Annons:
Etikettövriga-tesorter
Läst 8522 ggr
Silver83
2015-05-04 20:58

Turkiskt pulver-te?

Hej!

För x antal år sedan fick jag Te i present av en kompis, som hon köpt i Turkiet. Det var ca 6-8 sorter i en liten trälåda. Påsarna var genomskinliga och teerna bestod av finmalet pulver i olika färger. De hade smaker som t.ex äpple, banan, apelsin, ros etc. Man kokade vattnet och la i så mycket pulver som man själv kände för, beroende på hur starkt man ville ha det. Det var väldigt sött, men väldigt gott.

Är det nån som vet vad detta teet heter? Nån som sett det nånstans i Turkiet? (Eller i Sverige, antingen i affär eller på nätet).

Fick ett tips om att det kunde heta Cay (?) eller nåt liknande, men vet inte om det är färgat pulver eller om det bara smakar äpple. Visserligen har jag inget emot äpple, men skulle gärna vilja hitta de olika smakerna igen.

Nån som vet nåt?

Annons:
nakizagg
2015-05-04 21:03
#1

Här finns en massa olika smaker. Älskar teet du menar, det är dock extremt sött!

http://www.shopturkey.com/turkish-teas/

Silver83
2015-05-04 21:05
#2

Åh tack! Har du köpt därifrån själv nån gång?

Håller med dig, sött, men väldigt gott 😉

nakizagg
2015-05-04 22:14
#3

Näe tyvärr. Ska googla lite mer om jag hittar något bättre ställe. Men nu har man ju iaf ett namn på tillverkare av dessa slags teer :)

VildaVittra
2015-05-05 01:15
#4

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Upp till toppen
Annons: