Annons:
Etikettövrigt-terelaterat
Läst 1469 ggr
kena10
2/14/14, 6:45 PM

blåbärsblad och pu-erh te

Jag har köpt hem en massa olika teer. Har slutat med kaffe och försöker hitta ett Te som jag känner kan ersätta kaffestunden. Pu-erh teet var jättegott, hade väntat mej det värsta med beskrivningar som jord och gödselsmak. Ett Te jag verkligen skulle vilja dricka framför alla andra om jag fick välja. På natten och morgonen. dagen efter jag hade druckit flera koppar Pu-erh Te, hade jag väldigt oregelbunden puls, kändes jätteskumt i bröstet. Goolade på Pu-erh Te och såg att det kan ge den effekten på folk med vissa hjärtproblem. Fast jag har inget fel på hjärtat, har kollat av andra anledningar. Så nästa gång jag drack blev det samma sak. Jag undrar om någon vet vad som orsakar det, om det är koffeinet i teet? Jag får inte de symtomen av kaffe.

Sedan drack jag och min mamma ekologiskt blåbärsbladste. Bägge mådde jätteilla flera timmar efteråt och blev sura i magen. Mamma är känslig för vanliga teer också, men denna gången trodde hon att hon blivit magsjuk. Men jag har bara varit känslig mot Pu-erh Te, inget annat. Någon som prövat blåbärsbladste och upplevt samma sak?

Har ingen aning under vilken rubrik jag ska lägga detta.

Annons:
tlover
2/14/14, 9:07 PM
#1

Jag är lite kännslig för Koffein (jag kan inte äta en hel chokladkaka längre 😕) och jag känner av koffeinet från Pu-erh bättre än tex vanligt Svart te (men då kanske jag dricker mer Pu-erh?) men jag har halvt om halvt trott att jag inbillat mig.

Hursom så känner jag at jag kan vara extra känslig för Koffein vid vissa tillfällen, tex då jag är trött eller på fastande mage. Kan det helt enkelt vara så att du testade Pu-erh vid ett annat tillfälle än när du skulle ha druckit kaffe.

Jag har också märkt att jag tål Koffein mindre nu än för tex 3 år sen så sånt kan ändras.

örtteer är jag däremot dålig på men många är ju ganska starka särskilt om man använder det länge, kan hon ha använt det för länge. De allmänna rekommendationerna är att man inte ska dricka ett Örtte i lägre än 3 veckor utan uppehåll.

Jag har kollat upp blåbär i "tidens stora bok om läkeväxter" och där har man betonat att man inte ska använda blåbär i starka doser el under lång tid.

l'm back

kena10
2/14/14, 11:30 PM
#2

Tack för svaret. Jag gjorde en ganska stark laddning med blåbärsbladste, men det var första gången vi drack det. Fast det var på tom mage, även när jag drack Pu-erh teet. Så det kan vara som du säger. Intressant när du berättar att du t om inte kan äta en chokladkaka längre. Jag har blivit mer känslig för Koffein sista åren men så känslig som jag var när jag drack Pu-erh teet har jag inte varit. Man undrar ju lite varför man blivit känsligare, skulle ju vara bra om man kunde göra något åt det.

tlover
2/15/14, 8:00 AM
#3

#2 det är nog den tomma magen, då kan jag rent få problem med Grönt te. Därför dricker jag alltid teet efter jag ätit tex ett mellanmål, aldrig under el före.

Jag tror man ska kunna bli tåligare mot Koffein genom att dricka mer av det helt enkelt. Jag har dragit ner på Koffein eftersom vi försöker att bli gravida och det är efter det som jag inte tål lika mycket som vanligt.

Men skulle man sakta öka mängden Koffein (inte på fastande mage) så borde man tåla det bättre generellt.

ang blåbärsbladen stod det att man inte skulle dricka det i för starka koncentrationer eller för länge så en mindre stark laddning kan nog hjälpa.

l'm back

Upp till toppen
Annons: