Annons:
Etikettövrigt-terelaterat
Läst 771 ggr
Inkanyezi
3/19/15, 11:10 PM

Min andra resa till England

När jag var sexton år, tog min mor med mig och min bror på en resa till England. Vi skulle cykla runt England och bland annat besöka ett engelskt par, som mamma hade hjälpt ett par år tidigare, när de inte fick något hotellrum, så att de hade fått bo hos henne under vistelsen i Sverige. 

Den första resan gick med ångbåt, Svecia från Göteborg till London, och tillbaka med Britannia. Vi stannade ungefär en vecka i London, och där hyrde vi cyklar, i en affär i Kensington. Vårt hotell i London låg också i Kensington, och jag promenerade runt där och såg mig omkring varenda dag, så jag blev rätt bekant med den delen av staden. När vi efter att ha cyklat runt nästan hela England kom tillbaka till London och lämnade cyklarna, bodde vi i ett vandrarhem som sommartid var inrymt i en skola. Där nere i gränden fanns en liten kiosk som serverade grötfrukost, mackor och Te.

Vi stannade några dagar bara, jag tror att det var fyra mornar som jag käkade frukost vid den lilla kiosken. Gröt med mjölk och lite sylt, en macka med ost och en mugg Te. Jag tar aldrig mjölk i mitt Te, och första gången fick jag stoppa honom från att hälla i mjölk i mitt Te när jag fick min frukost, men de andra dagarna kom han ihåg att jag inte ville ha mjölk. Det var rätt ovanligt att dricka utan mjölk.

Hursomhelst gjorde jag andra englandsresan 1969, sju år senare, liftandes, med min flickvän. Hon hade varit i London tidigare, och visste ett bra vandrarhem, sade hon. Jag följde henne runt några kvarter när hon försökte hitta stället, men hon villade bort sig. Jag frågade då hur stället såg ut, och hon beskrev det, och jag tog henne dit i stort sett raka spåret, eftersom jag hittade.

På morgonen gick vi ut en sväng, och när vi kom till den lilla kiosken föreslog jag att vi skulle ta en kopp Te. Hon var en riktig tesörplare, så hon var inte nödbedd, och vi gick fram till disken och beställde. Mannen i kiosken, som hörde att vi pratade främmande språk med varandra, men jag beställde på engelska, sade då: Yours without milk I know, but would The lady like milk in her tea? 

Min flickvän gjorde den berömda imitationen av fågelholk, helt chockad över att jag var känd på stället. Jag var väl själv minst lika förvånad över att han mindes mig efter sju år. Det är ett av mina allra trevligaste minnen från London.

Annons:
tlover
3/20/15, 10:04 AM
#1

Vad roligt minne, särskilt att dom kom ihåg dig efter 7 år 😃

Jag skulle verkligen vilja fara till England fast främst till Hastings (en fd granne till mamma bor där) och sen till stone hedge och liknande ställen.

l'm back

Upp till toppen
Annons: