Annons:
Etikettgrönt-te
Läst 1485 ggr
Gasoline
3/18/14, 7:18 PM

Grönt te - socker

Såg nyligen på nyheterna att ett visst Grönt te kunde innehålla upp till 5 % socker även fast detta inte angetts på förpackningen. Hörde någon annan detta eller missuppfattade jag detta?

Annons:
Gasoline
3/18/14, 7:21 PM
#1

Hittade detta nu när jag googlade, dom säger att det kan vara upp till 20 % socker även om jag tror att det var 5 % dom sa på tv, men dom har förmodligen olika källor :-) http://www.expressen.se/halsa/test-avslojar-gront-te-kan-vara-en-sockerbov/

tlover
3/18/14, 7:29 PM
#2

Jag vet att vissa smaksatta lösteer hat socker tillsatt (oftast format som små godisar tex hjärtformade, citronformade, blomformade el liknande).

Det ska man däremot få reda på om manfrågar om innehållet i tebutken (eftersom annars kan det ju bli fel för diabetiker).

Det finns inte bara i gröna Tesorter utan även svarta.

Gröna teer av bättre kvalitet finns det däremot inte socker i.

l'm back

Gasoline
3/19/14, 11:21 AM
#3

Det tillsätts ju socker i det mesta, det är jag införstådd i. Det jag reagerade över är att det inte verkar framgå på förpackningen till konsumenterna,? och det är trist.

satsuke
3/27/14, 6:03 PM
#4

Jo enligt reglerna (EU) definieras socker i tepåsar eller löste som "smakbärare" och inte som tillsats eller arom eller annat som måste redovisas på förpackningen. Så, därför kan man tillsätta socker och inte skriva det nånstans. Irriterande, tycker jag! (Detta gäller för övrigt även t ex juice som kan innehålla tillsatt socker även om det står 100% fruktjuice, inget tillsatt socker" eller liknande utanpå.)

tlover
3/27/14, 6:04 PM
#5

#4 oj det där om juice visste jag inte

l'm back

satsuke
3/27/14, 6:14 PM
#6

#5 nej, det är mycket man inte vet om mat…jag får höra ett och annat eftersom en nära släkting jobbar på Livsmedelsverket. Fast jag får nog inte höra allt :D

Annons:
Gasoline
3/27/14, 6:52 PM
#7

Usch, man blir ju mörkrädd :-/

NiklasTyreso
3/27/14, 7:55 PM
#8

Dricker man rena teer som inte är smaksatta så slipper man även socker.

Just nu dricker jag en kanna Darjeeling av lite bättre kvalitet (FTGFOP1), utan socker, och den har underbar smak!

Stiw42
3/27/14, 9:04 PM
#9

Ytterst otrevligt, tycker speciellt synd om de som dricker grönt lågkvalitets Te endast för hälsans skull.

[LillStoraJag]
3/28/14, 10:27 PM
#10

Oj trodde detta med socker bara gällde tepåsar, och jag som älskar grönt löste. 

Och jag dricker Grönt te för att det är godast och inte bara för hälsan.🙂

Upp till toppen
Annons: