Annons:
Etikettövrigt-terelaterat
Läst 1572 ggr
tlover
2015-03-21 10:47

Vilka 10 te nödvändigheter skulle du ta med?

Det här blogginlägget fick mig att undra.

Vad skulle man ta med för 10 Te nödvändigheter om man bara fick ta med 10 stycken och man skulle fara iväg länge.

Vilka 10 grejer skulle du ta med?

Jag måste faktiskt fundera ett tag då jag är en periodare, ett tag kanske Jasminte och min favorit Gaiwan skulle vara ett måste, en annan gång mina små oglaserade lerkoppar och ett finns kinesiskt Svart te eller som nu så är min Pu-erh kniv, Pu-erh och min gjutgärnstekanna ett måste så jag måste tänka efter.

l'm back

Annons:
VildaVittra
2015-03-21 10:54
#1

Tror inte jag kommer upp i tio. Men min trasiga kopp som jag fick av en klasskamrat i födelsedagspresent i tvåan får följa med, sedan socker och teet. Kan sila bladen mellan tänderna så någon Tesil följer nog inte med. 
jag tror det är min ådra att packa lätt som gör sig påmind samt att jag just blivit av med allt i en brand som gör att det inte finns något i teväg som egentligen är viktigt för mig. Det som är viktigt är just djur, människor och fotografier samt en och annan sak från ens barndom. Resten är ju saker som går att ersätta.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
2015-03-21 10:56
#2

Hmm det första är nog faktiskt Pu-erh Te, ett som varit lagrat en stund så att det är lite sådär extra gott, det andra är nog min Yixing Gaiwan, den är så mångsidig, det tredje är nog min raku Chawan, även om jag inte använder den så ofta så skulle jag inte kunna skiljas från den.

Nu måste jag tänka efter mer men det är ju e början i alla fall.

l'm back

tlover
2015-03-21 11:06
#3

#1 vad? Just blivit av med allt i en brand? (hmm kanske bäst att ta det i ett PM).

Men om vi säger att du hinner ta foton, djuren etc och 10 tegrejer.

l'm back

VildaVittra
2015-03-21 11:08
#4

Hmm, det blev något fel i ordföljden där när jag skrev om inlägget, det ska vara "just för att jag blivit av med saker i en brand". Sorry, huset står kvar, ingen fara. 😃

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
2015-03-21 11:21
#5

#4 Du får inte skrämmas sådär

När gammelfarmors och gammelfarfars hus brann så räddade dom

Den nya TV:n (färgTV), några stolar som egentligen tillhörde landstinget, massa margarin hon hade köpt billigt, kaffe och bullar för att bjuda brandmännen på.

och så lite foton (jag vet inte riktigt varför hon prioriterade det så).

Men nu var vi off topic

sak nummer fyra är nog koppen jag gjorde i fyran som jag aldrig vågat använda.

l'm back

tlover
2015-03-21 12:31
#6

Nummer fem är nog Matcha och nummer sex en casen

l'm back

Annons:
Tarotstollan
2015-03-27 00:40
#7

Vet inte om det hade blivit 10 saker eller mer, för jag hade nog bara stuckit in armen i skafferiet och svept ner alla påsar och burkar som följt med ner i en påse. Slängt ner en gryta, en mugg och mina sockerpiller och gått.😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

tlover
2015-03-27 10:27
#8

Nummer sju: farmors gamla Samovar, nummer åtta: farmors ryska "tevärmardocka"….

Hmm det är svårt, jag vill ha med allt 😛

l'm back

Wony
2015-03-27 21:19
#9

Först och främst en trevlig mugg att dricka ur. Måste sitta bra i handen, inte vara för tung eller ha fel tyngdpunkt. Viktigt!

Sedan skulle jag nog ta med en Tesil (såklart), ett rooiboste med karamellsmak (lugnar ner mig), något lite kryddigare Te samt ett gräddigt/fruktigt Te. Är väl egentligen det jag skulle ta med. Är inte så petig och jag bryr mig nog mest om min mugg :)

tlover
2015-03-27 21:46
#10

Nummer nio en stor bra tesil

Nummer tio min japanska pappersklädda teburk med dubbla lock.

l'm back

tlover
2015-03-28 15:18
#11

Hmm jag byter nog ut tesilen mot min Yixing Tekanna, man behöver ju inte tesilar egentligen

l'm back

Cragan
2015-03-28 15:29
#12

en kniv (går alltid o tälja en kåsa eller nått)
en ko (måste ju ha mjölk till te)
ett ton socker (jo det är en sak)
sen kan det nog funka med vilken Te förpackning som helst eller 7st olika så man fyller upp alla 10 sakerna

tlover
2015-03-28 15:32
#13

#12 En get är enklare att ta med sig 😉

Jag skulle snarare göra en näverryva än en kåsa om jag bara hade en kniv. En bra kåsa görs ju i masur, ben eller horn vilket är hårt/svårt att få tag på men lite näver kan man få tag i lite varstans.

edit: rättade stavfel… tror jag dialekt är inte alltid så lätt att stava

l'm back

Annons:
Cragan
2015-03-28 15:40
#14

#13 nänä ingen get här inte vet allt vilken höjd dom har hornen i iaf dvärg getter 😛 fast tja nått i näver kan man ju också göra ett dryckes kärl i o ett kokkärl 

ingen edit: hittar ändå inte stavfelen 🤫

Upp till toppen
Annons: