Annons:
Etikettövrigt-terelaterat
Läst 917 ggr
tlover
2016-06-13 20:38

Vilka tesorter har du hemma?

Vilka Tesorter har du hemma och hur många? Nu menar jag inte olika smaker utan vilken eller vilka du har av Svart te, Grönt te, vitt Te, Gult te, Oolong och Pu-erh.

Är det nån som har hemma alla sex just nu eller ser det mörkt ut för det?

Om du inte vet vad det är så är det bara att fråga, antingen här i tråden eller i tråden om hur många sorter/smaker man har hemma. Men jag gör en kort förklaring.

  • Svart Te, tex earl grey, lapsang, Assam, yellow label etc. Kassar för Rött te i Kina men är inte desamma som det som kallas för Rött te här i väst.
  • Grönt te, tex sencha, grönt Jasminte, gunpowder
  • Vitt te, tex white peony, silver needles etc
  • Gult te, tex huo shan huang ya. Ganska ovanligt här i väst men inte omöjligt att få tag på.
  • Oolong, tex Formosa Oolong, alishan, iron buddha etc. Kallas även ibland för blått Te, brunt Te eller orange Te.
  • Pu-erh. Kallas för Svart te i Kina men är inte samma som det vi kallar för Svart te. Flera olika stavningar finns.

Lila te är egentligen inte en egen tesort utan det finns tex grönt Lila te eller Pu-erh Lila te.

Örtte räknas inte här, exempel på örteer är rött te/rooibos, yerba mate, Kamomill, pepparmynta, nypon, hibiskus, krydd teer, frukt teer m.m

Eftersom det finns väldigt många kombinationer av de olika tesorterna så får man bara svara hur många och sen skriva vilka i tråden.

Så hur många Tesorter har du? (av Svart te, Grönt te, vitt Te, Gult te, Oolong och pu-erh)

l'm back

Annons:
tlover
2016-06-13 20:39
#1

Jag har 4 för tillfället. Svart te, Grönt te, Gult te och pu-erh

l'm back

TatsuOni
2016-06-14 09:02
#2

Fyra för stunden. Svart te, Grönt te, Oolong och Pu-erh.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Garm
2016-06-14 11:27
#3

Fyra stycken. Svart, grönt, Oolong och pu-erh

Silver83
2016-06-14 12:17
#4

Fem. Svart, grönt, vitt, Oolong och Pu-erh.

Tarotstollan
2016-06-17 22:49
#5

Två stycken, svart och grönt.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Ess1
2018-01-27 22:34
#6

Jag har alla sorter.

Annons:
worst
2018-01-28 10:37
#7

Svart, grönt, Oolong och Pu-erh, åtta olika totalt!

tlover
2018-01-28 10:50
#8

#7 åtta? Hur går det ihop?

l'm back

worst
2018-01-28 11:19
#9

#8 Menade bara åtta olika teer… Två Pu-erh, två gröna, tre svarta och ett Oolong!

tlover
2018-01-28 11:26
#10

#9 ah då förstår jag

l'm back

Kirnzy
2018-01-28 11:43
#11

Jag svarade två stycken, svart och grönt. Sen har jag flera olika från Kina som jag inte vet exakt vilka sorter det är, men jag är ganska säker på att en är Pu-erh. Även två blommande sorter som jag inte heller vet vad det är.. :)

Upp till toppen
Annons: