Annons:
Etikettrooibos-och-honeybush-rött-te
Läst 3443 ggr
Garm
2014-07-07 23:02

Ge mig tips om smaksatt rooibos

Hej.

Jag har tänkt börja dricka koffeinfritt Te om kvällarna och då passar ju Rooibos bra, men jag har så svårt för den där konstiga bismaken jag tycker jag får av ren röd Rooibos.

Testade igår kväll röd Rooibos smaksatt med choklad. Det var väl ok i smaken, men ingen sensation. Däremot kände jag inte av den där bismaken så mycket.
Jag vill därför gärna få tips om smaksatt Rooibos ni där ute tycker är goda.

..och hur är det med grön Rooibos? Hur tycker ni den är i jämförelse med röd? Har aldrig provad den gröna.

Annons:
Praefatio
2014-07-07 23:14
#1

Jag är oerhört förtjust i Rooibos med citronsmak, Rooibos med chaismak och Rooibos med vaniljsmak 🙂

UrchinFamiljen
2014-07-07 23:16
#2

Rooibos vanilj är definitivt godast enligt mig! :)

Fingal Silver ♥ Tay Urchin Ceder Juniper Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!

VildaVittra
2014-07-07 23:16
#3

Detta är det enda Rooibos som jag verkligen gillade.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
2014-07-08 08:11
#4

Jag tycker att grön Rooibos är mycket godare än röd men det kan ju vara en smaksak också.

Jag köper neutral grön Rooibos men det finns smaksatt grön Rooibos på ica (nån slags exotisk smak) jag tycker själv inte om exotisk smak så jättemycket men den var ovanligt god för att vara "exotisk".

Annars brukar jag tycka om "rooibos chai" dvs Rooibos som är smaksatt som Masala Chai fast med Rooibos istället för te… (så det som är i #3 fast jag köper det oftast på lösvikt)

men det kan vara för att Masala Chai är en av få teer som jag dricker smaksatt också (jag dricker gärna osmaksatta teer).

Annars brukar jag köpa nån med citrussmak i (så jag brukar fråga expediten i tebutiken efter nån Rooibos med citrus i och sen testar jag gärna nått nytt).

l'm back

Garm
2014-07-08 11:35
#5

Tack för tipsen! 🙂

Ska definitivt testa Rooibos Chai och den gröna varianten. Vanilj är en smak jag har mycket svårt för, men citrus låter fräscht. Nu vet jag vad jag ska leta efter i tebutiken, till att börja med.

Stiw42
2014-07-08 14:41
#6

Det du skulle kunna testa honey bush, som liknar Rooibos men är inte lika söt och smakar något som bark.

Annons:
[chiffong]
2014-07-09 23:27
#7

Min absoluta favorit är Rooibos Cheesecake, den köper jag på Five O'Clock i Malmö. Där har jag också köpt Röd körsbärsdröm, med en mycket fräsch körsbärssmak. Rooibos Chai är också en favorit, älskar Chai av alla de slag.

Garm
2014-07-10 22:41
#8

Tack för alla tips!

Investerade igår i Rooibos Chai, som är mycket gott! Köpte även mer av det där chokladsmaksatta tet då jag insåg att jag nog tycker om det ändå. De flesta smaksatta Rooibos de hade på Kahls, där jag köpte mina teer, var allt för sötfruktiga i doften. Missade jag kanske något när jag avstod dem?

Carlo
2014-07-15 19:12
#9

Jag rekommenderar African Rooibos Tea, den är smaksatt med diverse kryddor som ger den en väldigt stark smak. Den smakar inte sött utan den har istället en väldigt kryddig smak.🙂

Hälsningar,
Carlo
Följ mig på instagram: andrethenoble
Medarbetare på choklad.ifokus.seblodgivning.ifokus


Smozzan
2015-01-06 12:25
#10

Hej. Jag har en fråga om Rooibos te: är alla rooibosteer koffeinfria/teinfria? Det är nämligen så att mina tamråttor behöver Rooibos Te men kan bara få det om det är absolut utan Koffein och Tein. Farligt för dom annars. Jag har kollat lite i butiken här hemma men det stod inget på hur det låg till, så därför frågar jag här.

Tack på förhand.

tlover
2015-01-06 12:34
#11

#10 Ja eftersom Rooibos är ett Örtte och inte är ett Te så är det koffeinfritt (det finns några få örtteer som innehåller Koffein men dom är ovanliga)

Tein är ett gammalt namn för koffein

 (här kan du läsa lite mer om koffein i te)

Däremot finns det sorter då man blandat tex Svart te och Rooibos för smakens skull, dom innehåller då Koffein men då ska det stå att det är Te i.

l'm back

Smozzan
2015-01-06 15:22
#12

#11 Tack snälla för så snabbt svar! Har vart lite orolig då teet tog slut idag och eftersom jag inte visste. Tack, du rädda verkligen dagen!! :)

Deviance
2015-01-08 17:27
#13

Har ett rött Rooibos med choklad och kokos som var supergott. Har inte hittat det i butik dock, har fått det av en vän.
Sen provade jag detta för första gången nu: http://www.tehornan.se/champagn-gradd-rott-/93-0
Tycker det är jättegott men det är ju lite speciellt. Ganska krämig smak.

Har druckit ren Rooibos från egypten en gång och det var väldigt surt och starkt så vi drack aldrig upp det :)

____________

hamstrar & fotografering

Annons:
fridelfina
2015-01-09 20:19
#14

Yogi tea Rooibos African spice är det jag dricker mest. Sen var det ett Rooibos på ica lösvikt som hette typ Söderblandning, det är också gott. Har också köpt ett Rooibos med lime, fast det var på Kos i somras och det är slut nu. 

Gillar inte heller vanilj i Te, det blir kvalmigt! Såg dock att det är vanilj i Yogi, men den känns inte nåt speciellt tycker jag, har aldrig tänkt på det iallafall.

(Dricker också Yogi Classic, men det är ju inte rooibos)

Länk till Yogi tea, mitt favvo! http://www.yogitea.eu/en/products/details/rooibos

 
 

Smozzan
2015-01-09 20:51
#15

Åh va spännande :) Tack för tipsen!

Upp till toppen
Annons: