Annons:
Etikettte-och-hälsa
Läst 1582 ggr
[JeanetteK]
10/27/14, 4:48 PM

Nybörjare...

Jag är lite periodare på Te. Jag hamnar i teperioder ofta i samband med att jag får ont i halsen eller så här på hösten. Nu skulle jag behöva dra ner lite på kaffedrickandet. Så lite tips på bra enkla teer för en nybörjare skulle vara roligt!

Jag har lärt mig att kamomillte är lugnande på kvällen. Tyvärr tycker jag inte att det är så gott. Jag tycker att svart-vinbärste passar bättre på kvällen när man vill komma till ro. 

När man har urinvägsinfektion fick jag lära mig att man skulle dricka…hmmmm…. äsch nu tappade jag ordet… det smakar i alla fall hö. Inte så gott men mycket effektivt! (Jag återkommer när hjärnan startat igen🤦‍♂️. )

Jag brukar göra eget Te på citronmeliss eller mynta. Jag läste någonstans nyss att det var gott att göra även på torkade äppelskal. 

Maken dricker helst yogi-choko-te. Han tycker att det är som godis. 🙂

Jag hör mycket om chai-te. Vad är det?

Annons:
[Ztevo]
10/27/14, 5:04 PM
#1

Har för mig att Te på ljung ska passa bra som kvällste.

Det var så längesedan jag gjorde det, så jag kommer inte ihåg smaken. ☺️

tlover
10/27/14, 5:08 PM
#2

Chai är Te på hindi (och även liknande språk) men det folk menar när dom pratar om Chai är oftast Masala Chai vilket betyder kryddigt Te på hindi.

Masala Chai är Svart te (men det har börjat komma gröna, Rooibos osv) som man kryddar med olika kryddor tex ingefära, kanel, kardemumma, svartpeppar etc och det dricks traditionellt med massor av socker och mjölk.

De flesta svenskar gillar att dricka Masala Chai nu i jultider då det är juliga kryddor i.

Ska man dricka Te på kvällen så är det nog vitt Te som gäller då det innehåller ett lugnande ämne (fast det innehåller fortfarande koffein) men kan man tänka sig att dricka örtteer så är de flesta koffeinfria så dom flesta är i alla fall inte uppiggande tex Rooibos (som ofta kallas "rött te") men det finns vissa som är rentutav lugnande ex Kamomill (som du redan vet), lavendel och citronmeliss.

Mitt bästa tips om man vill testa nya teer och inte bli bortskrämd är att lära sig att brygga teerna rätt tex ska man oftast brygga Grönt te vid 75 grader och brygger man det i 100 grader varmt vatten smakar det i princip alltid päck.

l'm back

Saffran0Spice
10/28/14, 6:10 PM
#3

#2 Då vet jag varför mitt gröna Te oftast smakar päck! 😃
Något tips på hur man vet att det är ca 75 grader utan termometer? ^^

[JeanetteK]
10/28/14, 6:12 PM
#4

#2 Jaså, det där med temperaturen visste jag inte!

tlover
10/28/14, 9:20 PM
#5

#3 Man ska kunna låta det svalna i x antal minuter i rumstemperatur, exakt hur många minuter det är på 10 grader minns jag inte men jag är ganska säker på att det står i nån av böckerna jag har, jag kan inte lova att jag hinner leta reda på det ikväll däremot.

#4 Grönt te ska också oftast dra väldigt kort tid, jag skriver upp ett "bryggningsschema" sen.

l'm back

tlover
10/28/14, 10:05 PM
#6

#4 Jag skrev helt enkelt ett blogginlägg om det

l'm back

Annons:
Saffran0Spice
10/29/14, 8:55 AM
#7

#6 Underbart - det tackar vi för! ^^

[JeanetteK]
10/29/14, 9:15 AM
#8

#6 Perfekt! Det ska jag visa maken också. Han är den som dricker mest Te av oss.

Upp till toppen
Annons: