Annons:
Etiketttetillbehör
Läst 890 ggr
tlover
2014-08-31 21:24

Favoritmaterial i tekannor?

Vilket är ditt favoritmaterial i Tekannor?

Man kan ju ha former eller storlekar som man tycker om men om du själv skulle få bestämma en Tekanna (form storlek etc) så att det är din favorit, vilket material skulle du då välja?

l'm back

Annons:
tlover
2014-08-31 21:25
#1

Även om alla material har sin charm tycker jag själv om glas mest, jag tycker att Te kan vara så underbart vackert, så det är nästan synd att man sällan kan se det bryggas.

Tyvärr är jag en klumpeduns så glastekannor är en förbrukningsvara hos mig 😕

l'm back

Lavine
2014-08-31 22:00
#2

Min lerkanna är bäst!

Tarotstollan
2014-08-31 22:09
#3

Valde annat.
Vet inte riktigt vad jag skall välja, vill ha något som håller värmen bra då jag dricker Te i flera timmar åt gången för det mesta.
Jag bryggar ju i kaffebryggaren och då hålls ju värmen av värmeplattan, de gånger jag använder vattenkokaren så häller jag ju över vattnet i en Tekanna men då hålls ju inte teet så varmt så länge.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

tlover
2014-09-01 07:41
#4

#3 Gjutjärn är det som håller värmen längst kanske inte i timmar men läääänge i alla fall.

l'm back

VildaVittra
2014-09-02 18:23
#5

Valde annat då jag vill ha stengods.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
2014-09-02 21:24
#6

#5 För att vara ärlig så vet jag inte riktigt skillnaden mellan stengods och porslin ☺️

Eller jag vet att det är lite skillnad men inte mer.

Men det var därför jag ka till annat för det och alla andra lite mer ovanliga material.

l'm back

Annons:
VildaVittra
2014-09-02 21:33
#7

#6 Då hade termen keramik passat bättre (och då hade lera samt exempelvis terrakotta hamnat under samma). Porslin och stengods görs av olika lertyper/blandningar med olika egenskaper.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
2014-09-02 21:54
#8

#7 Som sagt, därför jag la till annat för det finns säkert ännu mer som man inte tänkt på (tex kanske finns det rakutekannor även om jag inte tror jag sett det)

l'm back

DMK
2014-09-03 11:41
#9

Hej!

Jag röstade lera eftersom jag tog för givet att stengodslera var i det alternativet!

Stengods är lera.   Man kan säga att man kan dela in lera i tre grupper:

Lergodslera, stengodslera och porslinslera.

Dom bränns i olika temperaturer.

Lergodslera blir inte så hållbart ,leran sintrar inte , med det menas att lerans

alla porer stängs så det blir tätt.

Lergodskannan blir så som en ni vet blommkruka som drar åt sej allt och blir

bättre med åren.

Ditte Maria


Ditte

Wony
2014-09-03 11:56
#10

Jag valde glas då jag tycker att det är mest snygga. Har spanat in en kanna jag vill ha, men det får vänta lite.

Perly
2014-09-03 14:31
#11

Ogillar dem i enbart metaller även om det är riktigt fint med metall utsmyckningar på de i glas. Föredrar nog glas eftersom jag då kan se hur mycket se som är kvar bla. de i porslin kan också vara väldigt fina men inte lika praktiska.

Alltid Oavsett

tlover
2014-09-05 09:20
#12

#9 Jag tänkte mer i vilka som är vanligast bland Tekannor.

Just det att lergodslera (nytt ord för mig, jag kan Te inte keramik) inte sitrar är en av anledningarna till att det är så bra till att dricka Te i. Teet blir bättre och bättre med tiden om man tar hand om en lergodsleratekanna.

Det förutsätter däremot att man inte dricker smaksatta teer i, då förstör man nog snarare kannan.

Här finns en länk till de slags lertekannor (legodslertekannor) som anses vara bäst i världen just för att de är porösa 🙂http://te.ifokus.se/articles/515d3b3a8e0e7430f30017ee-yixing?4f4fe2d988f47210bc0182ff-1

l'm back

TatsuOni
2014-09-16 17:22
#13

Eftersom att det finns så många fint målade porslinskannor, så valde jag porslin. Velande mellan det och glas^^


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Annons:
Upp till toppen
Annons: