Annons:
Etikettrooibos-och-honeybush-rött-te
Läst 4735 ggr
Lina Strindlund
2013-10-23 12:42

FLOUR i rött te??

http://livsstil.se.msn.com/traning-och-halsa/d%C3%A4rf%C3%B6r-%C3%A4r-det-nyttigt-att-dricka-te#image=3

Kan det stämma att Rött te innehåller FLOUR? Det är ju inte nyttigt att få i sig flour!! Iaf inte i stora mängder. 

Men det är antagligen pyttepyttelite i rött te…


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Annons:
Zureel
2013-10-23 12:50
#1

Jag vet att vissa Tesorter kan ha en naturlig flourhalt beroende på växtplats men det är svårt att veta vilka teer men det är nog inte speciellt stor mängd


tlover
2013-10-23 12:50
#2

hur mycket flour Te eller örtteer (eller andra växter) innehåller beror på mängden flour i marken där det växte.

Även vattnat du dricker innehåller flour, antingen tillsatt (kommunalt vatten) eller helt enkelt att det kommer från marken samma som det är för växten (eget och kommunalt vatten).

Även riktiga teer (grönt, svart, Oolong, vitt, gult och pu-erh) innehåller flour, så som mycket annat man äter dricker.

Själv har jag inte flour i tandkrämen och jag skulle aldrig äta flourtabletter men jag dricker Te (och vatten) eftersom, tja lite får man alltid i sig så för mig är det nog att undvika källor där det är medvetet tillsatt (tandkräm, tabletter och just vi dricker sällan kommunalt vatten också)

l'm back

tlover
2013-10-28 17:02
#3

Flour är ju också nått som kroppen också behöver i lagom mängd stärker det tänder och ben (men i för hög mängd har det motsatt effekt på åtminstånde ben)

Enligt en amerikans bok i vegetarisk sportsneutration så ska man ha högre än 3mg/dag som kvinna och 4 mg/dag som man. Men för mycket är ju som sagt inte heller bra och det i den boken är ju bara ett snitt, vissa människor är känsligare (och antagligen är vissa mindre känslig) men så är det ju med allt.

l'm back

Lina Strindlund
2013-11-04 20:51
#4

aha bra info! jo jag undviker flour, men blev tvungen ta flour skölj nu en period pga hål i tänderna. :P


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

tlover
2013-11-04 21:08
#5

#4 jag undviker flour där det är tillsatt (tex tandkräm och så har vi eget vatten så där är det inte tillsatt heller) men inget kan få mig att inte dricka Te 😉

l'm back

Lina Strindlund
2013-11-04 21:41
#6

nej svenskt vatten är ju ändå mkt naturligare än andra länders, förutom kanske norskt? ;) klart man måste  dricka vatten mm!!  Men att äta mkt färsk frukt och grönsaker gör att man får i sig mer nyttigt vatten , även om det som du skrev beror på vars det har växt… antar att renat vatten och ekologisk frukt är bäst. 

Någon som har ett filter till sitt kranvatten? Var skaffar man en sån?


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Annons:
tlover
2013-11-05 06:43
#7

#6 vi har inget filter i vår kran (vi har ju djupborrad brunn på ett berg det är ganska svårt att få bättre vatten) men kokar man vattnet en stund ångar flouret bort (det är ganska flyktigt). (det är ju genom reningsproccesen som flour tillsätts, fast det är olika från kommun till kommun, flouret finns i marken hursom det har heller inget med tex ekologisk mat att göra)

vi dricker ju såklart vatten även då vi är borta (dvs flourerat och klorerat vatten) men kan vi tar vi med vårt eget vatten för det smakar så mycket bättre.

l'm back

Lina Strindlund
2013-11-08 20:41
#8

Jaa, inte lätt att vara hälsosam i denna moderna värld… jag brukar dricka vatten ur sjöar och bäckar som ligger en bit från stan, min pappa har sagt att rinnande vatten går bra att dricka, medan stillastående kan vara farligt…

Men i Umeå har vi väldigt bra vatten, det enda dåliga är att det innehåller ganska mkt. kalk… vet dock inte hur man skadas av kalk…?


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Upp till toppen
Annons: