Annons:
Etikettgrönt-te
Läst 703 ggr
Loris M
5/29/16, 9:14 AM

Grönt te och Downs syndrom

I går såg jag en intressant föreläsning av professor Rafael De la Torre, på Kunskaps kanalen, som berättade om sina studier där han tillsammans med en forskargrupp kommit fram till att Grönt te har positiva effekter när det gäller kognitiv förmåga hos vuxna med Downs syndrom. 

Såg nu när jag googlade lite att föreläsningen finns på URplay också. Så här står det om videon: 

"Professor Rafael de la Torre berättar om sina studier om hur EGCG-extraktet som utvinns ur Grönt te kan hjälpa unga vuxna med Downs syndrom att förbättra sin kognition och sitt adaptiva beteende. Studiens resultat är lovande och kan innebära att behandling av trisomi 21 möjliggörs i framtiden. Maj Hultén, senior professor i klinisk genetik, inleder med en historisk genomgång om upptäckten av Downs syndrom. Inspelat den 8 april 2016 på Karolinska universitetssjukhuset, Solna. "

Även Svenska Downföreningen har skrivit en lång artikel om studien: 

"I Grönt te finns det gott om ett ämne som heter Epi-gallo-katekin-gallat och kallas EGCG. Det är en antioxidant, och antas ha många goda egenskaper. Forskare visade 2003 att EGCG är en specifik och säker DYRK1A-hämmare. 2009 visade andra forskare att EGCG bland annat normaliserade nervcellstillväxten i hjärnans hippocampus hos vuxna möss som hade en extra DYRK1A-gen. /…/'

Sammantaget indikerade resultaten från denna pilotstudie att korttidsbehandling med EGCG kan ha gynnsamma effekter på kognitionen hos unga vuxna med Downs syndrom, antagligen genom påverkan på funktionella nätverk som stöder minnesförmågan och är fördelade över hippocampus och prefrontala barken.

EGCG-behandling gav också positiva effekter på livskvalitet och social förmåga. Detta gick att avläsa i de standardiserade utvärderingsverktygen, och kom också fram i intervjuerna med vårdnadshavarna, som rapporterade subjektiva, positiva intryck av mild kognitiv förbättring och/eller förbättrad beteendekontroll. Föräldrarna rapporterade dessutom förbättrade verbala kognitiva förmågor och en betydande påverkan på dagligt liv, vilket de neuropsykologiska testerna inte kunde upptäcka. "

Källa

Annons:
Ananse
5/29/16, 9:32 AM
#1

Undrar om det specifikt gäller down syndrom eller om det fungerar på oss som bara är lite sådär partiellt utvecklingsstörda också…

tlover
5/29/16, 10:05 AM
#2

#1 Ja eller andra funktionshinder med tex kognitiva problem (tex autism)

l'm back

Loris M
5/29/16, 10:10 AM
#3

#1 

Jag vet inte riktigt, men i studien har deltagit enbart personer med Downs syndrom. Vad jag förstår så handlar det om någon enzym som heter DYRK1A och personer med Downs syndrom verkar ha en extra kopia av denna gen, som man tror bidrar till inlärningssvårigheter. 

Det står även att en extra kopia av DYRK1A kan bidra till en tidig debut av Alzheimers. Grönt te verkar vara DYRK1A-hämmande.

Ananse
5/29/16, 11:23 PM
#4

#2 Det var typ nåt sånt jag avsåg.

tlover
6/7/16, 3:50 PM
#5

l'm back

Ananse
6/7/16, 3:56 PM
#6

Hoppas dom lyckas kartlägga det mer. Vilka ämnet i teet det handlar om samt vilka hjärnfunktioner det påverkar.

Annons:
tlover
6/7/16, 3:58 PM
#7

#6 Dom vet vilket ämne det är i teet iallafall (EGCG) men mer exakt hur det påverkar hjärnan vet jag inte om dom vet.

l'm back

Ananse
6/7/16, 9:09 PM
#8

Jag vill ha ett Te mot patologisk lathet.

Upp till toppen
Annons: