Annons:
Etikettövrigt-terelaterat
Läst 2262 ggr
[TanatosNyx]
3/28/15, 11:20 PM

Te som du inte tycker om?

Har sett en mängd olika te-trådar om vad som dricks och vad som tycks om. Har ni några te-sorter som ni absolut inte kan med, under några omständigheter?

Annons:
[TanatosNyx]
3/28/15, 11:22 PM
#1

Själv har jag väldigt svårt för naturella gröna téer, det smakar hö. Sen tror jag det är liptons svartvinbär som så många gillar, det går bara inte att få ner hur jag än försöker 😛 liptons citron får mig osökt att tänka på diskvatten. 😟

Wony
3/28/15, 11:28 PM
#2

Svarta teer som liksom smakar "rökigt". Det har jag svårt för!

lillablomman
3/28/15, 11:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

De här två från Ica är mina absoluta favoriter! Smakrika och fräscha! 🙂

//Geraldine, Tut, Ernst-Hugo, Svensson och Gunwald

Blomma Spreading love over the internet Blomma

Maleficum
3/28/15, 11:50 PM
#4

De allra flesta smaksatta teer, tycker de smakar för sött och sliskigt (undantag de med citron/frisk smak).

Sen har min morbror ett tjärte som jag inte pallar, luktar och smakar nytjärad brygga.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Garm
3/28/15, 11:50 PM
#5

Lapsang Souchong är ett Te jag har svårt för. Det är alldeles för rökigt för min smak.

tlover
3/29/15, 9:09 AM
#6

För söta eller för smaksatta teer smakar inte gott men har jag inget val så dricker jag ändå hellre det än inget Te alls.

#3 Det var vilket Te man tyckte minst om, vilket är det?

#1 Är det för gammalt Te du råkat ut för, eller kan du ha bryggt det fel. Riktigt Grönt te ska inte smaka hö men ibland kan det göra det tex för att det är för gammalt.

#2 #4 #5 och jag som dricker lapsang souchong (rökt) nästan varje dag 😊

l'm back

Annons:
Leritza
3/29/15, 9:21 AM
#7

Nypontéer, citronte och gröna téer har jag också svårt för men kan va så att jag testat fel sorter

Garm
3/29/15, 1:56 PM
#8

#6 Jag fick ett Te för inte så länge sedan som är en blandning mellan Earl Grey och Lapsang Souchong. Det fungerar bättre eftersom det inte är så "rent" rökigt, men jag skulle inte kunna dricka det varje dag 😛

tlover
3/29/15, 2:51 PM
#9

#8 Det finns en blandning som heter "Rysk karavan" som också är milt rökigt (Blandning mellan lapsang och neutrala svarta teer) om du skulle vara intresserad av att testa andra rökiga teer som inte är "för" rökigt.

l'm back

Garm
3/29/15, 3:45 PM
#10

#9 Det låter intressant. Ska försöka hitta detta Te någonstans.

Jag testade blanda lapsang med ett Assam, men det var ett misstag. Har du något tips på ett bra Svart te jag kan prova blanda med lapsang för att mildra rökigheten och ändå får ett gott Te?

Trots att ren lapsang inte är min grej, så tycker jag ändå det är spännande med det rökiga. Det får bara inte bli för mycket rökighet.

tlover
3/29/15, 5:42 PM
#11

#10 Jag skulle snarare testa ett Kinesiskt Svart te än ett Indiskt, jag tror det passar bättre (det är en gissning däremot, jag har inte testat).

l'm back

[TanatosNyx]
3/29/15, 5:50 PM
#12

#6 Antagligen både och 😛 jag har jämt otur i tebutiker oavsett vart jag är och handlar tydligen. Får jämt gamla smaklösa téer 😟 suck! och Grönt te gör jag som med allt Te (nu svär jag väl i kyrkan.. men): fyller en tekula, häver på vatten och låter dra alldeles för länge 😇 (blir lätt +10min).

tlover
3/29/15, 5:58 PM
#13

#12 Grönt te ska man helst inte brygga varmare än 70-80 grader (det finns undantag både svalare och varmare), bryggtiden är lite olika men oftast inte mer än 2 minuter, vissa bara ca 20 sek.

Sen så ska man helst inte fylla en tekula helt, men det är snarare av ekonomiska skäl än smakskäl. Fyller man den helt kan bladen inte veckla ut sig så det slutar med att man slänger teblad man fortfarande skulle ha kunnat få ut smak från. Själ tycker jag det är svårt att hitta tekulor som är stora nog så jag använder det sällan.

Du kan testa det först för att se om det blir bättre.

l'm back

Annons:
[TanatosNyx]
3/29/15, 6:17 PM
#14

Ska prova att justera bryggtiden 🙂

Har dock en bra kula som jag köpte på åhlens för några år sedan, den är stor som en knuten hand, så bladen kan veckla ut sig bäst dom vill 👍

tlover
3/29/15, 7:49 PM
#15

#14 Det var en bra kula 👍

l'm back

amandatherese
3/31/15, 7:34 PM
#16

Te med smak av blåbär går inte ner, annars dricker jag nog allt i Te väg.

[Sabina]
3/31/15, 9:31 PM
#17

Gröna tèer (smakar gräsigt), citronte (diskvatten) och jasmine Te (parfym) har jag svårt för.
Annars räknar jag mig som en stor teälskare 🙂

Fransu
4/29/15, 3:01 PM
#18

Jag gillar inte citrus-teer. Det kan funka om det är lite inslag av citrus, men inte annars.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Rita-S
4/30/15, 1:43 PM
#19

citrusteer.. hua.. inget gott alls :( Och de naturliga gröna teerna smakar hö. Men jag föredrar de före citrus.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Perly
5/2/15, 2:02 PM
#20

Rooibos klarar jag inte i någon form alls (smaksatt, naturell etc.) utan blir illamående och mår dåligt redan av lukten. Sen tycker jag inte att rökta teer (eller tjärte för den delen) är någon höjdare, annars går det mesta ner så länge det inte är i för stor mängd. 🙂

Alltid Oavsett

Annons:
Silver83
5/5/15, 8:42 PM
#21

Earl grey… Finns alldeles för mycket av den varan här hemma, men dricker det inte. Inte heller örteer går hem.

Upp till toppen
Annons: