Annons:
Etiketthistorik-traditioner
Läst 822 ggr
tlover
2016-06-30 23:10

Drömmen om ett tehus

Jag bestämde mig för länge sen att jag nån gång ska bygga ett tehus. Jag har inte börjat bygga på ett än (starten skulle ju kunna på en att tro det) men eftersom jag snart ska börja öva Chado mer på allvar så har jag vågat börja planera lite, till och med annonsera efter byggmaterial.

Drömmen är att ha ett tehus med 3 rum, en korridor (för att få det att flyta ihop), en veranda, en roji, ja hela köret. Rummen skulle då vara ett rum på 1½ el 2 tatamimattor (3-4 kvm), ett rum på 4 el 6 tatamimattor (8-12 kvm) och en Mizuya (kök) men skulle inte det gå a någon anledning (pengar, bygglov etc) så skulle jag kunna gå ner till ett rum på 2 tatamimattor och en Doko (skåp som ersätter Mizuya).

Jag tänker däremot inte bygga det helt som ett japanskt tehus, helt enkelt för att jag inte tycker det blir så mycket wabi sabi då. Visst vissa saker som tex tatamimattorna är ju lite svåra att ersätta men tex så tänker jag ha svenska tak material (en kombination mellan två av spåntak, takpannor och/eller torvtak).

Jag håller faktiskt rean på att försöka hitta material, tex så försöker jag hitta taknäver till taket, jag har till och med annonser ute för det.

Det ska bli spännande att se hur det blir och hur mycket det skiljer sig från det jag planerat sen tidigare. Jag tänkte bland annat att jag kan skriva i den här tråden då gånger jag gör saker som har med tehuset att göra 🙂

l'm back

Annons:
Upp till toppen
Annons: