Annons:
Etikettövrigt-terelaterat
Läst 954 ggr
JanGBG
2014-04-06 22:06

VARIERAR NI ?

I England på landsbygden om man tar in på ett "Judge In" och man har varit där förr så har dom antecknat hur man vill ha sitt Te. Vid andra besöket frågar dom inte hur, man får sin kopp precis som man bad om första gången. Det är tydligen det vanligaste att folk har sitt favorit sätt och alltid dricker så.

I mitt föräldrahem drack man bara Te på ett sätt.

Påse+ het vatten+ en sockerbit.

Men av någon anledning så brukar jag variera mitt Te drickande.

På morgonen SKA det vara Erly Grey + het vatten + mjölk + en sockerbit.

Om jag skulle vilja ha en kopp mitt på dagen, så vill jag ha något till. T.ex. en skorpa med smör och marmelad då vill jag inte ha mjölk och socker. Då vill jag ha Te + het vatten.

En kall vinter dag och jag ska ut på skjutbanan och träna vill jag ha en termos varm dryck med. Te + hett vatten + mycket honung.

På kvällen eller om jag sitter upp långt in på natten och läser. Då vill jag gärna ha Te + het vatten + rom + en socker bit.

Vad jag fått dessa idéer ifrån vet jag inte riktigt. Men det känns som en "välbehags ceremoni" att t.ex. just när man ska börja på en riktigt bra bok att ha rätt sorts innehåll i Te-muggen.

HUR GÖR NI?

Annons:
Sjöstjärna
2014-04-06 22:10
#1

Jag varierar mellan massor med olika Tesorter, men aldrig påste och aldrig något annat i än kokt vatten och teblad.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Tarotstollan
2014-04-06 22:22
#2

Jag varierar mellan olika svarta teer, någon gång Tepåse men vattnet är alltid genom kaffebryggaren. Sötar med Hermesetas, någon gång testat med honung.
Nej, det är inte mycket variation, bara gammalt vanligt sätt!😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

tlover
2014-04-07 08:19
#3

Teblad + varmt/hett vatten är det i princip alltid hos mig

några gånger per år kan jag ha honung el socker i Masala Chai men det är så sällan så det kan räknas som undantag.

Tesorterna varieras däremot mörkast på morgonen (svart pu-erh) och sen ljusare och finare Te ju mer tiden går beroende på vad jag har hemma.

När jag dricker örtteer däremot (vid lunch/middag och på kvällen eftersom jag är känslig för koffein) varierar jag mellan honung + örtte och bara Örtte efter humör.

l'm back

Perly
2014-04-07 21:31
#4

Alltid te+hett vatten, vilken sorts Te varierar dock :)

Alltid Oavsett

[Skörbjugg]
2014-04-08 11:45
#5

Jag har nästan alltid bara te+hett vatten. Har jag bråttom kan mjölk smyga sig ner för att kyla av det lite.

JanGBG
2014-04-08 16:42
#6

Tydligen så är jag ensam om att variera min Te smak till olika tillfällen!

Är nog en konstig Prick !

Annons:
tlover
2014-04-09 08:45
#7

#6 man måste ju få ha egen smak ju, det gör väl inte en konstig (hoppas jag 😊)

Min moster tex har lingonsylt i teet och hon tycker om det då ska hon ju få dricka det utan att folk ska tycka hon är konstig.

Kanske har det med vad man dricker för Te? Du verkar dricka mest svarta teer (vilka faktiskt passar med mjölk el dyl ibland). Jag däremot dricker ofta gröna, gula, vita teer el Oolong el Pu-erh. Svart te dricker jag sällan och tex west lake lung ching passar varken till mjölk el socker

l'm back

JanGBG
2014-04-09 11:06
#8

Du har nog rätt i detta med "svarta Te sorter".

Jag är ju ingen kännare av Te.

tlover
2014-04-09 11:09
#9

#8 jag är ingen kännare av svarta Tesorter så jag är inte helt hundra på det men länder där man traditionellt dricker antingen socker, mjölk el båda i teet dricker främst Svart te.

l'm back

Upp till toppen
Annons: