Annons:
Etikettte-och-hälsa
Läst 3783 ggr
VästkustFia
2014-01-15 21:09

Mår illa av earl grey?

Jag tycker egentligen om smaken på earl gray (och liknande varianter med bergamottsmak), men fyra gånger med ganska långa mellanrum blev jag illamående ca 20 minuter efter jag druckit det. Så jag har undvikit det sedan dess.

Nu undrar jag om det är fler som upplevt samma sak?

Annons:
Annette
2014-01-15 21:10
#1

Min mage mår inte bra av något Te.

VästkustFia
2014-01-15 21:13
#2

Oj då…  synd om du gillar Te!

Men för min del verkar det bara vara earl grey/bergamottsmak som ger det här problemet. Har annars en plåtmage som t ex tål hur mycket kaffe och starka kryddor som helst.

tlover
2014-01-16 06:04
#3

hmm hade du inte sagt det sista i #2 hade jag trott det var koffeinet för det är ju ändå ett Svart te (jag själv tål inte Matcha på tom mage pga koffeinet)

tål du citrusfrukter annars? var det från olika förpackningar? (dålig sats tänker jag nu) var det på tom mage?

själv har jag inte haft det problemet på earl grey bara Matcha på tom mage som sagt.

l'm back

VästkustFia
2014-01-16 19:11
#4

Ja, jag tål citrus annars, har åtminstone inte märkt något annat.

Teet var från olika förpackningar, det handlar om fyra olika tillfällen på olika ställen med lång tid emellan.

Och nej, det var inte på fastande mage utom kanske en av gångerna.

Så jag blir inte riktigt klok på detta men tänkte det kanske finns någon mer som upplevt samma sak.

tlover
2014-01-16 19:20
#5

kanske är det inte äkta bergamott? en hel del tål ju inte vissa aromer men tål den riktiga varan (det gäller däremot oftast folk som inte tål mkt doft) el så kanske du mått illa nån gång då du drack earl grey fast av en helt annan anledning och nu associerar du illamående med earl grey omedvetet

l'm back

VästkustFia
2014-01-16 19:29
#6

Jag vet att jag inte varit illamående innan jag drack teet. Men kanske kan det ha något med den konstgjorda aromen att göra som du föreslår.

Får nog testa en kopp någon dag och se om reaktionen blir densamma fortfarande. Det är faktiskt 3-4 år sen sist.

Annons:
Upp till toppen
Annons: