Annons:
Etikettövriga-örtteer
Läst 1167 ggr
Atropa
11/9/13, 11:03 AM

Värmegrader

Hejdan! Jag har alltid fått höra olika när det gäller värmen på tevattnet. Och dom teer jag använder är självplockade från ängar, skog och mark. Bränner jag verkligen örterna i för varmt vatten då?

Annons:
tlover
11/9/13, 11:11 AM
#1

Örtteer ska man ha i 95-100 grader varmt vatten (dvs att det har kokat) (jag gissar det är örtteer du syftar på)

annars gäller på ett ungefär

Svart te 95-100 grader

Oolong 80-90 grader (kan vara lite över/under också)

Grönt te 70-80 grader (men grönt varierar mycket egentligen 40-90 beroende på sort men 70-80 är vanligare)

Gult te 70-80 grader

vitt Te 70-80 grader

Pu-erh 100 grader

Edit: den kan väl hända att det finns örteer som ska bryggas i lägre Temperatur men jag har inte hört talas om det (och oftast behövs det värme för att få ut de medicinska egenskaperna vad jag förstår)

l'm back

Atropa
11/10/13, 12:55 AM
#2

#1 Tack så hemskt mycket för svaret!:)

JanGBG
11/19/13, 7:41 PM
#3

Nu är jag ute på HAL IS !

Men är det inte två saker som gäller här rent kemiskt?

Ska du driva ut vissa kemiska ämnen ( som ger medicinsk effekt) så behövs värme (energi).

MEN det som ger smak är ju ofta lätta aromatiska föreningar. Dom är ju lätta att förstöra med värme!

tlover
11/19/13, 9:30 PM
#4

#3 jag gissar att det är därför man har 100 grader som rekommendation till Örtte då alla dom är medicinska i varierande grad, när det gäller tedricker man ju det sällan däremot för dom medicinska egenskaperna utan för smaken.

Men jag har ju inte liksom nån forskning på det.

l'm back

Upp till toppen
Annons: