellt om man tränat.


Pelle Långlös
2013-07-04 19:58
#5

Jo gör det. Jag har alltid en halvliters i kylskåpet. Men mest för att jag vill ha iskallt vatten. :-)

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

tlover
2013-07-04 21:34
#6

jag brukar oftast (men inte alltid) ha vatten i en tillbringare i kylen eftersom om det är strömavbrott så blir det inget vatten alls från kran och det är ganska ofta strömavbrott här.

Då funkar ju inte heller vattenkokaren men måste man ha Te under strömavbrottet (vanligt om vi måste ta vatten från sjön tex) så kan man ju antingen använda gasolkök eller helt enkelt elda.

l'm back

Annons:
Pelle Långlös
2013-07-05 05:28
#7

Har du inget vatten under strömavbrott? Min kran brukar funka.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

tlover
2013-07-05 10:29
#8

#7 vi har egen brunn så vi har en pump som drivs på el. lite finns in systemet men det räcker inte länge ifall det är ett längre ströavbrott.

Jag fick dra fram gasolköket imorse då vi hade strömavbrott då, däremot hade jag just hunnit fylla vattenkokaren då strömmen gick så jag kunde "slösa" med vatten till Te.

Däremot längtar jag tills vi rustat upp gammbrunnen med handpump, den här gången hade vi tur att strömmen var bara borta under frukosten, annars hade djuren inte fått vatten.

l'm back

Zureel
2013-07-05 10:36
#9

Jo om ni har strömavbrott ofta låter handpump som en bra ide jag gillar de gamla charmiga i metall men det finns säkert mer praktiska nya varianter.


tlover
2013-07-05 10:42
#10

#9 ja vi ska skaffa det, däremot måste vi rusta upp den gamla brunnen som inte använts på evigheter eftersom vi har djupborrad brunn och ingen pump kan pumpa upp vatten från såna djup.

l'm back

Wony
2013-07-09 23:20
#11

Det är alltid jobbigt att inte ha vatten. Vi har egen brunn på området, det räcker ett tag, så vi brukar fylla på en stor karaff direkt som strömmen går (om vi är hemma) men annars har vi nästan alltid någon flaska vatten hemma.

Zureel
2013-07-10 08:33
#12

Jo det är första gången det händer här att vattnet stängts av utan några dagars förvarning så var inte beredd på det tur att det var så pass kort stund.


Inkanyezi
2013-07-11 11:44
#13

Och visst är det lite i-landsproblem.
I Santiago de Cuba, och också på andra håll på Kuba, är försörjningen av vatten ganska osäker. Eftersom distributionssystemet har många läckor, har alla en tank som de förvarar sitt vatten i, och man brukar få vatten via rören lite oregelbundet, ibland är det en vecka emellan, men det kan ta upp till fem veckor, och då gäller det att spara på vattnet.

Vi har en tankt på ungefär sju kubikmeter på taket. Efter fem veckor kan man inte längre duscha, och man får i värsta fall inte heller tillräckligt med vatten för att diska. Dricksvatten kan man alltid köpa på flaska, även om det är hemskt dyrt. Det diskar man inte i. Och att tvätta kläder? Det är ju bara att glömma om man inte har vatten.

Nu kan man (olagligt) köpa sig vatten via tankbil, som hämtar från en källa uppe i bergen. Kvalitén på det vattnet är bättre än det som kommer via rören. När vår tank är tom, beställer min fru oftast en tank med friskt vatten från San Juán. Det vattnet är lika gott som Stockholms kranvatten.

När vatten kommer via rörsystemet, är det ganska kraftigt klorerat, så att det smakar pest, och man kan inte laga något gott Te på det. För att få bort kloret när vattnet just har kommit, måste man koka det, och då försinner ju också luften ur vattnet, och teet blir inte lika gott. Efter någon vecka har så pass mycket klor gått ur vattnet i tanken, att teet blir gott.

Det finns fler problem med vattnet. Eftersom det förekommer mygg som sprider ett virus som ger allvarliga symptom, är det inte tillåtet att ha vatten i öppna kärl, och myndigheterna kräver att man håller efter, så att inga mygglarver kan utvecklas i vattnet man har. De vill gärna tillsätta något som kallas "abate" och som smakar fan. Det är någon slags gift som ska ta kål på mygglarver. Vi har valt en annan väg. Jag brukar skaffa små fiskar som kan käka upp alla eventuella larver, men när vattnet kommer ur rörsystemet är det så starkt klorerat att mina fiskar dör. Vår tank är täckt, och den har aldrig varit någon barnkammare för mygg. Ändå envisas kontrollanter med att "hitta mygglarver" i vår tank, vilket leder till böter. Larverna har de själva med sig i sitt provrör. Det går knappast att plocka upp en enstaka larv ur en så stor tank utan att det är många, och jag har aldrig hittat en enda, men vi betalar böterna och knyter näven i fickan.

Jag tror att jag skulle överleva en halvtimme utan Te.

Annons:
Zureel
2013-07-11 12:25
#14

Jo visst överlevde jag det handlade väl mest om att jag aldrig blivet av med vattnet utan förvarning tidigare så vitt jag kan minnas och då insåg jag att det är smart att ha lite vatten i kylskåpet för eventualiteter vattnet kunde ha varit borta längre och inte så kul att gå törstig i flera timmar.

Låter som det är mycket jobb med vattnet hos dig #13, varför är det olagligt att köpa vatten från bil när det inte kommer via rören?


Inkanyezi
2013-07-11 12:46
#15

#14 Det kan vara svårt att förklara för den som aldrig har bott i en totalitär stat hur alla restriktioner fungerar. Men på Kuba är nästan allting reglerat av staten, eller i varje fall allt som har med kommersiell verksamhet att göra, som att till exempel sälja vatten.

Det är alltså inte tillåtet att sälja vatten, och de som gör det använder kanske en tankbil som ägs av staten, och som är tänkt till något helt annat än att leverera vatten till mig. När de som jobbar på den tankbilen säljer en tank vatten till mig, så gör de det svart, och de undanhåller alltså resurser från jobbet den är tänkt att göra, och pengarna som de får av mig går inte till deras arbetsgivare, utan de hamnar i deras fickor. Det är korruption, på en lägre nivå än bland de högre tjänstemännen, men genom att de får en liten extrainkomst kan de köpa skor till sina barn eller mat till familjen.

Men det är så klart lika olagligt som när butiksföreståndaren tar varor ur butikens lager för att sälja vid dörren hos folk som kan betala med hårdvaluta. Det är i praktiken precis samma sak. Och det händer också att anställda i butiker kommer till vår dörr för att sälja varor som de har norpat i butiken där de jobbar.

Totalitära stater har alltid mer korruption än demokratiska.

Zureel
2013-07-11 13:09
#16

Jag kan definitivt förstå att folk är villiga att köpa vatten svart när det kan vara borta veckovis det är det mest livsnödvändiga vi har och lyx samtidigt.


Inkanyezi
2013-07-11 13:18
#17

Det tog emot för mig att göra det, men jag har skaffat tvättmaskin, eftersom vi hade en mycket gammal faster till min fru boende hos oss, och hon inte höll tätt. Vi var tvungna att tvätta praktiskt taget jämt, och vattnet tog snart slut. Hon dog senare, vid 102 års ålder, och sedan har det varit mindre tvätt. Men när högen med urinindränkta sängkläder växte och inget vatten fanns, var valet lätt när tillfället erbjöds.

Jag är väl medveten om att alla inte har samma möjlighet, men på ställen som Kuba öppnar pengar många dörrar.

tlover
2013-07-11 20:39
#18

Vatten är faktiskt inte det störta problemet då vi har strömavbrott (och därför inte vatten) utan värmen vintertid eftersom cirkulationspumpen inte funkar utan ström, ett längre strömavbrott på vintern så kan det ganska snartbli skador på huset (och farligt utan rätt kläder) som tur är har vi bara haft strömavbrott i nått dygn i taget under vintern hitills.

Men somsagt en tillbringare med vatten i kylen + nån/några dunkar med "tvättvatten" är nästan alltid hemma och då kan man oftast under kortare strömavbrott göra Te över öppen eld eller gasolkök (också en bra sak att ha)

l'm back

Upp till toppen
Annons: