Annons:
Etiketttips-råd
Läst 2973 ggr
mellis98
2014-05-05 11:42

Sömn te?

Hejsan! Skulle behöva lite tips på teér som man blir sömnig av. Har hört att det finns någonting som heter sleeptime men har endast hittat det i London/USA och skulle vilja kunna köpa det här i Sverige :)

Har prövat ett Örtte som hette kvällsro men kunde inte stå ut med smaken. Vissa säger att camomill Te ska vara avslappnande, borde jag prova det?

Annons:
tlover
2014-05-05 14:12
#1

alla riktiga teer innehåller Koffein så det är örtteer du ska söka efter.

exempel på lugnande örter är Kamomill, lavendel, citronmeliss och humle. Humle är väl det mest sövande av dom men det är bittert men blandar man lavendel (mest), Kamomill (mellan) och humle (minst) och har honung till så smakar det gott.

vitt Te är väl det som är mest lugnande av teer då det innehåller ett lugnande ämne som heter Thaenin men det innehåller fortfarande Koffein så hur man påverkas av det beror bland annat på hur kännslig man är för Koffein.

l'm back

NiklasTyreso
2014-05-05 18:32
#2

Te på johannesört har också en tydligt rogivande verkan.

tlover
2014-05-05 18:56
#3

#2 och ångestdämpande/mot depression (det är mer åt det hållet det är) men man kan inte ta johannesört med de flesta mediciner, tex p-piller

en till av de starkare är vänderot/valeriana men det smakar visst inte gott.

edit: råkade skriva fel ört

l'm back

[Rödluvan]1
2014-05-06 14:45
#4

#3 Varför skulle man inte kunna ta valeriana tillsammans med p-piller?

tlover
2014-05-06 14:49
#5

#4 sorry jag skrev fel (var redan på nästa ört) det är johannesört jag menar där (den kan upphäva effekten på p-piller bland annat), valeriana vet jag inte vilka mediciner man kan och inte kan kombinera den med, däremot kan man behöva skippa att köra dagen efter om man fortfarande känner sig dåsig (men jag tror det är i koncentrerad form men man får ju hålla koll för säkerhet skull)

l'm back

Tanjis
2014-05-06 15:04
#6

Jag älskar kvällsro! Den är god tycker jag och man blir fluffig varm och mysig av den

Annons:
Perly
2014-05-12 08:10
#7

Kvällsro smakar väl inget vidare tyvärr, går o tvinga i sig om man häller i massa honung o mjölk, tycker dock inte personligen att det ger någon effekt. Ska finnas ett Te som heter "Lugn o ro" som kanske är något bättre? Vet dock inte vart man kan hitta o antar att även denna innehåller Camomill (den smak som utskiljer sig mest i kvällsro iaf för mina smaklökar)

Alltid Oavsett

Upp till toppen
Annons: