Annons:
Etiketttips-råd
Läst 6333 ggr
Chestnut
2013-10-05 22:07

Göra te i kaffebryggare?

Jag kommer ihåg från en praktikplats för ett par år sedan där i princip alla drack Te att man använde en kaffebryggare för att göra Te i. 

Är det något man "kan" göra? (Bevisligen kan man ju det men blir det bra alla ggr?) Ska man ta större mängd Te då för att kompensera för kortare tid det får dra?

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
Svarttusch
2013-10-05 22:15
#1

Jag tycker det går bra, minns dock inte om jag tog mer eller mindre Te. Jag fick dock en egen liten kaffebryggare efter ett tag för smaken satte sig tydligen i "systemet" och familjen tröttnade på tesmak i kaffebryggaren, så det kan ju vara något att tänka på :)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

tlover
2013-10-06 06:47
#2

Vi gjorde det hemma då jag var liten, det var en såndär dubbel kaffebryggare, ena delen var dedikerad till Te (dvs även "tillbringaren") och andra kaffe.

Jag vill mig minnas att man använde ungefär dubbelt så mkt Te som normalt behövs. Däremot vill man inte använda en tillbringare eller bryggare det varit kaffe i för då smakar teet kaffe. På ett cafe i stan har dom samma tillbringare till kaffe och tevatten och jag brukar alltid be om nytt tevatten då  teet annars smakar kaffe.

edit: jag skulle inte brygga nått värmekänsligt Te som grönt, gult, vitt och ljus Oolong i en bryggare då man inte kan ändra temperaturen på vattnet.

l'm back

Tarotstollan
2013-10-07 01:01
#3

Jag bryggar alltid mitt lösviktste i kaffebryggare, dricker inte kaffe så den används bara till Te.
Jag tar 1 msk Te till hela kannan full med vatten, för det mesta låter jag vattnet rinna ner 5-7 koppar innan jag lägger i teet i ett vanligt kaffefilter. Brukar bli perfekt för mig men får testa nya teer varje gång för att se hur smaken blir första gången.
Dessutom får man ju kolla hur lång tid det tar innan vattnet rinner ner så man vet hur lång tid det tar att brygga hela kannan. Det är ju lite individuellt för varje bryggare, min tar ca 10 min för hel kanna!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: