Annons:
Etiketttips-råd
Läst 904 ggr
[Thiah]
2016-02-03 05:55

Barnvänligt te?

Vi har just börjat dricka ett lugnande Te på kvällen. Sonen som är just 2 år vill såklart också ha något varmt att dricka som sin mamma och pappa. Igår fick han varm mjölk utspätt med lite vatten och honung. Men det måste väl finnas nått Te som är rogivande, utan Koffein och barnvänligt? Han behöver inga större mängder utan skulle säkert kunna dela med mig.

Annons:
VildaVittra
2016-02-03 07:05
#1

De flesta örtteerna är naturligt koffeinfria, som pepparmynta, nypon, hibiskus osv. Kamomill och citronmeliss anses vara rogivande.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
2016-02-03 08:28
#2

Ska du ha naturligt koffeinfritt så är det örtteer som gäller som #1 säger (även "rött te" är ett örtte).

Kamomill och citronmeliss är de enda lugnande örtteerna jag kommer på på rak arm som är nog milda för att funka till barn (det finns andra tex johannesört och humle med det är lite mer kraftfulla grejer). Däremot så kan jag inte lova säkert och med tanke på kvacksalverilagen så kan ingen örtterapeut det heller (så det kan vara värt att tillägga att jag inte har några professionella rekommendationer).

Sen finns det ju teer som man tagit bort koffeinet ur (tex 3 årig bancha) eller som har mindre Koffein (tex hojicha).

Sen så tror jag personligen inte att den behöver vara medicinskt lugnande, jag tror själva stunden, en varm dryck, familj etc är nog lugnande i sig.

l'm back

tlover
2016-02-03 08:31
#3

I Japan dricks ofta hojicha (rostat grönt te), kukicha (grönt Te på tebladens stjälkar) och mugicha (örtte på rostat korn) av barn.

Säkert vissa andra teer också men just dom har jag fått reda på att dom anses bra för barn för dom har mindre mängd Koffein bland annat.

l'm back

tlover
2016-02-03 08:48
#4

Lavendel är också lugnande kom jag på.

När det gäller medicinska örtteer (vilket är i princip alla, det enda undantaget jag kan komma på på rak arm är rooibos/"rött te") så kan det vara bra att komma ihåg att inte dricka det mer än 3 veckor i rad utan uppehåll.

l'm back

[Thiah]
2016-02-03 10:08
#5

Varför jag söker lugnande är för makens sömnsvårigheter. Tycker vore lättast om vi alla drack samma sort om bara möjligt.

[Thiah]
2016-02-03 10:08
#6

Varför jag söker lugnande är för makens sömnsvårigheter. Tycker vore lättast om vi alla drack samma sort om bara möjligt.

Annons:
tlover
2016-02-03 10:26
#7

Tyvärr kan jag inte lova att något av de örtteer som jag tagit upp är barnvänliga (då det vad jag vet inte forskas på barn och örtteer med tanke på kvacksalverilagen).

Om processen som tar bort koffeinet i Te inte tar bort thaeinet kan koffeinfritt Te kanske funka men det har jag inte baserat på forskning men i många länder dricker barn Te från tidig ålder och i några av dom länderna lever man länge (tex Japan).

Jag vet däremot inte om thaeinet försvinner med koffeinet.

l'm back

Upp till toppen
Annons: