Annons:
Etiketttips-råd
Läst 2137 ggr
fridelfina
2014-07-22 16:26

Röda och vita teer

Har IBS och äter enligt FODMAP (har med fermenterbara kolhydrater att göra) och bör då hålla mig till röda och vita teer. Nu dricker jag Yogiteerna, Classic (kryddor går också bra) och Rooibos (också med kryddor då), men goda vita och andra röda är jag helt clueless om. Nu vill jag ha tips på goda sådana, tack!

 
 

Annons:
fridelfina
2014-07-22 16:52
#1

http://www.houseoftea.se/vitt-te/margarets-hope-white-ff-50-gram/product_info.php/cPath/21/products_id/1054

Hittade denna sida med bla vita teer, men undrar om jag redan har ett vitt Te hemma? Det är från Nepal och heter Darjeeling The 100 % First Flush? Nån kunnig som törs gissa om det är vitt eller ej?

 
 

tlover
2014-07-22 17:30
#2

Bland Rooibos (aka "röda teer") så tycker jag att den gröna rooibosen är godast (finns på samma sida som du länkar till i #1) jag tror däremot inte teet du frågar om är ett vitt Te då man brukar skriva ut om de är ett tex vitt el grönt Darjeeling Te annars brukar det vara svart. För övrigt så är teet du har hemma inte ett Darjeeling om det är från nepal (det måste vara från området Darjeeling i Indien för att kallas darjeeling) men många goda teer från tex nepal har kommit ut på marknaden nuförtiden.

Annars kan du ju ta kort på det, det är ganska enkelt att se.

Får jag fråga varför du får dricka vitt Te men inte andra teer? ("rött te" är inte ett Te utan örtte) även vitt Te innehåller Koffein om det är det du ska hålla dig undan från.

l'm back

fridelfina
2014-07-22 17:39
#3

Det ärlivsmedel som är jäsande i tarmen jag ska hålla mig undan för och det finns även en gräns för hur mycket magen tål så en liten del kan jag få i mig utan besvär. Ska fota mitt Te senare så får  du se, kanske det inte var från Nepal…. Jag fick det förra sommaren och kan komma ihåg fel!

 
 

tlover
2014-07-22 18:00
#4

#3 men Te jäser väl inte i magen 🤔 Däremot så tål jag själv inte mängder med Koffein heller, men jag tål mer än vad du verkar göra (jag tål inte tex Matcha + choklad el många koppar Svart te på raken) så jag förstår att du inte kan dricka så mycket Koffein.

edit: Jag dubbelkollade i min artikel om Koffein i Te och såg att jag kom ihåg rätt, Gult te har ungefär lika mkt Koffein som vitt Te så är det koffeinet som du ska hålla dig undan från så kan du testa Gult te också. Jag själv tycker om Gult te mer än vitt Te men smaken är ju som baken och du kanske gillar vitt Te mer.

Här är artikeln om du är nyfiken http://te.ifokus.se/articles/52cd2c13ce12c4066e000440-koffein-i-te?articles-2

l'm back

fridelfina
2014-07-26 13:02
#5

Bild kommer här.

 
 

fridelfina
2014-07-26 13:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Nu då?

 
 

Annons:
fridelfina
2014-07-26 13:20
#7

Ang FODMAP´s och jäsning hämtat från http://www.ibsfri.com/ : FODMAP är en akronym och står för Fermenterbara, Oligo- Di- och Monosackarider och Sockeralkoholer (Eng Polyols). Uttrycket kommer ursprungligen från Australien där dietisten och forskaren Sue Shepherd startade behandlingen. Hon har varit delaktig i forskningsstudier och publicerat ett flertal vetenskapliga artiklar.

 FODMAPs är alla kolhydrater som är dåligt absorberade och därför orsakar jäsning och gaser när de når tjocktarmen. De är även osmotiskt aktiva vilket innebär att de kan rubba vätskemängden i tjocktarmen och därmed orsaka både förstoppning och diarré.

Som jag förstått det när det gäller IBS (av min egen dietist) är det när ämnet (kolhydraten) kommer ned i tarmen och bryts ned så bildar tarmbakterierna restprodukter och det är de som jäser i tarmen…. men jag kan ju ha fått nån del om bakfoten, dock gäller att vita och röda teer och kryddor är ok och att  svarta och gröna teer ger symtom.

 
 

tlover
2014-07-26 16:14
#8

#6 Den där är inte ett vitt Te utan ett svart vad jag kan se.

#7 Som sagt det kan vara det att du inte tål för mycket Koffein också för även vitt Te innehåller Koffein för det kan iallafall inte vara kolhydraterna i Te för bryggt te räknar man att det bara har 0,3 g /100g.

Så även gula teer borde vara ok (Dietisten vet antagligen inte ens om att det finns nått som heter gula teer därför har h*n antagligen inte tagit upp det)

l'm back

fridelfina
2014-07-28 17:53
#9

Tack för bedömningen av teet! Ska höra med min dietist nästa gång vi ses om gula teet och om koffeinet, bara jag kommer ihåg! :-)

 
 

Perly
2014-08-01 14:00
#10

Minns tyvärr inte vilket märke det var men brukade dricka ett väldigt gott vitt  te som kallades Russian White för något år eller två sedan. :) Kan vara värt att hålla utkik efter. :)

Alltid Oavsett

Stiw42
2014-08-02 17:47
#11

Om du vill testa något nytt skulle jg rekomendera honey bush som liknar Rooibos men är inte lika söt och smakar bark, och lagrat vitt Te som är starkare i smaken än olagrade. http://www.houseoftea.se/ort-te/honeybush-70-gram/product_info.php/cPath/27/products_id/93 http://www.conceptteas.com/sv/produkt/provforpackning-1-vit-tefest/

fridelfina
2014-08-19 22:06
#12

Å, tack för fler tips! Hittade ett rött Söderte i lösvikt idag på ICA. Sitter och premiärsmakar - helt ok och kul med lite smakförändring ibland! 🎈

 
 

fridelfina
2014-08-19 22:25
#13

Förresten, Stiw:

Har du beställt från concetpteas själv? Är lite feg av mig då det är första gången jag ser sidan 😎men provpåsarna var ju fantastiskt!

Honeybush är fermenterat Te så jag drar slutsatsen att det inte är ok för min mage utan att ha provat.

 
 

Annons:
tlover
2014-08-20 08:01
#14

#13 Även "rött te" är oxiderat (få teer är fermanterade, Svart te är det inte heller utan dom är oxiderade. Däremot vet jag inte om honeybush är fermanterat el oxiderat).

Det är bara grön Rooibos bland Rooibos som inte är det (gröna "röda teer")

l'm back

Stiw42
2014-09-05 21:16
#15

13# Ledsen för det sena svaret, var ett tag sen jag var inne på iFokus. Jag har handlat utav Conceptteas förut, dock via tradera då de säljer några produkter där (troligtvis i syfte för att synas). Köpet gick fort och smidigt, verkar helt klart som ett seriöst företag. Att honeybush skulle fermenteras låter konstigt, ska mejla house of tea och se om de skrev fel, eller om honeybush verkligen är fermanterat.

Stiw42
2014-10-05 13:44
#16

Har fått svar från HoT, honeybush är oxiderat, inte fermenterad. Ordet fermenterad använder de då det är vanligt att benämna oxidation som fermentering när det kommer till Te.

tlover
2014-10-05 14:34
#17

#16 Däremot vet jag inte om nått Te eller Örtte som är fermanterat egentligen förutom mjölkört som tesubstitut. Jag funderar om det kan vara en gammal felöversättning eller nått sånt, förr läste man nämligen alltid fermanterat och nu läser man i princip bara oxiderat.

l'm back

fridelfina
2014-10-11 15:41
#18

Beställde concerta provpaket, fick fyra vita och ett svart. Smakmässigt vart ingen hit direkt, tyvärr. Jag håller mig nog till Rooibos och yogiteer! Men det var väl värt pengarna för att få testa! Typ 35 kr inkl frakt från Kina. Tror att det var silver needle som jag ändå tyckte var godast. Kan rekommendera till den som vill testa eller som vill köpa större kvantitet! Trevligt bemötande rakt igenom!

 
 

Upp till toppen
Annons: