Annons:
Etikettövrigt-terelaterat
Läst 993 ggr
tlover
2015-09-12 09:15

Vad kallar du det när te tillagas?

I kluringen "Brygga Te - kluring" fick jag ett svar ungefär "Jag visste inte att man kan brygga te", då kom jag på, det kanske är dialekt som jag använder det?

Vad kallar du tillagningen av Te? Någon som är bra på svenska som vet vad det heter "på riktigt"?

l'm back

Annons:
tlover
2015-09-12 09:16
#1

Själv kallar jag det ofta brygga, alternativt bara "göra".

Koka brukar vissa härikring också säga men det stämmer ju inte, man låter ju aldrig teet koka (även om tevattnet i vissa fall kokas).

l'm back

Loris M
2015-09-12 10:12
#2

Att man brygger Te vad lite nytt för mig. Men det behöver inte betyda att man inte säger så där jag bor. Jag kanske bara inte hört det förut. Det vanliga är att man gör Te eller också kokar (även om man inte menar det i den rätta bemärkelse). 

Det ska bli intressant att se vad andra svarar.

tlover
2015-09-12 10:17
#3

När jag kollar på NE så nämns bara maltdrycker (inte ens kaffe nämns).

När man googlar på vara "brygga" så kommer det upp en sån brygga som ligger vid en strand. Googlar man "Brygga te" el "Brygga kaffe" så kommer det däremot upp massor av träffar om just Tillredning av Te resp kaffe.

Det verkar ganska allmänt, kanske är det ett slang?

l'm back

Tarotstollan
2015-09-12 19:29
#4

Eftersom jag ytterst sällan gör Te till andra så har jag inte tänkt på hur jag utrycker mig om hur jag gör Te. Funderade en stund men tror att jag mest säger jag skall "gå och fixa te" eller jag skall "gå och göra te".

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Leritza
2015-09-20 19:32
#5

Göra eller koka oftast, brygga tror jag aldrig jag hört någon säga

Rebexi
2015-09-23 17:15
#6

Jag säger nästan alltid brygga eller göra

Annons:
Upp till toppen
Annons: