Annons:
Etikettövrigt-terelaterat
Läst 1129 ggr
tlover
2015-08-29 10:05

Förvärmer du koppar/muggar/kannor m.m.?

När du brygger Te eller Örtte, förvärmer du koppen, muggen, tekannan eller vad du nu brygger i?

Förvärmer du kanske bara för vissa teer? Eller förvärmer du aldrig?

l'm back

Annons:
tlover
2015-08-29 10:06
#1

Själv förvärmer jag i princip alltid när det gäller pu-erh

Då och då när det gäller andra teer och aldrig när det gäller Örtte.

l'm back

Garm
2015-08-29 10:14
#2

Jag har nog aldrig förvärmt mina muggar. Inte med mening i alla fall. Har ju hänt att jag tagit muggen direkt efter disken och då har den varit varm.

Vad gör förvärmning för skillnad? Att teet inte kallnar direkt torde väl vara en anledning, men finns det andra positiva effekter?

tlover
2015-08-29 10:19
#3

#2 Det hjälper också att teet bryggs i rätt Temperatur, det är därför jag är mest noga med Pu-erh, det ska bryggas så varmt som möjligt, skulle jag brygga det i en kall kopp eller Tekanna så bryggs det nog snarare i 90-95 grader än så nära  100 grader som möjligt, vilket gör så att alla smaker inte blommar ut.

Grönt te däremot gillar min man om man brygger det lite kallare än rekommenderat så därför värmer jag vattnet till rekommenderat men brygger (oftast) i kall kopp/tekanna. Brygger jag bara till mig själv så värmer jag däremot.

Sen så känns det lite lyxigt med en varm mugg också 🙂

Örtte dricker jag ju inte för att det är gott därför är jag minst noga med det.

l'm back

Garm
2015-08-29 10:28
#4

#3 Aah, rätt bryggtemperatur. Naturligtvis 🙂

Jag kanske kan fortsätta använda kall mugg i fortsättningen då, eftersom de flesta svarta teer jag brygger kräver 90-95 grader enligt förevisningar.

Kan för hett eller kallt vatten förstöra smaken på Te?

tlover
2015-08-29 10:36
#5

#4 Japp, för hett vatten är värst tycker jag då det ger en bitter och allmänt dålig smak. För låg Temperatur ger inte dålig smak däremot så blommar inte alla fina smaker ut så det blir gott men inte optimalt.

Däremot så spelar ens egen smak in också min man och min syster tex vill gärna ha 5-10 grader svalare bryggtemperatur än rekommenderat.

l'm back

Garm
2015-08-29 12:24
#6

#5 Åhå, så det är därför det smakar så bittert ibland. Jag har alltid trott att det varit för att det fått dra för länge. Kanske en kombination av det?

Annons:
tlover
2015-08-29 12:27
#7

#6 Drar det för länge kan det också bli bittert. Det är lite annan bitterhet men det kan ju också vara en kombo av det (du kan ju testa att brygga ett Te rätt, ett för varmt och ett för länge och jämföra om du vill).

l'm back

Tarotstollan
2015-08-29 23:12
#8

Aldrig. Däremot är jag försiktig när jag häller upp, häller bara lite åt gången tills muggen är full.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: