Annons:
Etikettövrigt-terelaterat
Läst 1098 ggr
tlover
3/5/15, 11:12 AM

Hur kokar/värmer du tevattnet?

Hur kokar/värmer du tevattnet? Vanligtvis alltså (man kan ju göra på flera olika sätt)

l'm back

Annons:
tlover
3/5/15, 11:14 AM
#1

Jag värmer (det är sällan det rent utav kokar, därför skriver jag värmer) oftast vattnet i vattenkokare med inbyggd termometer.

Nummer två är över öppen eld då man är ute och eldar (he he där lät jag som en pyroman 😃)

l'm back

[WickedAlly]
3/5/15, 11:15 AM
#2

Vanligtvis vattenkokare men ibland i kastrull på spisen, vattenkokaren låter så högt så den väcker sonen om han sover :s

JMW
3/5/15, 11:23 AM
#3

I micron. Det snabbaste och enklaste sättet som jag tycker. Har iofs ingen vattenkokare längre men skulle ändå inte välja den.

nickiee
3/5/15, 11:24 AM
#4

tycker du kunnat lagt till vattenkokare + spis .

själv använder jag kokaren om man är 2-3 st men är man fler så får det bli spisen

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

tlover
3/5/15, 11:27 AM
#5

#4 Det är därför jag la till vanligtvis, annars skulle jag ju kunnat skriva tex vattenkokare + eld som det är för mig (och alla andra möjliga kombinationer).

l'm back

Tusen
3/5/15, 11:28 AM
#6

Vi använder en kaffebryggare som enbart används till Tebryggning. Det går åt mindre Te då och teet får en behaglig Temperatur redan från början. Sen är det inget pass hellr utan när teet är klart hålls det dessutom lagom varmt i flera timmar.

Annons:
[TanatosNyx]
3/5/15, 11:29 AM
#7

Jag använder kokaren till vardags, men ska jag koka något bättre té är det alltid på spisen som gäller, då tar jag vattnet strax innan det kokar.

mikkan01
3/5/15, 11:32 AM
#8

Spis/vedspis om man ändå eldar i den 😛

~mikkan

[VGN]
3/5/15, 11:32 AM
#9

För mig blir det vattenkokaren. Enkelt, smidigt och går snabbt 👍Har inget tålamod med spisen.

Surpan
3/5/15, 11:34 AM
#10

Spisen. Hatar att värma i micron, men erkänner att det har hänt också (senast igår).

/Surpan

tlover
3/5/15, 11:39 AM
#11

#9 Jag har ju induktionshäll så det skulle gå lika snabbt om jag skulle använda spisen men jag har ju ingen inbyggd termometer.

Det var ganska roligt då vi byggde spisen, försäljaren hade som försäljningsargument att vi kunde slänga vattenkokaren om vi köpte induktionshäll. Men jag sa ju att det går ju inte, den har inte inbyggd termometer i kastrullerna så jag vet ju inte att jag har rätt Temperatur då 😃

Han förstod inte alls vad jag menade.

l'm back

Grace2009
3/5/15, 11:41 AM
#12

Jag tog "jag dricker inte te" då det är Örtte jag dricker (riktigt Te blir hemskt sällan). Till örtteet blir det oftast vattenkokaren dock. Min gör så vattnet stormkokar så skulle inte fungera något vidare till riktigt Te.

[Sabina]
3/5/15, 11:15 PM
#13

Värmer vattnet på spisen sedan vattenkokaren "brann upp" 😉

Annons:
VildaVittra
3/5/15, 11:21 PM
#14

#13 Det var inte på spisen du försökte värma vatten med vattenkokaren hoppas jag? 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Sabina]
3/5/15, 11:29 PM
#15

#14 Haha nejdå 😃. En vacker dag började det stinka bränt ur den eländiga men välanvända vattenkokaren, efter det vågade vi inte använda den mer…

Varga
3/6/15, 2:45 PM
#16

Vattenkokaren är vanligast, tyvärr har jag inte någon inbyggd termometer på den så om jag ska dricka "bra" löste så brukar jag stå och passa på den så att vattnet inte kokar, haha :p

tlover
3/6/15, 2:51 PM
#17

#16 Innan jag fick min första vattenkokare med termometer, lärde jag mig faktiskt hur vattenkokaren lät när den var ungefär 70 och ungefär 80 grader 😃

Den konsten kan jag inte längre däremot.

Jag har också använt stektermometer då jag ska ha varit mer exakt.

l'm back

Varga
3/6/15, 8:07 PM
#18

Åh det med stektermometer låter ju jättesmart, det ska jag testa! :) Nu när jag har flyttat så blir det mer tid och plats för att mysa med en hel kanna Te, hoppas jag på :)

Tarotstollan
3/7/15, 2:03 AM
#19

#6. Gör precis lika dant! Perfekt!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[VGN]
3/7/15, 11:28 AM
#20

Jag undrar - kan tänderna bli missfärgade av Te? 🤔

Annons:
tlover
3/7/15, 11:31 AM
#21

#20 Vissa upplever det, då är det främst Svart te det gäller.

Själv har jag däremot inte varit med om det och jag dricker mycket Te av alla möjliga olika sorter.

Vad jag förstår så beror det blandannat på ens egna tänder, vattnet man använder, vilken tesort och mängden Te.

l'm back

[VGN]
3/7/15, 12:31 PM
#22

#21 Ah, ok. Tack för informationen 👍

ebbamedruby
3/8/15, 6:03 PM
#23

Oftast vattenkokare, men om det är sent och jag inte vill väcka någon brukar jag koka vatten på spisen i kastrull, vattenkokaren låter ju tyvärr så mycket 🤦‍♂️

tlover
3/8/15, 6:27 PM
#24

#23 det tror jag de flesta gör. Min har dessutom ett högt pip som den ger ifrån sig då den är klar.

l'm back

Garm
3/11/15, 1:02 PM
#25

Använder vattenkokaren nu för tiden. Förut var det alltid i kastrull på spisen, men jag är lat nu och vill inte behöva passa en kastrull vatten varje gång jag ska dricka Te (blir ju rätt många gånger per dag det dricks te). Dessutom tar det så lång tid med kastrull på spisen..

Tyvärr har inte min vattenkokare termometer, men jag ska investera i en bättre vattenkokare än den jag har så småningom.
Några tips på en bra vattenkokare? 🙂

tlover
3/11/15, 2:48 PM
#26

Min heter BOSCH TWK 86

Den är ju några år så det finns säkert nyare varianter där ute men det är superbra tycker jag (men den har som sagt ett högt pip både då man sätter igång den och då den är klar).

Man kan ställa in den på 70, 80, 90 och 100 grader och det har varmhållnings funktion i en halvtimme.

l'm back

Garm
3/11/15, 9:41 PM
#27

Tack för tipset. Jag hittade inget ställe som säljer just den modellen, men jag vet iaf vad jag ska leta efter nu 🙂

Annons:
tlover
3/11/15, 10:07 PM
#28

#27 det finns säkert nyare modeller nu men dom kanske heter liknande då.

l'm back

Upp till toppen
Annons: