Annons:
Etikettövrigt-terelaterat
Läst 703 ggr
tlover
2/11/16, 9:32 PM

Bryr du dig om bäst före på te?

När du köper Te, bryr du dig om bäst före eller ids du inte kolla? (eller något mitt emellan)

l'm back

Annons:
[LoveUnite]1
2/11/16, 9:38 PM
#1

Jag brukade aldrig det, och har aldrig kollat datumen på alla mina Te här hemma genom alla åren tills… 1,5 månad sedan.

Visste inte Te kunde bli gammalt, haha!

Men jag hade besök och jag bjöd på Te, hade väl haft dem i 3-4 år 😇 och de sa ush blä vad det smakar beskt och konstigt, smakar inte citron, är de gamla.

Öhhh, jag vet inte svarade jag.

Det var dem, haha!

Så nu förra v kollade jag igenom alla mina teer här hemma och kastade alla som var gamla, var inte så många dock, 2 förpackningar av 5.

tlover
2/11/16, 9:41 PM
#2

Jag svarade ibland, egentligen är det väl inte bäst före jag kollar på utan när det är skördat. Te ska vara (relativt) nyskördat.

#1 Du skulle ha kunna fylla gamla sockar med det gamla teet och lägga i skorna eller andra ställen som inte luktar så gott. Te tar nämligen upp dålig lukt.

Edit: förutom Pu-erh och lagrad Oolong, det ska vara lagrat lääänge

edit2: eller nu kollar jag ofta på bäst före, då jag säljer Te så måste jag ju ha koll på det. 🤔 Jag borde ha svarat annat helt enkelt

l'm back

Loris M
2/11/16, 9:44 PM
#3

Svarade aldrig. Visste inte heller att Te kunde bli gammalt. ☺️

Ärligt talat vet jag inte heller hur lång Hållbarhet Te brukar ha.

tlover
2/11/16, 9:45 PM
#4

#3 Te blir ganska snabbt gammalt. Massa saker spelar in däremot bland annat tesort.

l'm back

Tarotstollan
2/11/16, 9:45 PM
#5

De jag köper i vanliga affärer står det ju i alla fall en stämpel eller etikett på, så man kan kolla om man vill.
Däremot de jag köper i te-affären finns ju ingen datum på. De öser ju bara upp ur stora behållare och de har aldrig sagt något om datum till mig. Har aldrig sett att det stått något datum på dessa behållare heller.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

tlover
2/11/16, 9:48 PM
#6

#5 Dom ska ha uppgift om bäst före så du kan fråga.

l'm back

Annons:
Tarotstollan
2/11/16, 9:51 PM
#7

#6. Ok, bra att veta.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Lia
2/11/16, 10:00 PM
#8

Det är inte lönt, här blir teet uppdrucket för snabbt :-)

tlover
2/11/16, 10:02 PM
#9

#8 😃

l'm back

Wony
2/12/16, 7:43 AM
#10

Jag kollar alltid, särskilt som jag dricker Te i perioder och då är risken att jag inte hinner dricka upp teet om det är för kort datum.

Tycker gammalt Te smakar blä.

Garm
2/12/16, 11:48 AM
#11

Jag kollar ibland upp bäst före, men jag glömmer oftast bort det. Jag har haft några uråldriga teer liggandes längst in i teskåpet (de har smakat höigt och trist), men för det mesta dricks teet upp innan det blir för gammalt.

VildaVittra
2/12/16, 4:11 PM
#12

Jag svarade "Jag kollar aldrig upp bäst före", men jag ska börja göra det sedan jag köpte koffeinfritt Te från en butik i Uppsala som inte smakade någonting, så det var nog riktigt gammalt. Man vill ju inte betala fullt pris för sånt direkt. 
Men har Te hamnat i mitt skafferi, så står det där tills det är uppdrucket.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Aloe.Vera
2/14/16, 1:08 PM
#13

jag glömmer oftast i att kolla när jag köper, men om det legat ett tag i skafferiet så kollar jag alltid bäst före datumet.

''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.''                                             http://white-botanika.weebly.com

Annons:
[Thiah]
2/19/16, 8:27 PM
#14

Svarade ibland. Bryr mig inte så värst mycket.  ÄR väldigt, väldigt ny på detta med Te överhuvudtaget

#2Tack för tipset! Vi har gamla träskåp som har en speciell doft. Gott i skåpen men inte på alla kläder man äger…

Upp till toppen
Annons: