Annons:
Etiketttips-råd
Läst 2564 ggr
moizzz
2013-12-18 15:28

Göra eget?

Hur gör man eget Te jag är helt färsk på det här så säg allt ni vet men Igentligen är helt självklart :)

Annons:
Tant Grön
2013-12-18 15:44
#1

Finns väl mycket man kan göra Te på. Det godaste hemmagjorda Te jag vet, gör jag på torkade äpplen som jag pudrat över med lite kanel, torkade svarta vinbär och torkade nypon. I stället för nypon kan man ta torkade havtorn. I stället för torkade sv. vinbär kan man ta frysta. Man kan torka äppelskal och skrottarna och använda till Te.

tlover
2013-12-18 19:24
#2

Eget Örtte kan man göra av lite vad som helst, jag har tex testat massor från kryddskåpet, basilika och lite honung är förvånadsvärt gott.

Te kräver däremot en tebuske och dom är svår att driva fram, jag har testat i några år 😉

l'm back

Tant Grön
2013-12-18 23:10
#3

tlover, har du en egen äkta tebuske! 😃Lyckliga du.

Den är väl släkt med kamelia och vill nog ha sval vinterförvaring.

Har du lyckats få fram något Te från den?

tlover
2013-12-19 07:15
#4

#3 det har jag inte jag hade tefrön som jag försökte driva fram en planta ur i flera flera år (alltså inte samma frö men jag tog inte alla frön första året).

Men jag ska ha en tebuske så småningom, just nu har vi testat att få tag i en via plantskolan men det har inte gått heller hittills så jag gissar att det blir att försöka driva upp plantor i vår igen.

l'm back

Tant Grön
2013-12-19 11:55
#5

Men vad händer, gror dom inte? Kanske måste du ha undervärme. Eller dör dom som små? Kanske är jordens PH värde fel.

Det borde väl gå att hitta en planta på nätet annars, kanske på Ebay. Hoppas du lyckas.

tlover
2013-12-19 13:00
#6

#5 det gror inte, fröna ska ligga i ca 40 grader varmt vatten först i ett dygn (tror jag det var) och sen ruggas upp innan det planteras, jag tror det är där det blivit fel ev nått mer som jag glömt.

Jag är än så länge inte så jättebra på att fröså (även vanliga frön dör mer än dom antagligen skulle behöva).

Jag har aldrig tänkt att man skulle kunna köpa plantor över nätet det kanske är nått (men jag gissar man gör det på sommaren)

l'm back

Annons:
tlover
2013-12-19 13:17
#7

Jag tror jag kan ha hittat felet, fröna var nog för gamla (enligt det här svaret på odla.nu så måste fröna vara pinfärska)

l'm back

Tant Grön
2013-12-19 17:28
#8

 Har sett ibland på odla.nu någon som bor i Thailand och säljer hibiskusfrön därifrån. Kanske hen även kunde ordna tefrön eller småplantor. Frön kan du ju försöka skaffa nu, men plantor är väl för kallt att skicka.

tlover
2013-12-19 17:36
#9

Fast är det thaland är det antagligen assamatica inte sinensis men på odlasidan hade dom en länk till en tysk sida som säljer teplantor till Sverige (då i alla fall), men det blir nog att spara fram till vårkanten där nångång

l'm back

moizzz
2013-12-20 07:03
#10

Vad bra svar! Jag minns nu att för ganska längesen Hadde vi en egen Te planta hemma men den var så liten så det överlevde inte vintern :)

moizzz
2013-12-20 07:05
#11

Men kan man göra Te utan tebuske bit? Med typ torkad äpple och vinbär och lite kanel eller sånt?

tlover
2013-12-20 07:08
#12

#11 man kan ju göra örtteer eller smaksätta köpt Te på det sättet

l'm back

Tant Grön
2013-12-20 12:46
#13

#11 Det närmaste som jag har kommit riktigt Te i smaken, är det jag beskrev. En blandning av torkade äpplen med kanel, torkade vinbär och torkade nyponskal. Man kokar upp det, mest äpplen och lite av det andra. Låter det småkoka några minuter och sedan dra minst 5 minuter eller mer.

Det finns också en växt som heter temynta (Monarda didyma) som du kunde prova. Den får också fina blommor. Har inte provat den själv så jag vet inte hur den smakar.

Sedan är det ju kul att experimentera med olika örter som mynta m.m.

Annons:
JanGBG
2013-12-20 17:15
#14

Maskroste! Har jag fått en gång, lär vara väldigt bra för "blåsan" om man behöver ha igång den!

Men hur gör man det? Vilken del av plantan tar man?

tlover
2013-12-20 17:24
#15

#14 det beror på vilken effekt man vill ha (man kan både använde rot, blad och blommor. ska man dricka det bara för att det är gott ska det vara blommorna vad jag förstår) Däremot ska man ju tänka på att med så starka medicinska egenskaper är det ju inget man ska dricka hinkvis med precis.

l'm back

Upp till toppen
Annons: