Annons:
Etikettte-och-hälsa
Läst 1224 ggr
Silver83
6/27/15, 8:03 PM

Te- farligt för hälsan?

En fundering jag hade tidigare idag. Sambon frågade mig vilken kopp Te jag var inne på, när jag åter igen kom ut med en kopp på altanen. När jag svarade nr 3, så undrade han om det var bra att dricka så mycket.

Då är frågan, finns det nån som hört, sett eller läst nåt om hur mycket Te man kan dricka innan det är "farligt" för hälsan. Det var just den funderingen som han hade, om det kan vara farligt för kroppen att dricka så mycket?

Jag har inte ens funderat i de banorna, men tänker att det finns så mycket som är farligt ena dagen och inte alls farligt nästa. Och det gäller ju inte bara Te, utan allting egentligen. Det är nya bud varje dag.

Te-narkoman som jag är så är 3 koppar inte alls konstigt i min värld… Men för han, som aldrig dricker Te, mer än när det slagit slint, så är det väl överdos 😉

Annons:
Zepp
6/27/15, 8:07 PM
#1

Te/kaffe är färgat vatten!

Det blir farligare med vattnet än innehållet.. iomed att för mycket vatten kan späda ut dina elektrolyter!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Huygens
6/27/15, 8:08 PM
#2

Greenpeace varnade för några år sedan för kinesiskt Te, då även dom stora erkända internationella märkena med kinesiskt Te kunde innehålla 15 olika insektsgifter.

Tarotstollan
6/27/15, 8:10 PM
#3

 Vi pratade lite om detta innan, så om du inte läst detta inlägget tidigare så kanske du hittar lite information här:
http://te.ifokus.se/articles/54e46c6f8e0e7448b000104f-biverkningar?participating-2

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Tant Grön
6/27/15, 8:26 PM
#4

Har för mig att jag hört att det kan påverka upptaget av järn eller något sånt. Är inte säker på detta. Te innehåller också oxalsyra. Men 3 koppar är väl inte så mycket.

Zepp
6/27/15, 8:28 PM
#5

Upptag av icke hemjärn ja.. fast hemjärn är den främsta källan.. såvida du inte är vegan!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Silver83
6/27/15, 8:29 PM
#6

#3 Missat den totalt, tack 🙂

Annons:
tlover
6/27/15, 8:52 PM
#7

Te är ytterst sällan farligt för hälsan

De gånger det sker något är det oftast i överdrivet stora mängder (som kvinnan som drack 100-150 tepåsar m te/dag eller folk som överdoserar kosttillskott med te)

Folk som tex har dåligt upptag av järn då Te försvårar upptaget av järn om det dricks i samband med måltiden

Folk med vissa tillstånd, sjukdomar eller som tar vissa mediciner.

Annars så kan man snarare räkna Te som nyttigt, även för oss som räknar mängden Te i Tekannor inte i tekoppar 😎

För övrigt hänvisar jag till länken i #3

l'm back

Silver83
6/27/15, 9:53 PM
#8

#7 Är väl som med det mesta. I lagom mängd är det ingen fara, så länge man inte har nån åkomma som krockar med just det man äter/dricker och förvärrar.

Men 100-150 tepåsar lär jag nog inte ens komma upp i även om jag försöker 😂

tlover
6/28/15, 9:27 AM
#9

#8 Jo allt är nyttigt i lagom mängd 🙂

Som tur är så måste man dricka väldigt mycket Te för att komma upp i farlig mängd (förutsatt att du är frisk då såklart) annars skulle jag vara död för länge sen.

Hon som drack 100-150 tepåsar bryggde alla dom i en och samma karaff på kanske 2 liter eller vad det nu var (minns inte men det finns en länk i artikeln) och även om jag gillar lite mer bittra teer så tror jag inte att jag skulle kunna få i mig den brygden 🤮

Snacka vad dyrt också, även om hon drack budgette

l'm back

Upp till toppen
Annons: