Annons:
Etikettot-utanför-ämnet
Läst 11716 ggr
tlover
9/17/14, 5:01 PM

Småpratstråd

En småpratstråd om allt mellan himmel och jord

förra tråden

l'm back

Te iFokus är ett gratis diskussionsforum där du kan diskutera te och andra terelaterade saker med andra tedrickare!
  • Redigerat 10/26/20, 4:25 PM av Niklas
  • Redigerat 11/27/20, 5:13 PM av TatsuOni
Annons:
Saffran0Spice
9/17/14, 5:09 PM
#1

Riktigt fint väder på västkusten idag - soligt med friska vindar, så man fick vara påklädd =)
Någon annan som tagit en höstig promenad i skogen idag?

tlover
9/17/14, 5:10 PM
#2

Nej jag har främst varit inne trots fint väder jag sov jättedåligt så jag är en zombie idag 😴

l'm back

Saffran0Spice
9/17/14, 5:11 PM
#3

#2 fy då, vet precis hur det är att vara zombie!
Fast en rask promenad gjorde att jag piggnade till lite =)

tlover
9/17/14, 5:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#3 Jo det skulle ju vara logiskt att gå ut för att bli pigg, men logik är ju inte det zombies är bäst på 😉

l'm back

VildaVittra
9/17/14, 5:15 PM
#5

Min dag är förstörd efter att telefonen ringde jättetidigt (enligt min dygnsrytm) och jag sedan inte kunde somna om. Sedan råkade jag ut för en grannes dåliga humör, hatar när folk är irriterade.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Saffran0Spice
9/17/14, 5:16 PM
#6

#4 haha half a brain - makes zombies lame 😃
Hoppas du får sova bättre inatt iallafall då!

Haft annat skoj för dig annars, även om du varit inne? ^^

Annons:
Saffran0Spice
9/17/14, 5:17 PM
#7

#5 grannar - skulle helst vilja slippa dem helt för min egen del😃

tlover
9/17/14, 5:18 PM
#8

#5 som du skrev det lät det som om det var kl 12 el så 😃

#6 Jag har nördat lite på Ceasar i alla fall, man behöver inte tänka så mycket då (om inte Ceasar blir arg på en och vill ha massa saker)

l'm back

Saffran0Spice
9/17/14, 5:20 PM
#9

#8 hahaha nice ^^

VildaVittra
9/17/14, 5:22 PM
#10

#7 Man tycker ju att en kilometer till närmaste skulle räcka, men nää, får bosätta mig på antarktis, där är det ju i princip folktomt på vinterhalvåret. 

#8 Är inte det si så där mitt i natten för alla? 😎 Men faktiskt ringde telefonen kl 10, och det var en person som mycket väl vet att jag inte är vaken så dags. Att jag frös när jag vaknade gjorde ju inte saken direkt bättre.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
9/17/14, 5:22 PM
#11

Få se nu 1 dl sojasås i pastasåsen blir säkert gott 🤪

l'm back

Saffran0Spice
9/17/14, 5:23 PM
#12

#10 allra helst!
Gärna bakom en snödriva ifall någon irriterande pingvin skulle hitta en =P

VildaVittra
9/17/14, 5:24 PM
#13

#11 1 dl? Det kan omöjligen bli gott. Varför så mycket?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
tlover
9/17/14, 5:24 PM
#14

#10 kanske tur att du inte bor här då, här måste vi kuta ut på bron då det ringer pga kass täckning, det är sådär lagom kul när det är storm eller tidigt på morgonen innan man hunnit klä sig.

l'm back

tlover
9/17/14, 5:25 PM
#15

#13 För att jag är en zombie idag, note to self laga inte mat som zombie, håll dig till rått kött

l'm back

tlover
9/17/14, 5:26 PM
#16

el möjligen rå hjärna

l'm back

Saffran0Spice
9/17/14, 5:27 PM
#17

#15 Zombies är ju rätt hälsosamma - de får springa efter sin mat, en helt annan syn på fast-food 😎

VildaVittra
9/17/14, 5:28 PM
#18

#14 Så hade jag på förra stället jag bodde och berättade om mina iskalla morgonsamtal iförd trosor för min tant, så hon gav mig hennes gamla kaninpälskappa från 80-talet. Den var hur go och varm som helst att slänga på sig, tyvärr blev den ett byte för sylvassa huskyvalpständer en natt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
9/18/14, 7:57 AM
#19

God morgon

Av nån anledning så har alltid obehagliga/konstiga drömmar för mig alltid handlat om kaniner. Inatt drömde jag att en unge (ca 12-14 år) öppnade alla mina kaninburar medan mamman såg på 😮

l'm back

tlover
9/18/14, 9:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Natti natti 😴

l'm back

Annons:
Saffran0Spice
9/19/14, 11:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Hua så kallt det var nu på morgonen!
Blir gott med värmande Te efter morgonpromenaden ^^
Vad hittar ni andra på idag då?

tlover
9/19/14, 9:45 PM
#22

#21 Man tänker att man ska svara lite senare (då man bestämt sig) men så glömmer man bort det 🤪

Men det kanske är tur att man inte planerade in nått idag, jag har haft en såndär otursdag idag 😕

Men nu ska jag försöka att sova, natti natti

ps ang texten över sajtbilden har jag hela dan tänkt på vilka smällar man skulle kunna få om man faktiskt gjorde det 😃krama en främling alltså

l'm back

VildaVittra
9/20/14, 5:51 PM
#23

Prutt och urk, sängliggande idag, eller ja, soffliggande i mitt fall. Så straffas man när man varit lite aktiv och städat, svider i själen över alla som påstår att vi är arbetsskygga eller ifrågasätter att man kan använda hjärnan trots hjärtfel. Vill dom byta liv med mig idag?

Ligger och tittar igenom den gamla tv-serien "Mot alla vindar", kul att se allt man mints rätt och fel. Ginny trodde jag hette Blackie, ingen aning var jag fått det ifrån.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
9/21/14, 9:20 AM
#24

#23 Såna dagar är jobbiga, tänk om man kunde vara som alla andra och vara frisk och smärtfri *drömmer sig bort*

Te är väldigt vackert kom jag på när jag såg förmiddagssolen lysa genom min glastekanna med Grönt te i

l'm back

VildaVittra
9/21/14, 5:26 PM
#25

Lite bättre idag, mår skit med orkar sitta upp en stund. Lyssnar överlyckligt på hällregnet utanför, när hinkarna jag placerat ut är fulla ska jag tvätta, så kommer väl vara sängliggande imorgon igen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
9/22/14, 2:17 PM
#26

jag ser det snöar, jag ser det snöar…

l'm back

tlover
9/22/14, 2:30 PM
#27

och nu snöar det rent utav "lappvantar"

l'm back

Annons:
VildaVittra
9/22/14, 2:52 PM
#28

#26 Lalalalalalalala *håller för öronen* Hör inte vad du säger.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
9/23/14, 7:45 AM
#29

ursh tycker inte om morderna hus, nu har köksfäkten börjat droppa/rinna vatten igen, bara för att det blev lite kallare (och så byggde dom det i Lappland 😛

l'm back

VildaVittra
9/23/14, 7:51 AM
#30

#29 Men så där ska det ju inte hålla på ens i moderna hus, det måste vara ett konstruktionsfel. Vilken typ av fläkt har ni?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
9/23/14, 7:56 AM
#31

#30 Jag vet inte vad den heter utantill, vi har försökt att få hjälp från företag som gör sånt men det kan dom inte (för vi bor så långt bort gissar vi).

Däremot rinner det "bara" vatten om det är en stor temperaturskillnad (oftast vår/höst) och om det har varit strömavbrott.

l'm back

tlover
9/23/14, 3:22 PM
#32

Nu har det då slutat droppa/rinna 🥵

l'm back

VildaVittra
9/23/14, 3:46 PM
#33

Kan ni inte skicka in er till arga snickaren eller äntligen hemma eller så? Anders i arga snickaren var ju så söt när han var hemma hos några andra alternativare. 😃

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
9/23/14, 3:50 PM
#34

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
tlover
9/23/14, 3:58 PM
#35

#33 jag tänkte inte att såna program fanns ens, men jag vet inte om min man vill vara med i TV heller.

#34 Får kolla det sen 🙂

l'm back

Varga
9/24/14, 11:29 AM
#36

#25 Så du tvättar i regnvatten? :) Har du ett kar som du fyller med vatten, eller typ… Hur gör du? Jag är i och för sig osäker på om jag någonsin skulle kunna övertyga min sambo om att det faktiskt blir rent med regnvatten men man kan ju alltid försöka.. :p

VildaVittra
9/24/14, 12:49 PM
#37

#36 Jag har en toppmatad tvättmaskin som jag fyller med vatten för hand då jag inte har indraget vatten i huset och regnvattnet använder jag för att brunnen blir torrlagd under torra somrar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Varga
9/24/14, 1:20 PM
#38

#37 Åh, smidigt! :)

VildaVittra
9/24/14, 1:25 PM
#39

#38 Jo, handtvätta är överkurs och enormt fysiskt jobbigt, så är glad över att jag har en tvättmaskin.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
9/26/14, 9:38 AM
#40

Jag försov mig idag 😴

Jag drömde att jag var i Syd Korea för att köpa Te och såg på min kompis då han tävlade i världsmästarskapen i beridet bågskytte.

Sen for vi på en Tupac konsert av någon anledning 🤔

Tur att jag inte hade nån tid att passa annat än det jag själv planerat i alla fall.

l'm back

Varga
9/26/14, 10:07 AM
#41

#39 Ah, jag förstår! Jo det är det väl kanske, skönt att slippa :)

#40 Haha oj, vad det undermedvetna kan vara konstigt ibland… :p

Annons:
tlover
9/26/14, 11:27 AM
#42

#41 på ett sätt är det inte konstigt då jag tänkt på alla tre det senaste dygnet, det är väl kombinationen som är konstig.

(jag halvt längtar halvt är rädd för den dagen man ska fara på teinköpsresor till tex Sydkorea, Min kompis fick just i dagarna reda på att hans benbrott var så illa att han inte kan tävla i Sydkorea i år och jag kom på igår kväll att det om inte allt för länge är 20 år sen Tupac dog. Men jag tror inte min kompis skulle vilja fara på Tupac konsert med mig och jag fattar inte alls varför den var i Korea 🤪)

l'm back

Varga
9/26/14, 12:23 PM
#43

Haha men då så ;) Då bearbetar ju din hjärna bara allt du tänkt på ^^ Fast på ett väldigt underligt sätt kan jag hålla med om :p

tlover
9/26/14, 9:13 PM
#44

Man känner sig alltid så smart då man ser en skräckis då det börjar bli mörkt ute fast man vet att man blir rädd efteråt då 👻

l'm back

Varga
9/26/14, 9:29 PM
#45

Hehe ja, alltid samma sak! Man tänker att "äh, men den här går ju att se, ingen fara" och sen så sitter man i ett hörn med alla lampor tända… :p När jag var lite yngre så var det iiiingen fara med skräck över huvud taget men ju äldre jag blir så får jag fler och fler hjärnspöken av det o_o Och jag är bara 23 än så länge, haha!

VildaVittra
9/27/14, 5:07 PM
#46

Varför är man så korkad egentligen? Det säger väl sig självt att man inte ska ta på sig nya skor när man ska på långpromenad?

Gick hem barfota de sista två kilometerna, det var kallt om fossingarna ska jag nämna.

Nåväl, några kantareller blev det i alla fall, ska ta och göra mig en svampmacka med äppellimpan jag bakade igår, sedan en kopp Te på det.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Varga
9/28/14, 3:23 PM
#47

#46 Nå, har man med sig ett par extra, bekväma skor så kan det vara ett bra sätt att gå in dem, men annars generellt så är det ingen bra idé ^^; Riktigt kallt i det här vädret!

tlover
9/30/14, 9:40 PM
#48

Dags att krypa isäng nu, natti natti 😴

l'm back

Annons:
Varga
10/1/14, 1:33 AM
#49

Sov så gott! Själv väntar jag på att min karl ska komma hem så att vi kan gå och lägga oss :p

tlover
10/1/14, 8:33 AM
#50

#49 Jag har väl tur min man kommer i princip aldrig hem sent för han är mer kvälltrött än jag.

l'm back

Varga
10/1/14, 9:38 AM
#51

#50 Åh vad skönt! Min jobbar ju som bartender så, hehe… Fast jag är själv nattmänniska egentligen, nu har jag dock fått en hel del fler timmar på mitt extrajobb och måste gå upp (for mig) supertidigt redan vid 8 så då är det lite jobbigt när karln kommer hem vid typ 2 och sen ska äta och ha sig innan han kan komma och lägga sig. Jag har så jäkla svårt att sova om jag vet att han kommer att komma hem och väcka mig också så det är typ lika bra att stanna uppe… :/

tlover
10/1/14, 9:40 AM
#52

#51 😃Min man skulle inte vara bra bartender, kl 22 är "alldeles för sent" (jag stannar ofta uppe en sisådär 10-30 minuter längre än vad han gör).

Han har testat att jobba natt (inom vården) men då fick han hjärtklappning så han tar aldrig på sig såna jobb igen.

l'm back

Varga
10/1/14, 9:54 AM
#53

#52 Haha, nej det är ju lite smått jobbigt om man somnar halvvägs genom jobbet, typ när ruschen börjar xD Tur att det finns folk som mår bättre av att gå upp på morgonen istället, så att världen slipper stanna av…

Hehe, jag läste någon studie om att nattaktiva människor är mer intelligenta i och med att de kan vända på sin naturliga dygnsrytm… :p Kändes dock inte som en seriös studie, men ganska roligt när man själv är nattaktiv.. ;)

tlover
10/1/14, 10:46 AM
#54

#53 Jag tror jag hört om en studie som säger tvärtom, kanske den första gjordes av en nattmäniska och den andra av en morgonmänniska 😃

l'm back

Varga
10/1/14, 11:38 AM
#55

#54 Haha mycket troligt! 😃 Jag tror inte att det har med aktiv tid på dygnet att göra egentligen - däremot så tänker jag att det kan vara så att man har troligen en speciell period på dygnet när man är som mest kreativ och "smart" ^_^

Annons:
Saffran0Spice
10/1/14, 6:26 PM
#56

varm kornkudde på ond mage, Te och 3 gosiga djur på mig - en film och min kväll är gjord ^^
Vad hittar ni andra på ikväll?

VildaVittra
10/1/14, 6:29 PM
#57

#56 Kväll? Jag har precis vaknat. Ska ut och stänga hönshuset, ge kaninerna sitt kvällsmål och sedan kissa hundarna innan jag äter frukost. Sedan blir det nog något så roligt som att tvätta. 

Hoppas på att det där med att nattmänniskor är mest intelligenta stämmer. 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Saffran0Spice
10/1/14, 6:49 PM
#58

#57 det vete tusan, de är ju inte intelligenta nog att vara vakna på dagen 😉
hehehe tvätta är väl helt ok annars - roligare än att diska!
Längtar tills vi flyttat då jag har både egen tvättmaskin, torktumlare och DISKMASKIN <3

tlover
10/2/14, 4:42 PM
#59

Måste bara skryta och visa min mans senaste verk.

Såklart är inte han nöjd men han jämför sig ju alltid med dom bästa om han gör något.

l'm back

Varga
10/2/14, 6:29 PM
#60

#59 Oj jäklar vad fint! :O Om han tar beställningar så kan jag lätt vara intresserad av att köpa av honom i framtiden.. ;) Och jag känner igen det där med att jämföra sig med andra och inte vara nöjd… :/

Saffran0Spice
10/2/14, 7:25 PM
#61

#59 han råkar inte göra vinthundshalsband?? 😃

tlover
10/2/14, 7:31 PM
#62

#61 Han har aldrig gjort nått (vi känner ingen med vinthund) men har varit intresserad av att testa

l'm back

Annons:
Saffran0Spice
10/2/14, 7:33 PM
#63

#62 här finns en frivillig att testa på! 👍

tlover
10/4/14, 10:11 AM
#64

Jag såg på nyheterna att kaffe skulle bli dyrare i år pga torka och då avslutade dom med "vilken tur det finns te".

Det ironiska i det hela är att tekörden har ju varit mindre i år också pga torka, fast Te är ju så mycket större än kaffe (världsmässigt) så det kanske inte märks om det har skördats några hundra ton mindre eller liknande.

l'm back

VildaVittra
10/4/14, 10:14 AM
#65

#64 Vilken tur att det finns öl då. 😃 Skojar bara, hur ser kakaoskörden ut då?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Saffran0Spice
10/4/14, 10:14 AM
#66

#64 haha ja det var ett intressant avslut =P
Kanske är som du skriver - man märker inte några hundra ton mindre världsmässigt

tlover
10/4/14, 10:23 AM
#67

#65 Jag vet inte riktigt, torkan som sänkte teskörden var ju i Indien och dom odlar ju inte så mkt kakao men torkan som slog ut kaffet var i Brasilien så den kan ju påverka kakaon, för dom är ju ganska stora producenter av kakao om jag förstått det rätt.

#66 Jag måste erkänna, jag har inte märkt nått och det var ändå vårskörden som blev mycket mindre, eller så köper vi inte "rätt" teer här i Sverige.

l'm back

tlover
10/9/14, 9:44 AM
#68

Nu har första snön lagt sig 🙂

Det är alltid lika kul förutom att nu kommer hönsen inte våga sig ut förrens till våren (dom är rädd för snön).

l'm back

VildaVittra
10/9/14, 9:46 AM
#69

Du får väl skotta och lägga ut en torr fräsch halmmatta åt dom varje dag? 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
tlover
10/9/14, 10:01 AM
#70

#69 Vi har faktiskt försökt det men det gick inte 😇

l'm back

tlover
10/10/14, 8:25 AM
#71

Nu är det definitivt vinter, under natten har det fallit ca 2 dm snö

l'm back

VildaVittra
10/10/14, 8:28 AM
#72

Och en annan går fortfarande barfota på tomten. 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Varga
10/10/14, 10:46 AM
#73

Haha, vilken stor skillnad det kan vara i vårt avlånga land! I Stockholm blir det ju aldrig speciellt mycket snö, i alla fall inte i själva stan…

tlover
10/10/14, 11:35 AM
#74

#72 mina fötter blir blå bara av tanken 🥶

#73 fast städer är väl lite varmare också i snitt om jag minns rätt.

l'm back

Varga
10/10/14, 11:49 AM
#75

#74 Jo precis, så även när andra ställen på samma breddgrad får snö så är det rätt snöfritt i Stockholm… Tråkigt, för jag gillar verkligen snö! :/

VildaVittra
10/10/14, 11:55 AM
#76

#75 Flytta till Hägerstensåsen, där var det alltid snökaos. Kommunen verkade tro att fotgängare inte gick ut vintertid, för de plogade inte trottoarerna, enbart bilvägarna.  😕

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
VildaVittra
10/11/14, 3:03 PM
#77

Idag var det första gången jag blivit hotad efter att ha vunnit ett Rummikubparti på nätet. Vissa verkar ta sällskapsspel på lite väl för mycket allvar. 🤔 Personen ville att jag skulle dö och skrev att jag bara måste vara från Syrien, för så vidrig och nedrig kunde tydligen ingen annan vara. Har rapporterat det, inte för att jag tog åt mig, blev mest road, men det är en hel del barn som spelar och den personen borde bli utslängd. 

Är ni bra eller dåliga förlorare?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
10/11/14, 4:37 PM
#78

Jag är ganska dålig förlorare men inte alls så dålig 😮

l'm back

VildaVittra
10/11/14, 5:03 PM
#79

Jag tror det är väldigt få som är det. Det är ju inte som att man spelar om äran eller pengarna. det är helt gratis liksom. 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Varga
10/13/14, 3:32 PM
#80

Hm, för mig beror det nog helt på vilket humör jag är på.. Jag blir dock mest grinig och vill inte vara med som det "värsta" :p Lite som ett barn xD

VildaVittra
10/17/14, 9:58 AM
#81

Idag var det tillslut för kallt på marken för att gå barfota, så nu åkte foppatofflorna på.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
10/17/14, 10:31 AM
#82

oj oj oj , här har snön legat kvar i en vecka redan (vanligtvis brukar det ju kunna smälta undan i början)

l'm back

tlover
10/20/14, 7:06 PM
#83

Ja jag har ju varit duktig med månadens tema hittills 🤪

l'm back

Annons:
tlover
11/1/14, 10:58 AM
#84

Hur skulle ni klara att överleva en katastroffilm?

Jag har en 75% chans att överleva 😃

l'm back

VildaVittra
11/1/14, 3:25 PM
#85

Samma här. 🥳

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Varga
11/5/14, 1:36 PM
#86

Haha, jag också :p

Har ni förresten några tips på små, romantiska vardagsprylar som man kan göra för sin karl? Jag är ju "all romance is good romance" men han är sådär typiskt killig och fattar inte riktigt grejen med att lägga en ros och en söt lapp i varje rum i lägenheten osv… :p

tlover
11/5/14, 1:39 PM
#87

#86 Min man är inte så romantisk av sig men han gillade då jag gjorde "presentkort" åt honom.

Det var allt från att jag skulle göra disken till en el flera kyssar, massage eller "värre".

Han har däremot inte löst ut nån egentligen men han gillade det ändå.

l'm back

Varga
11/5/14, 3:38 PM
#88

#86 Åh, det minns jag att jag fick av min allra första pojkvän, det var ju jättefint! Ska sätta mig och klura på lite såna då :3

tlover
11/8/14, 10:36 AM
#89

En negativ sak med att dricka Te ur en skål är att det blir kallt snabbt 😕

l'm back

tlover
11/10/14, 9:23 AM
Annons:
VildaVittra
11/10/14, 9:34 AM
#91

Varför i all världen tillsätter man blekmedel?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
11/10/14, 10:08 AM
#92

#91 För att dryga ut kanske? Det var ju en kriminell liga som sålde det (enligt artikeln).

Förr så använde man ju lita vadhelst för att dryga ut mjöl tex om jag förstått det rätt, tex gips om jag minns rätt. Även Te drygades ju ut förr, både av div tesubstitut men även men lite mindre hygieniska saker som tex fågelbajs 🤮

l'm back

VildaVittra
11/10/14, 10:11 AM
#93

#92 Sneglar mot hönshuset. Vill du komma över på en kopp? 😇

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
11/10/14, 10:17 AM
#94

#93 Då satsar jag nog helldre på mjölkört eller teveronika

l'm back

tlover
12/11/14, 2:19 PM
#95

Min man har varit underbar och bakat ett saftigt glutenfritt bröd åt mig ❤️

l'm back

Varga
1/2/15, 1:06 PM
#96

#95 Åh vad mysigt! Fantastiskt med en sån partner som är så omtänksam, och så fint av dig att faktiskt uppskatta det och inte ta honom för givet! :D

Borde väl försöka vara mindre ledsen över att inte ha någon och mer glad och tacksam över att jag ska åka till Thailand om några timmar…

tlover
1/2/15, 1:10 PM
#97

#96 Ja jag har verkligen tur med att ha fått honom.

Vad spännande att fara till Thailand. Jag kan inte tescenen där så bra men jag tror att man brukar servera "stretched tea" där. Om det är så och du testar måste du skriva vad du tyckte om det.

l'm back

Annons:
Varga
1/14/15, 9:41 AM
#98

Mja, jag har varit här typ 8 gr, egentligen var det mest tänkt att åka hit för att min av-och-på-kanske-jag-vet-inte-pojkvän skulle med för han har inte varit här, men nu blev det inte av att han åker med så jag går i någon depressionsdimma och låter kroppen göra grejer som jag nog hade tyckt varit skoj om situationen varit annan…

Det är JÄTTEsvårt att få tag på bra Te - jag hittade ett ställe med "bubble tea" men lyckades ta en jätteäcklig smak tyvärr, sen är det Yellow lable för hela slanten om man beställer på restaurang.. Hittade olika smaksatta Oolong-teer på apoteket däremot som är helt okej. :)

tlover
3/7/15, 3:29 PM
#99

Det är i början av Mars och det regnar 😮

Jag tror inte jag varit med om det förut

l'm back

tlover
4/8/15, 3:09 PM
#100

Hmmm det snöar vågrätt här 🤔

l'm back

tlover
4/23/15, 3:46 PM
#101

Det snöar här just nu hur är vädret hos er?

l'm back

VildaVittra
4/23/15, 4:11 PM
#102

Går barfota på tomten i kort kjol och linne, så ingen snö här nej. 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Rita-S
4/30/15, 2:41 PM
#103

det regnar :(

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

tlover
4/30/15, 2:43 PM
#104

Här är det då sol (för ovanlighetens skull då jag skriver i den här tråden 😃)

l'm back

Annons:
Rita-S
4/30/15, 2:44 PM
#105

ja gnussa in det bara! >.< :P

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

tlover
5/15/15, 12:12 PM
#106

Dum fråga men kommer posten idag eller är det en klämdag?

l'm back

Rita-S
5/15/15, 12:41 PM
#107

posten kommer :) kom brev här på morgonen :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

tlover
5/15/15, 1:10 PM
#108

Okej då ska jag nog få paket idag. Tack.

l'm back

Rita-S
5/17/15, 11:10 AM
#109

I dag lyxar jag med teet jag fick till julen, Lapsang Souchong! i dag firar vi nationaldag i Norge, så i dag är det endast det lyxigaste jag har!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

tlover
5/17/15, 5:03 PM
#110

Grattis på 17:e maj (om man nu säger så)

l'm back

Rita-S
5/17/15, 5:09 PM
#111

Det är presis så man säger :D Tack så mycket! :D Nu skall jag baka lite amerikanska muffins till eftermiddagsteet!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
VildaVittra
5/17/15, 5:14 PM
#112

Då får jag säga grattis på 8 årsdagen till min hund Pipen. Dålig matte, glömt att köpa tårta till henne.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
6/17/15, 1:55 PM
#113

Inatt drömde jag att jag var på en Teceremoni (den kinesiska varianten), däremot gjorde hon som höll den inte alls som jag läst/sett. Men jag tänkte att Kina är ett stort land och det finns säkert varianter av den.

l'm back

Grace2009
6/17/15, 7:15 PM
#114

#112 Råkar pipen vara en korsning mellan jämthund och siberian husky? Kompisens hund fyllde också 8 år den 17e maj 😎

VildaVittra
6/17/15, 7:59 PM
#115

#114 Nää, hon är en korsning mellan pansargris och kanelbullsätarstekel.😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Grace2009
6/17/15, 8:03 PM
#116

#115 aha, hon är en sådan där gullig sak 😛

tlover
8/7/15, 7:18 AM
#117

Jag och Rebexi kom just på ett optimalt Te, ett som piper då det är färdigt 😃

l'm back

tlover
9/29/15, 8:37 AM
#118

Det är visst kaffets dag idag, jag måste kolla upp när teets dag är ☝️

l'm back

Annons:
Varga
10/3/15, 7:16 PM
#119

Åh ja, gör det! Finns det någon? Annars borde det införas!

Rita-S
10/3/15, 7:21 PM
#120

15 december är internationella te-dagen ;)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Varga
10/3/15, 7:24 PM
#121

Ååh perfekt! :D Då får man göra något lite extra lyxigt i teväg ^^

[Garntroll]
10/3/15, 7:29 PM
#122

Hej från mig. Är ny på sajten. Dricker Te i perioder.

Rita-S
10/3/15, 7:48 PM
#123

Absolut får man lyxa till det med extra lyxigt Te!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Varga
10/3/15, 7:59 PM
#124

Ja eller hur! Jag har ju skaffat mig en kanna i glas (äntligen) så man kanske ska köpa lite blommande te… ^^

Varga
10/3/15, 8:00 PM
#125

#122 Välkommen Grantroll! :D

Annons:
[Garntroll]
10/3/15, 8:01 PM
#126

Tack Varga 🙂

Varga
10/3/15, 8:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#127

Åh, och ursäkta felstavningen på ditt namn, hunden ligger på min fot och knuffade precis till mitt ben när jag skrev :p

[Garntroll]
10/3/15, 8:07 PM
#128

Så mysigt det där såg ut att vara. Ursäkten accepteras. 🙂

Varga
10/3/15, 8:25 PM
#129

Väldigt mysigt, tills foten somnade :p

[Garntroll]
10/3/15, 8:30 PM
#130

Hahaha.

Varga
10/3/15, 8:39 PM
#131

Nån av er som har djur, brukar de göra saker som är otroligt gulliga men samtidigt lite jobbiga? :p

[Garntroll]
10/3/15, 8:45 PM
#132

Har inget djur just nu men planerar på att skaffa katt nästa år

Annons:
Varga
10/3/15, 9:29 PM
#133

Katter brukar vara experter på att göra söta men otroligt störande saker ;)

[Garntroll]
10/3/15, 10:08 PM
#134

Ja det är sant. väcka en mitt i natten bara för att sno åt sig sängen. Eller liknande.

tlover
10/4/15, 8:55 AM
#135

#121 och faitrade. Internationella tedagen är gjord för de som arbetar på plantagerna och liknande.

Det är synd att fairtrade ibland till och med har sämre arbetsförhållanden än "icke fairtrade". Kanske ska man satsa på en familjeägd och arbetad plantage istället 🤔

l'm back

tlover
10/4/15, 8:56 AM
#136

#122 Välkommen garntroll 🙂

l'm back

[Garntroll]
10/4/15, 10:12 AM
#137

Tack tlover

tlover
10/8/15, 3:55 PM
#138

Önska mig lycka till, snart åker jag för att hålla i min första riktiga provsmakning

l'm back

[Garntroll]
10/8/15, 6:55 PM
#139

Lycka till tlover.

Annons:
Varga
10/13/15, 3:28 PM
#140

Lycka till i efterskott! Hur gick det? :)

tlover
10/18/15, 8:37 AM
#141

#139 Tack

#140 Tack, sent svar (har varit utan internet i veckan) men det gick bra, min del iallafall 🙂

l'm back

Varga
10/18/15, 8:41 AM
#142

Det är ju huvudsaken #141 ;)

tlover
2/15/16, 10:48 PM
#143

Behöver gnälla lite.

Är förkyld så jag kan inte andas genom näsan,jag är jättetrött, får huvudvärk av ingenting och kan inte känna smak el lukt.

Att inte kunna känna lukt är väl bra då man byter bajsblöjor men utan smak el lukt känns det ju inte värt att dricka Te *gnäll gnäll*

l'm back

Varga
2/16/16, 5:15 AM
#144

Åh vad jobbigt #143! Jag hatar verkligen när man är såpass sjuk :(

tlover
3/13/16, 8:20 PM
#145

Jag fick lust att fara på en provsmakning (som jag inte själv håller i)

l'm back

Varga
4/1/16, 1:56 PM
#146

Det vore trevligt! Jag har inte tid eller möjlighet att hålla i saker över huvud taget just för stunden dock… :/

Annons:
tlover
5/19/16, 8:24 AM
#147

Jag ser det snöar, jag ser det snöar visst var det roligt hurra 🤔

Det är visst Aprilväder i Maj

l'm back

tlover
9/20/16, 9:34 PM
#148

😂 passande, ser att det är reklam om kaffe här inne på Te (under sidhuvudet, på min dator iallafall) 😂

l'm back

Garm
9/20/16, 9:44 PM
#149

På tal om kaffe så såg jag att det finns Te med kaffesmak.

tlover
9/21/16, 2:24 AM
#150

#149 menar du med toner av kaffe (drack det senast igår), smaksatt med kaffe eller med kaffe blandat i (tex dirty chai)?

l'm back

TatsuOni
9/21/16, 9:01 AM
#151

Ärligt talat så dricker jag nog helst kaffe och Te för sig, men man kan ju inte vara tvärsäker före man har provat😛


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Garm
9/21/16, 10:59 AM
#152

#150 Jag tror det var smaksatt med kaffe, men jag kan inte säga med säkerhet. Jag hittar tyvärr inte tillbaka till stället jag såg det på.

tlover
12/14/16, 9:34 PM
#153

Varför hittar man aldrig saker man lägger på "ett säkert ställe"?

l'm back

Annons:
VildaVittra
12/14/16, 10:11 PM
#154

#153 Du har en goblin hemma, precis som jag. *nickar övertygat*

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
12/14/16, 10:15 PM
#155

#154 Jo hon är liten blond och lystrar till "Ylva"

l'm back

tlover
12/24/16, 6:34 AM
#156

Tipp, tapp, tipp, tapp, tippi tippi tipp tapp

Ingen annan är vaken trots att det är JUL (har varit uppe sen halv fem 🤫)

l'm back

VildaVittra
12/24/16, 6:48 AM
#157

Jodå, jag är vaken.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
12/24/16, 6:53 AM
#158

#157 God Jul 🙂

l'm back

tlover
1/18/18, 11:12 AM
#159

Varför köper folk påste med motivationen att "det är billigare" när det egentligen är dyrare?

l'm back

TatsuOni
1/18/18, 12:46 PM
#160

#159 För att de inte tänker längre än att paketet de håller i handen på ica är "billigt". De tänker inte alls på hur många koppar de kan brygga med det.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Annons:
worst
1/18/18, 12:58 PM
#161

#160 Innan jag halkade in hit och började läsa om Te, hade jag inte en aaaaaaning om att det gick att brygga flera gånger på samma blad! En kompis brukade brygga sitt gröna påste två gånger, och jag antog att det var ren snålhet!   😉

TatsuOni
1/18/18, 1:03 PM
#162

#161 Men oavsett om man brygger det flera gånger eller inte, så får man ju ut fler koppar av en påse löste än ett paket påste, då en kartong med påste innehåller ganska lite te🙂


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

tlover
1/18/18, 1:08 PM
#163

#161 Även om man brygger en gång på samma teblad/påse så är det billigare med löste när jag jämförde Earl Grey av ett känt märke och min Earl Grey (om du vill se uträkningen så får du se på bloggen i tebutiken)

l'm back

worst
1/18/18, 3:29 PM
#164

#163  Jag tror dej! 
Men innan jag hamnade här, så hade jag inte bra grejer att brygga med, bara en läckande tekula som retade mej mest, alltså var inte löste så roligt att köpa! 
Nu, med bra grejer är det ju inga problem, bara roligt!

tlover
1/18/18, 3:35 PM
#165

#164 Många tror kanske inte det men tex en bra Tesil tjänar in sig snabbt. 

Enligt exemplet i blogginlögget så tjänar man in en 150ml glastekanna och 2 par 50ml tekoppar på mindre än 4 månader så då borde en bra Tesil tjänas in väldigt snabbt. Men exemplet som jag räknade på där så bryggde jag också teet flera gånger.

l'm back

TatsuOni
1/18/18, 4:50 PM
#166

Att kamma håret gjorde mig sugen på en kopp te… Kamma och borsta håret, samtidigt som jag dricker Te, sedan diska lite till…

Tanken var att jag skulle göra en massa nytta idag, när jag har tid över, men ähh. Jag kan behöva ta det lite lugnt också och vara lite mer aktiv på ifokus😛


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

tlover
1/18/18, 4:52 PM
#167

#166 Jag skulle också göra nytt idag men det mest nyttiga jag gjort är nog att elda, om inte blogginlägget kan räknas som nyttigare

l'm back

Annons:
TatsuOni
1/18/18, 4:56 PM
#168

#167 Jag har diskat lite och ska diska en omgång till. Sedan blir det att laga lite middag när sambon kommer hem.

Jag har faktiskt också fått upp ett inlägg på min blogg, men det inlägget kan inte räknas som nyttigt😂


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

tlover
1/18/18, 4:59 PM
#169

#168 Har du en blogg? Jag vill läsa!

l'm back

TatsuOni
1/18/18, 5:03 PM
#170

#169 Den handlar mest om hår och består på senaste tiden även av en del "jag hinner och orkar inte blogga-inlägg"😂

http://tatsu.blogg.se/


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

worst
1/18/18, 5:42 PM
#171

#170 Vilken intressant blogg du har, och vilket hårsvall! Roligt att du gör något kreativt av det, många sätter bara upp en tofs och sedan är det klart! Jag visste inte att det fanns så många typer av flätor t ex!   😃

TatsuOni
1/18/18, 6:19 PM
#172

#171 Tack!🙂 Mitt hår är en hobby för mig, så jag tycker om att testa olika frisyrer😎


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

tlover
1/19/18, 4:18 PM
#173

Jag skulle ändå baka kakor så jag bestämde mig för att göra Pu-erh havrekakor så att jag kanske kan få ett bättre foto. 

Så snart blir det den hemska uppgiften att dricka upp all överbliven Pu-erh, hur ska jag klara av det 😃

l'm back

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
tlover
1/19/18, 4:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#176

Baka baka liten kaka

l'm back

Pyttelite
1/19/18, 8:43 PM
#177

Tekaka?😉


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


tlover
1/19/18, 9:08 PM
#178

#177 Ja Pu-erh havrekaka

l'm back

TatsuOni
1/22/18, 2:50 PM
#179

#176 Ser gott ut!


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

TatsuOni
1/22/18, 5:38 PM
#180

Vad svårt det är att hitta köksluckor och lådor till vettiga priser som inte är vita…😕 Jag vill ha trä och vi ska montera köket själva.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

tlover
1/22/18, 5:41 PM
#181

#180 Karln har lovat att göra egna, ev med infällt läder

l'm back

Annons:
TatsuOni
1/22/18, 5:46 PM
#182

#181 Härligt!

Nu är planen att det inte ska bli för dyrt och att vi bara ska bo här i några år. Samt att det behöver gå snabbt. När vi väl köper hus så får det ta lite längre tid. Kanske hittar någonting snyggt begagnat då. Helst så vill jag ha stommar och luckor i massivt trä och då verkar det finnas alternativen 1. Göra det själv. 2. Specialbeställa. 3 Hitta begagnat.

Vad fult! Tittar man på Ikea så är stommarna vita, även om du kan köpa andra luckor. Stommarna syns ju! Inte snyggt!

Jag får sluta vara kräsen😓


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

tlover
1/23/18, 4:57 PM
#183

Min favoritbok om Cha no yu är borta 😭

l'm back

TatsuOni
1/23/18, 6:41 PM
#184

#183 😭

Jag skulle behöva vattna blommorna…


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

TatsuOni
1/24/18, 5:59 PM
#185

Fick en ledig kväll… Jag borde göra lite nytta, men är mer sugen på att sitta lite vid datorn och sedan borsta igenom håret ordentligt… Ska dricka upp min Matcha latte och äta upp mina mackor medan jag funderar😛


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

tlover
1/25/18, 3:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#186

Man vill nästan inte testa dom. Paketen är så söta som dom är

l'm back

tlover
2/22/18, 3:43 PM
#187

Vill inte VABa, just nu vill jag faktiskt jobba. 😕

Lite sådär hipp happ (igen) så blir det nog att jag står på marknaden som är första helgen i Mars

l'm back

TatsuOni
2/23/18, 1:41 PM
#188

Lunch framför datorn och försöka hänga med lite på iFokus, sen är det snart dags att åka igen.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Annons:
TatsuOni
2/26/18, 12:30 PM
#189

Nu är el, internet m.m uppsagt och vi gör addressändring ikväll. Och nya lägenheten är det inte så mycket kvar på! Snart flyttar vi och får äntligen sova på nätterna! Så skönt!


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

tlover
2/26/18, 12:58 PM
#190

#189 Grattis (man kan väl säga så?)

l'm back

TatsuOni
2/26/18, 1:02 PM
#191

#190 Tack! Det kan man🙂

Det enda jag kommer att sakna här är badkaret och det kan jag leva utan. Resten ser jag fram emot att slippa!


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

tlover
2/27/18, 2:35 PM
#192

Varför bestämmer jag mig att fara på marknaden en vecka före det är dags?

Nu har jag ingen aning om vilka teer jag ska bjuda på, jag vill bjuda på Pu-erh eftersom det är så kallt men jag tror det kan slå fel

l'm back

tlover
2/27/18, 3:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#193

Te kan visst vara farligt

l'm back

Garm
2/27/18, 4:31 PM
#194

#193 Aj! Vad har hänt?

tlover
2/27/18, 4:35 PM
#195

#194 använde min Pu-erh kniv på en bit 2010 Haiwan lao tong feng sheng cha och den slant

l'm back

Annons:
Garm
2/27/18, 6:23 PM
#196

#195 Hoppsan! Låter som att den kakan var väldigt hård?

Förresten! Finns det särskilda pu-erh-knivar? Jag har fått en kaka Pu-erh av min bror, men ej försökt få någon bit ur den än. Har inte vågat. Den känns så väldigt hård. Jag som inte har något särskilt pu-erh-kniv, hur kan jag bäst få loss bitar ur kakan?

tlover
2/27/18, 6:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#197

#196 Japp det finns speciella Pu-erh knivar (kallas tea pick på engelska) men du kan testa, om du har en brevkniv i metall tex istället. Beroende på formen på dina matknivar eller liknande kan du också testa det.

Det går också att bryta en bit men det sägs att teet smakar mindre gott om dom bryts istället för att pilla bort teet.

ska man göra det rätt så ska man pilla bort teet på baksidan ett teblad i taget, jag har för dåligt tålamod och brukar försöka pilla bort större bitar från sidan men då kan man slinta

fotona visar förövaren

l'm back

Pyttelite
2/27/18, 10:04 PM
#198

Vad står det på det packade testycket?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


tlover
2/27/18, 10:38 PM
#199

#198 jag vet inte, jag studerar japanska inte kinesiska

l'm back

Garm
2/28/18, 11:07 AM
#200

#197 Tyvärr har jag inga brevknivar. Har knappt någon passande kniv, tror jag. Får testa mig fram. Att pilla bort ett teblad i taget låter tidskrävande, får nog se till att inte vara extremt tesugen när det är dags för just den kakan Pu-erh.

Det är för övrigt en vacker pu-erh-kniv du har.

tlover
2/28/18, 11:33 AM
#201

#20 Jag brukar som sagt tappa tålamodet och ta loss större bitar. 

Det är inte egentligen viktigt att det är en kniv, en stoppnål hade nog varit perfekt om man hade haft ett handtag på den, möjligen kan en gaffel funka om du inte hittar något annat.

edit: tack förresten, köpte den långt innan jag började dricka Pu-erh bara för att det hade med Te att göra 😃

l'm back

TatsuOni
3/5/18, 6:04 PM
#202

Ju mindre tid jag har haft och desto mer stressad jag har varit, desto mer har jag plockat fram en Tekanna och en liten kopp/gaiwan, tagit god tid på mig att göra och dricka Te istället för att bara brygga en mugg. Det är nog för att det är avkopplande att göra det till en ritual och ta mer tid på sig att njuta. Dessutom så har jag mindre tid att dricka Te (oftast endast till frukost och kväll), så då blir det till att "njuta mer" av stunden.

Men jag håller gärna upp det även efter flytten.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Annons:
tlover
3/15/18, 10:00 AM
#203

Önska mig lycka till, nu ska jag iväg på en visning av mina tegrejer

l'm back

Garm
3/15/18, 10:02 AM
#204

#203 Lycka till med din visning! Låter mycket spännande.

tlover
3/15/18, 10:03 AM
#205

Tack, ska försöka få till nån bild

l'm back

tlover
3/15/18, 2:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#206

Utlovad bild. Jag bjöd på bland annat Matcha och fick en ny människa beroende på det 😉

l'm back

Garm
3/15/18, 3:21 PM
#207

#206 Så otroligt fint och mysigt det ser ut! Du har verkligen fått det att se inbjudande ut.

En fråga, om matcha: Hur ska det doseras? Jag tänkte kanske köpa lite sånt till min bror och överraska honom. Jag kan själv inte dricka så mycket Te nu då jag är gravid, men får leva mitt te-liv genom honom lite istället. Vill inte att doseringsanvisningen ska bli fel så det smakar blä, som det gjorde för mig när jag testade det (helt utan anvisning).

tlover
3/15/18, 5:28 PM
#208

#207 Jag har info om hur man tillreden Matcha på mina förpackningar https://tealovers.se/front-page/gront-te/matcha-midori

Det r ju däremot ett första test. Man kan använda mer eller mindre Matcha, tillsätta mjölk eller inte osv. Matcha är väldigt idividuellt. Möjligen att han vill använda lite mindre Matcha då jag gillar min ganska stark (kanske börja med en tesked istället för två, jag funderar faktiskt på att ändra infon lite men det är så svårt för mig att veta vad dom som inte druckit Matcha i flera år tycker om längre 😊)

l'm back

Garm
3/15/18, 6:18 PM
#209

#208 Åh, perfekt! Jag beställer från dig sen när det är dags. Ska nämna för honom att han bör vara lite försiktig i början, så det inte blir allt för starkt. Fast han gillar ju när det är lite starkt, så han kanske kör så direkt. Ska iaf varna honom lite.

Annons:
TatsuOni
4/23/18, 4:13 PM
#210

Svårt att skriva på mobilen med en katt som trampar och dreglar i knät på en :p Men jag är glad över honom och han är lycklig över sitt nya hem :)


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

tlover
4/24/18, 3:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#211

Tänkte lite fel här

l'm back

TatsuOni
4/24/18, 3:12 PM
#212

#211 Mycket Te och lite vatten?


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

tlover
4/24/18, 3:13 PM
#213

#212 Japp.

Tänkte att jag skulle göra så att jag bara drack lite men hällde på som vanligt

l'm back

TatsuOni
4/24/18, 3:18 PM
#214

#213 Så trött som jag är, så är jag glad att jag inte har gjort någonting liknande idag…


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

worst
4/24/18, 8:21 PM
#215

#211 "Roligt" att även proffs tänker fel ibland!!!    😉

tlover
5/26/18, 12:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#216

Vi har startat en egen tradition att dottern bestämmer vad man ska ha för tårta. Min man fick Daniel tiger och jag fick greta gris

l'm back

Annons:
TatsuOni
5/31/18, 7:08 PM
#217

Inget internet i sikte… Har köpt till mer surf till mobilen och kopplar upp den till datorn, så att jag får internet på det sättet. Fungerar helt okej tills vidare.  Orkar inte surfa via mobilen längre…


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

TatsuOni
6/4/18, 4:28 PM
#218

Om man skulle göra i ordning en kall Matcha latte. Vill ha Te och Koffein, men helst någonting kallt i den här värmen, så det är den ultimata drycken. Ska bara orka resa på mig snart…


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

tlover
6/4/18, 4:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#219

#218 jag testade en Matcha float idag dvs kall Matcha och vaniljglass

l'm back

TatsuOni
6/4/18, 4:45 PM
#220

#219 Var det lika gott som det låter?😍


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

tlover
6/4/18, 4:56 PM
#221

#220 japp

l'm back

tlover
7/20/18, 6:31 PM
#222

Det regnar 🥳🎈🥳

l'm back

TatsuOni
7/21/18, 12:25 PM
#223

#222 Vilken lyx!🥳


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Annons:
tlover
7/21/18, 1:32 PM
#224

#223 det blev inte många minuters regn men bättre än inget

l'm back

TatsuOni
7/21/18, 6:19 PM
#225

#224 Mer än vi har haft här😛


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

tlover
7/21/18, 6:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#226

Det ser ut att kunna bli mer ikväll

l'm back

TatsuOni
7/22/18, 12:24 PM
#227

Våra moln verkar dra förbi😕


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

tlover
7/22/18, 2:23 PM
#228

Nu har det öst ner ett tag nu 😃

l'm back

TatsuOni
7/22/18, 6:18 PM
#229

#228 Blå himmel…


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

TatsuOni
7/28/18, 3:28 PM
#230

Idag fick vi lite regn🙂 Lite är bättre än inget🙂


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Annons:
TatsuOni
7/30/18, 4:07 PM
#231

Nu har vi fått regn tre dagar i rad!👍


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

TatsuOni
8/4/18, 6:16 PM
#232

Det åskar här, så katten hade krupit upp i hörnet brevid datorn när jag kom in. Han är nu nöjd över att matte satte sig här för att skydda honom😛 Och regn har vi fått en hel del den senaste tiden🙂


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

sjukkatt
8/12/18, 3:10 PM
#233

Här har det åskat en hel del de senaste tre dagarna och regnat.

Så himla välbehövligt, speciellt på to kvällen då det var som en riktig Spanien- sommar på dagen.

Idag är det svalt och lagom skönt ute med en och annan liten regnskur emellanåt.

:)

TatsuOni
8/12/18, 4:13 PM
#234

Vi är inne i en "regnperiod" igen🙂


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

sjukkatt
8/12/18, 4:21 PM
#235

And I LÖVE IT!!!

:-P

tlover
9/13/18, 1:57 PM
#236

Så nu har jag dragit en tand och får inte äta eller dricka på 2h. Undra om jag överlever så länge utan te 🤔

l'm back

TatsuOni
9/13/18, 5:46 PM
#237

#236 Lever du fortfarande? 😉


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Annons:
Garm
9/14/18, 9:22 AM
#238

Det är så skönt att äntligen kunna dricka så mycket Te jag vill om dagarna igen!

tlover
9/14/18, 9:32 AM
#239

#237 Jag överlevde med nöd och näppe

#238 🥳

l'm back

TatsuOni
9/19/18, 8:32 AM
#240

Läste precis att man kan göra "fuskte" på lingonblad. Någon som testat?


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

tlover
9/27/18, 6:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#241

Och jag som ska flytta i helgen

l'm back

sjukkatt
9/28/18, 10:11 AM
#242

#241 Aj!

Soligt här idag :-) Det fick bli en långpromenad och nu datorn och Te.

tlover
9/28/18, 10:22 AM
#243

#242 det gör inte så jätteont, jag gick med det brutet i ca 4 dagar innan jag tänkte att det var mer än en vanlig klämskada

l'm back

Garm
9/28/18, 10:24 AM
#244

Som jag saknade Pu-erh då jag var gravid! Har dock helt glömt av att dricka det fram tills nu, trots att sonen föddes för lite över sex veckor sedan.

Annons:
tlover
9/28/18, 10:34 AM
#245

#244 och jag som packade Matcha i BB väskan 😃men det blev inte av att dricka där. Dottern var ju duktig att amma redan från början och hon ammade 1g/h första veckan el så så att tänka på bekvämligheter som Te var inte att tänka på

l'm back

TatsuOni
9/28/18, 7:09 PM
#246

Vad har du gjort tlover?


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

tlover
9/28/18, 8:11 PM
#247

#246 klämde mig i förskolegrinden i måndags och det blev inte bättre så jag fick läkartid igår och det visade sig att jag hade brutit fingret

l'm back

TatsuOni
9/28/18, 8:14 PM
#248

#247 Ajdå! Hoppas att det läker smidigt!


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

TatsuOni
1/9/19, 4:49 PM
#249

Förra våren så flyttade vi till en betydligt mindre lägenhet. Nu har jag tvingats inse att jag inte kan ha alla mina tegrejer i skåpen… Tänker behålla allt, men det mesta får packas ner och åka ut i förrådet tills dess att vi flyttar till större om en 3-5 år.

Nu ska jag bara välja vad jag ska spara här inne… Två Tekannor och kanske två fina små tekoppar får det blir. Svårt val!


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Upp till toppen
Annons: