Annons:
Etikettövrigt-terelaterat
Läst 727 ggr
Gasoline
2014-08-16 18:55

Dricka te på sommaren?

Brukar du dricka varmt Te under de varma sommardagarna?

Annons:
tlover
2014-08-16 19:51
#1

Japp, men jag varierar ju alltid mellan olika sorter så då jag dricker tex Grönt te är det ju bara bryggt i ca 70 grader.

Iste är jag dålig på att dricka om det är det som menas med teer som inte är varma men jag gör ibland egengjort (dvs inte pulver) som får dra i kallt vatten (det blir godast så) men det är inte många gånger på en sommar.

l'm back

Gasoline
2014-08-16 19:54
#2

Ja, det var så jag menade 🙂

tlover
2014-08-16 20:00
#3

#2 Vilken tur att jag svarade "rätt" då, jag trodde att även svala men inte kalla teer (tex grönt te) räknades till inte varma 🥵

Här är receptet på Iste som jag gör om det är intressant för folk som bara dricker kallt Te på sommaren.

l'm back

Gasoline
2014-08-16 20:07
#4

#3 Visste inte att det fanns svala teer 😊

Tack för länken 👍

Tarotstollan
2014-08-16 20:12
#5

Jag dricker samma, sommar som vinter.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

tlover
2014-08-16 21:15
#6

#4 De flesta Tesorter ska man inte brygga i 100 grader faktiskt, dom som man ska brygga så hett är Svart te och Pu-erh (och de flesta örtteer).

Däremot så måste det ju ändå svalna till drickbar Temperatur men av nån anledning så väntar jag ungefär lika länge varesig det är ett Svart te (100 grader) eller ett Grönt te (ofta 70 grader) 🤔

Varför vet jag inte, i teorin skulle man ju kunna vänta kortare stund med att dricka det gröna teet och på så sätt dricka det i samma Temperatur som när man dricker det svarta teet men det blir aldrig så (för mig, jag kan ju inte säga hur det är med andra).

l'm back

Annons:
jossa5
2014-08-16 22:38
#7

Gjorde egen rabarbersaft, så det är mest det jag druckit i sommar.

Dock kan jag dricka Te på varma dagar, bara inte dom varmaste, när man typ smälter bort. Men nu när det är lite svalare igen så går det bra.
Men jag dricker ju i perioder, så nu har jag ju kommit in i en.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

tlover
2014-08-17 07:41
#8

Förresten kan varmt Te ge lite av en placeboeffekt också

Jag brukade förut dricka Masala Chai främst på vintern då det var kallt, nu köper jag däremot hem det på sommaren också (oftast) för jag är van att dricka det då det är kallt ute så när jag dricker det känns det inte lika varmt ute längre.

Ett annat tips är att dricka ur teglas istället för koppar, Te i teglas blir svalt snabbare och det är ju teglas man ofta dricker Te ur i lite varmare länder också.

l'm back

Upp till toppen
Annons: