Annons:
Etikettövrigt-terelaterat
Läst 897 ggr
Exibli
10/8/14, 8:31 AM

Skandinaviens relation till te under 1800-talet?

Hej ^_^

Som jag förstått det så var det under 1800-talet som tedrickandet exploderade i England, och inget annat folk i västvärlden är så starkt förknippat med Te som engelsmännen. Däremot är jag nyfiken på hur det såg ut i Skandinavien under samma period - hur var våra tevanor? Var Te endast något för de kungliga och de rika, eller fanns det tillgängligt även för gemene man? Vilka Tesorter fanns? Vilka téer dracks i de finaste salongerna och vad dracks i torpen och stugorna? Drack vi ens Te?
Hoppas att någon har svar ^_^

Annons:
tlover
10/8/14, 8:45 AM
#2

Te var dyrt under 1800 talet i Sverige och användes främst som handelsvara eller för dom rika (te kunde man handla med i Sverige långt före det däremot, det första teet ko till Sverige på 1600 talet), Te blev något för gemene man först på 1900 talet.

I alla fall under 1700 talet (då Carl von Linné levde) så exprimenterade vi svenskar med att odla både Te och tesubstitut, exakt hur det var med det på 1800 talet vet jag däremot inte.

ev så kan Finland tex ha haft import av låtsaste gjort av mjölkört då Ryssland hade stor produktion av det och jag vet att man uppmuntrade folket att tex helldre dricka fakete av mjölkört, teveronika etc än att dricka riktigt Te som var dyrt och var man var tvungen att importera (Linnés expriment med att odla Te i Sverige misslyckades).

Vad jag förstått så fanns det några tesalonger i Sverige under 1800 talet för dom allra rikaste men jag är inte helt hundra på det, vissa tebutiker i tex stockholmhar ju däremot anor från slutet av 1800 talet så det är inte omöjligt.

Det Te som dracks var antagligen Svart te men om det kom från Kina el Indien vet jag inte (det Te som dracks i England var ju främst Indiskt).

hoppas du har fått lite svar i alla fall.

l'm back

Exibli
10/8/14, 8:46 AM
#3

Tack så mycket :) Då vet jag att téet kom till Europa runt 1500-talet och nådde Sverige på 1700-talet, och att tepåsen kom till någonstans innan 1950-talet. Det är alltid en början :) Däremot stod det inget om hur våra tevanor såg ut under den era jag undrade över (1800-talet) så om det finns fler här inne som kan hjälpa mig blir jag jätteglad :)

Exibli
10/8/14, 8:47 AM
#4

Oj, förlåt tlover, såg inte ditt inlägg förrän jag postade mitt!
Tack så jättemycket för informationen!

Exibli
10/8/14, 8:55 AM
#5

Förlåt för att det kanske låter som en dum fråga (jag dricker nästan bara Örtte och Grönt te, har aldrig gillat Svart te nämligen så har noll koll där) men du skrev att det Te som dracks förmodligen var svart och kom från antingen Kina eller Indien troligtvis. Jag undrar om det fanns speciella blandningar man drack då eller mer specifika detaljer?
(Varför jag är så tjatig och nyfiken om det här beror på att jag har en norsk bekant som är väldigt förtjust i både Te och skandinavisk historia, så jag tänkte försöka ta reda på vad man drack i Skandinavien under te-boomen i England och se om jag kan ordna ett typiskt "skandinaviskt 1800-tals-te" till hen i present.)

tlover
10/8/14, 9:25 AM
#6

#5 Smaksatt Te som det finns idag är väldigt mordernt och görs med aromer som sprutas på teet i en slags "torktumlare" (i brist på bättre ord), blomblad m.m. som finns i teet är mest bara för syns skull.

Jag skulle satsa på en svart neutralt Te från kanske Assam eller liknande.

l'm back

Annons:
tlover
10/8/14, 10:24 AM
#7

Hmm OstIndiska kompaniet verkar ha handlat främst med Kina och liknande, då är det nog ett neutralt svart kinesiskt Te istället tex ett från Keemun el Yunnan

l'm back

Exibli
10/9/14, 5:21 PM
#8

Okej, tack så jättemycket :)

Upp till toppen
Annons: