Annons:
Etikettövrigt-terelaterat
Läst 1896 ggr
IceTee
2013-12-10 15:38

Gott te?

Missförstå inte rubriken snälla, jag visste bara inte hur jag skulle formulera mig!

Jag har aldrig gillar Te innan, men har nu druckit ett nypon- och hibiskus Te som jag verkligen älskar! Det är ett ört Te. Då börjar jag ju undra lite, är Te verkligen så "smaklöst" som jag fått för mig, eller har jag haft otur? Jag har alltid tyckt att Te smakar varmt vatten ungefär, men jag kanske bara smakat fel teer? Det finns ju en uppsjö av olika sorter att prova! Har dessutom en krångelmage just nu pga antibiotika och har hört att ört Te är super mot detta! Så ni te-kännare, snälla ge mig tips på teer med mycket smak, lite Koffein och som är snällt mot magen!

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
tlover
2013-12-10 15:49
#1

Alla Tesorter har ju Koffein i sig men vanligtvis innehåller grönt, vitt och Oolong mindre, just grönt och vitt tycker jag är snällast mot magen.

Vitt har däremot inte så jättemycket smak Däremot har oolongteer massor med smak (tycker jag) mörkare går lite i ton mot kaffe och passar till tex choklad och torkad frukt ljusare är enligt mig godare (som tycker om gröna teer) och har oftast mer smak än Grönt te även om dom går mot Grönt te i smaken.

Gröna Japanska teer har (enligt mig) mer smak, ett gott Sencha kan ha väldigt mycket smak, Gen mai cha har en helt annan smak eftersom det har rostat ris i sig, hojicha har också annan smak (det är rostat efter det har fått torka) Däremot är nog kukicha bäst för magen (milt, snålt på Koffein, serveras blandannat på sjukhus i Japan).

Vissa gröna knesiska har inte så mycket smak men en av mina favoriter är mist green som har mer smak än vissa. Sen finns ju jasminteer från Kina och dom har ju smak.

Nått viktigt är också att man brygger teet rätt för att det ska smaka bra.

Grönt te ska ha ca 70-80 grader varmt vatten (det finns undantag) och ska dra mellan 20 sek och 3 minuter beroende på sort.

Oolong ska dra i 80-90 grader varmt vatten och kan dra längre (upp till 5 minuter) tex

Jag hoppas du hittar nått som passar dig

l'm back

IceTee
2013-12-10 15:56
#2

#1 oj vilken vetenskap det är bakom! Jag kan nog bara få tag på något du hittar i en mataffär, då jag måste be pappa köpa åt mig när han ska dit. Jag brukar värma vattnet i micron, men då har jag ingen koll på temperaturer heller… inte för att jag vet om vi har någon termometer till det ändamålet hemma ändå…

Medarbetare på Skor iFokus

tlover
2013-12-10 16:18
#3

#2 Då ska du veta när du hållit på i några år då inser du verkligen hur mycket det är att veta. Själv köper jag alltid hemifrån nämligen på internet mina absoluta favoriter är gröna teimporten och house of tea

Några bra teer i matbutiker har jag ingen aning om om det finns, jag har inte köpt Te på såna ställen på ca 10 år eller så, jag tror jag har sett Jasminte nån gång jag gått förbi.

Vill du testa nått lyxigt utan att betala så mycket kan du ju kolla in på vår julklappsrimstävling, första proset där är ett oolongte från house of tea.

l'm back

tlover
2013-12-10 16:27
#4

#2 och förresten tipsen i #1 förutom jasminteet och Gen mai cha är osmaksatt så jag trodde att du ville ha tips på osmaksatta som ändå smakar mycket 😊

Nått med mer smak är tex lapsang souchong (rökt) och Masala Chai (kryddigt) dom är mina faboriter, men dom är svarta så dom har mer Koffein i sig och är mindre snäll mot magen (man brukar däremot kunna hitta grönt Masala chai).

l'm back

Tedoft
2013-12-11 13:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

"Sydafrikas Röda Guld", eller som vi oftast säger, Rooibos, är helt utan Koffein och är ju därför ett jättebra kvällste.

Och det innehåller inte heller någon garvsyra - vilket gör att det är ett bra val för personer med känslig mage. Det finns exempel på barn med kolik som fått lindring tack vara att deras mammor dricker Rooibos.

Rooibos har också en milt rogivande effekt.

Sist men inte minst: Det är ju så gott!

tlover
2013-12-11 17:51
#6

#5 fast det är inte ett Te 😉

sen så har man ju kommit fram till att det inte är garvsyra i Te (man trodde det förr men det är ett annat faktiskt nyttigt ämne som ger strävheten) men tex Koffein är ju inte nått för alla magar (och alla teer innehåller ju koffein)

l'm back

Annons:
Tedoft
2013-12-15 13:53
#7

#6
Jag kallar det Te, eftersom man brygger det och dricker på precis samma sätt. Och jag är te-handlare så jag har rätt.

😂🤐😃

Hehe…. Just kidding. Allvarligt talat skulle jag tro att du har betydligt större kunskaper än jag har :-)

IceTee
2013-12-15 21:36
#8

Haha, tja, Te kanske det inte tvunget behöver vara! Hittade Grönt te hemma med citrus smak, mums! Ska testa samma med tranbär ikväll :D

Medarbetare på Skor iFokus

tlover
2013-12-16 08:07
#9

#8 då jag väljer ett påste (tex på cafeer) är det citrus eller kryddigt sim gäller för det kan i princip aldrig gå fel 🙂

l'm back

IceTee
2013-12-16 08:57
#10

#9 märkte det! Har nog bara smakat dåliga teer innan! Mamma köper faktiskt i lösvikt, vet inte vad för sort dock… Kanske ska "låna" lite av henne ;)

Medarbetare på Skor iFokus

tlover
2013-12-16 13:19
#11

#10 tänk på om du "beställer" med din mamma så är de flesta teerna i #1 osmaksatta då jag trodde det var det du ville ha 😊 (osmaksatta som smakar mycket).

Vissa är smaksatta däremot tex Gen mai cha (rostat ris) och jasmin (jasminblomsmak).

Vill man ha smaksatta så är ett tips att man hittar en inriktning som man gillar. Jag gillar tex citrus eller kryddiga teer dom få gånger jag köper smaksatta.

l'm back

IceTee
2013-12-16 21:25
#12

#11 okej, tack! :D

Medarbetare på Skor iFokus

Wony
2013-12-17 11:28
#13

Jag tycker om Rooibos och Örtte. Struntar fullkomligt om det är "riktigt" Te eller inte… 😉

Tycker nästan mer om rena örtteer/rooibos än vanligt. Oftast är dom mycket snällare både i smak och för magen, tycker jag.

I mataffärer finns ju Friggs som gör ju örtteer, annars brukar jag köpa från t ex Yogi Tea, finns i en del välsorterade mataffärer.

Annons:
tlover
2013-12-17 11:56
#14

#13 jag dricker ju örtteer också, säkert mer än Te. Men jag tycker inte att Friggs örtteer är gott, eller innan jag testade egenodlat var det väl, sådär (med honung i) men efter att man testat "riktigt" är det en helt annan fråga.

även örtteer som jag inte odlar själv köper jag på nätet efter att ha testat crearomes ekologiska Kamomill jämfört med Friggs finns det inte så mkt annat att göra.

(det enda undantaget jag kan komma på är nypon, den har Friggs godare än den jag köpt på nätet, den hade mer smak)

Men det jag tycker om med Te (förutom smaken) är historian och traditionerna och såklart mina tegrejer jag samlat på mig😍

Edit: jag kanske ska skriva in på "om sajten" att värden inte fattar att man kanske kan prata om örtteer när man säger "te" så att man får ha lite överseende med tenörden 😉

l'm back

Wony
2013-12-17 12:22
#15

#14 Jag tycker vissa av Friggs är goda. Vissa är mindre goda, men jag ser det mer som att jag föredrar vissa smaker. Kamomill tycker jag t ex om, liksom pepparmynta. Drack väldigt mycket sådant Te när jag hade ett jobb som innebar att prata 7-8 timmar om dagen!

Drack ett jättegott rooiboste i Tyskland, men det var flera år sedan, minns inte annat än att det smakade hallon och var himmelskt gott! Men ärligt talat är nog min favorit för tillfället ett fairtrademärkt rooiboste smaksatt med kanel och apelsin. Kommer inte ihåg namnet just nu (kartongen står på jobbet och jag är sjukskriven) men det är kryddigt, milt och jättegott.

tlover
2013-12-17 12:24
#16

#15 jag tyckte som sagt också Friggs Kamomill och pepparmynta var ok fram tills jag smakade ekologiskt Kamomill och egenodlad (ekologisk) pepparmynta, det är stor skillnad, även min man som inte har ett smaksinne enligt honom tycker det är stor skillnad.

l'm back

Wony
2013-12-17 12:28
#17

#16 Jag har testat Te på egen pepparmynta, kände väl skillnad, men tyckte inte att någon var godare än någon annan direkt. Bara olika!

Jag är av sorten som uppskattar det mesta just för att det är olika. Det mesta har sin egen charm.

tlover
2013-12-17 12:48
#18

#17 på den punkten kanske det gamla ordspråket "smaken är som baken" gäller helt enkelt

l'm back

moizzz
2013-12-18 15:17
#19

Jag kollade på en av sidorna som tlover tipsade om och där fanns ett Te som hette blueberry cream infusion som inte innehöll något Koffein alls och det stog att det skulle vara smakrikt men jag vet inte :)

Wony
2013-12-18 16:02
#20

http://www.tecentralen.se/rooibos/creme-caramel.html

Det teet tycker jag mycket om. Vet inte om det är nog smakrikt, men det är ganska mjukt i smaken och brukar slinka ner här hemma. 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: