Annons:
Etiketttips-råd
Läst 6962 ggr
Stiw42
1/4/14, 4:04 PM

Vart kan en köpa matcha tillbehör?

Jag har funderat på att testa Matcha en tid nu och när jag inatt även drömde om att jag tillrede en skål Matcha, så det är nog dax att ta sig i kragen och införskaffa sig lite. Men har ni några råd vart en kan köpa både Matcha och Tillbehör, gärna i ett helt startkit?

Annons:
tlover
1/4/14, 4:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

House of tea har alla Tillbehör för att starta*(där är mina köpta) dom har också fin matcha

gröna teimporten har tesked och visp och dom har billigast Matcha (jag köper därifrån)

sen kan man ibland hitta på tex tehörnan (har bara kollat i Umeå) men då kan man bara köpa det i kit och jag tyckte inte att skålen skulle vara bra för Matcha (för smal i botten den ska vara ganska platt i botten)

* dom har vad jag vet inte servetterna och brickan men det tycker jag inte behövs i början

mitt set allt förutom teet är från house of tea

l'm back

tlover
1/4/14, 4:14 PM
#2

I början hade jag däremot bara vispen, en dessertskål till att tillreda matchan i och en vanlig tesked att måtta upp i.

Min man gör Matcha varje dag och han använder bara en liten metallvisp och en dessertskål

(fler bilder m.m. finns ju i artikeln om matcha)

l'm back

tlover
1/4/14, 4:19 PM
#3

åh en sikt är också bra att ha men vissa slags tesilar funkar också men det kanske du har redan?

l'm back

Stiw42
1/4/14, 5:19 PM
#4

Tack tlover för de snabba svaren! Någon Tesil har jag inte men antar att det är lätt att finna, något speciellt en ska tänks på med tesilens utformning? Dock hur ser en "ricktig" sikt ut och vart kan en skaffa en sådan? Vet du också vart en kan finna en hållare till Matcha vispen? Ser dem ibland på internett men inte på någon svensk sida. Också hur ser servetten och brickan för Matcha ut och vart kan en finna sådana udda prylar?

tlover
1/4/14, 5:28 PM
#5

Jag har bara använt brickan och servetten i en kurs i Teceremoni.

Brickan är svart och ca 20-30 cm i diameter om man minns rätt, det finns två servetter en man tvättar skålen med, den är vit i nått linneliknande som kanske var 10x20 cm men jag minns inte säkert. Servetten som man använder till teskeden är i silke(sliknande) material, har en viss färg om man är kvinna el man, den var väl ca 30x30 cm. Men kontakta japanska thesällskapet dom vet nog (jag har tänkt skaffa och då hade jag tänkt fråga dom då dom höll i kursen jag gick men det har aldrig blivit av)

här finns en bild på ett exempel på en sikt, dom finns att köpa i vanliga matbutiker tex coop el ica

l'm back

Stiw42
1/4/14, 6:50 PM
#6

5# Tack för informationen! 😃

Annons:
tlover
1/12/14, 8:27 AM
#7

Dom här killarna kanske kan hjälpa lite genom att visa jag hittade just deras youtubekanal

l'm back

Stiw42
1/12/14, 4:23 PM
#8

7# inte dumt, de verkar ha en hemsida, blogg och forum också 😊

tlover
1/12/14, 4:33 PM
#9

#8 japp jag är redan medlem i forumet och "terrar" dom

l'm back

tlover
1/27/14, 10:16 AM
#10

stiw42 får du reda på var man kan köpa tex servetterna eller liknande så säg gärna till 🙂

l'm back

Kanji
8/24/17, 9:45 PM
#11

Hej,

Spännande tråd och iFokus sajt! :)

Jag och några andra matcha-älskande vänner har knåpat ihop en hemsida för att berätta om Matcha. Vi har bland annat gjort en väldigt utförlig köpguide med framförallt det man bör akta sig för när man köper Matcha Te. Hoppa gärna in och titta :)

Moderator: I väntan på kontakt med trådförfattare är länken borttagen. Visar sig allt vara okej återpubliceras länken

Upp till toppen
Annons: