Annons:
Etikettte-och-hälsa
Läst 675 ggr
Flöffo
3/4/16, 11:38 PM

Börjat dricka te

Jag har börjat dricka Te, ca 1 kopp om dagen, vissa dagar inget alls, vissa dagar mer (t.ex. om jag är förkyld). Just nu brukar jag dricka Kamomill och pepparmynta, främst för deras egenskaper och för att jag gillar det väldigt mycket. Eller ja, just nu brukar jag bara dricka pepparmynta. En kopp efter lunchen.

Jag läste någonstans här att man inte ska dricka samma Örtte mer än tre veckor i rad, varför? Hur långt uppehåll måste man då ha emellan? Jag gillar Te av pepparmynta väldigt mycket (har problem med gaser cx) och det är främst det jag vill dricka till vardags, men eftersom man ska bryta av ibland tänkte jag att jag antagligen måste köra på något annat i några dagar lite då och då (hur länge?). Därför tänkte jag att jag kunde bryta av med Rött te (om jag nu kommer gilla det), eftersom att det sägs vara nyttigt och koffeinfritt, samt dricka Kamomill Te lite då och då. Bara för att det är gott… och lugnande. 

Det kanske är en jättedum fråga, men hur tycker ni det låter? Jag brukade hata Te förut, så jag har verkligen upptäckt massa nytt de senaste dagarna. Visste inte att Te kunde ha så många positiva egenskaper :)

//Flöffo

Annons:
Sindri
3/5/16, 12:35 AM
#1

Att man inte skall dricka samma Te hela tiden beror just på att de har olika egenskaper som kan göra skada om det blir för mycket.
Jag drack bara pepparmynta en lång period, men fick problem med ilningar i tänderna, så nu tar jag det bara ett par -tre gånger per år om jag känner mig lite förkyld.

Vill du ha teer som är bra för magen finns det annat du kan prova, t ex ingefära (man sjuder skivor i vatten några minuter), anis- och fänkålsfrön, fikon och kanelte.

Vad som funkar bäst beror ju lite på vad som orsakar gaserna. Sedan finns det ju mycket annat man kan göra för att hjälpa magen. 

Har du inte fått någon speciell diagnos av doktorn kan du alltid läsa Charmen med tarmen, oerhört bra, upplysande och fängslande bok. Kanske du hittar lösningen på dina magproblem.
Men sluta inte dricka Te för det. Trevligt, nyttigt och gott.

tlover
3/5/16, 9:49 AM
#2

De örtteet som inte nämnts som också är bra för magen är Kamomill. Det finns säkert fler men jag kan Te och inte örtteer så jag kan inte alla som är bra för magen. Jag brukar vänta 2-3 veckor innan jag byter tillbaka (om inte det är starkt medicinsk tex en).

l'm back

Flöffo
3/5/16, 3:06 PM
#3

Okej, då förstår jag. Tack så mycket :)

//Flöffo

Upp till toppen
Annons: