Annons:
Etikettövrigt-terelaterat
Läst 1819 ggr
tlover
1/31/15, 3:07 PM

Temperatur

När man brygger Te är det viktigt att ha rätt temperatur på vattnet, annars kan teet lätt smaka beskt eller i vissa fall, knappt något alls.

Nu är det individuellt vilken temperatur man ska ha, inte bara mellan olika teer utan också mellan person till person. Min man vill tex oftast brygga teet i 5-10 grader svalare än vad jag vill.

Hur länge man låter teet dra spelar också roll, låter man det dra längre kan man ha lägre temperatur. Man kan ju till och med brygga Te i kallt vatten men det kan ta några timmar (det blir förresten det bästa isteet, men det blir svårt att söta).

Men jag ska ge några generella råd, man kan börja vid dessa temperaturer och arbeta sig uppåt eller neråt beroende på vad man själv tycker. Bra teförsäljare har också en rekommenderad temperatur som man annars kan börja med.

Svart te          95-100 grader

Grönt te         70-80 grader (här finns störst variation, vissa kan bli bra vid 100 grader och vissa blir bäst vid 40 grader).

Vitt te            70-80 grader

Gult te            70-80 grader

Oolong            80-90 grader (även här kan det variera stort i alla fall mellan 70-100 grader).

Pu-erh          100 grader

örtteer            oftast 100 grader.

Brygger man samma omgång Te flera gånger så kan man oftast höja temperaturen 5-10 grader/bryggning.

l'm back

Annons:
tlover
1/22/18, 3:44 PM
#1

Puttar denna med tanke på att teerna i månadens tema ofta kräver relativt låg temperatur

l'm back

Upp till toppen
Annons: