Annons:
Etiketttetillbehör
Läst 448 ggr
tlover
8/19/16, 3:10 PM

Din optimala chawan?

Om du skulle designa din optimala Chawan (teskål) eller flera kanske, hur skulle den/de då se ut?

För inspiration kan du kolla in yakimono på facebook, där finns många underbara och ibland knasiga skålar.

l'm back

Annons:
tlover
8/19/16, 3:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Min Chawan som jag redan har är nog egentligen optimal men om jag ska komma på nån ny så skulle det nog bli två.

En för vintern som är samma storlek och form som min, möjligen lite mer rundad nere, gjord i raku med svart glasyr med något enkelt i rött utanpå (tex att halva är röd på utsidan som om den vore doppad i röd glasyr lite snett foten ska däremot fortfarande vara oglaserad).

Sen en för sommaren (jag vill så ha en sommarskål) i porslin som är grundare och spetsigare. Vit med nån grön eller blå/svart detalj på utsidan (tex en fågel el växt).

Egentligen skulle jag vilja ha en för vår (lik den för vinter fast nättare, beige med sakura) och en för höst (lik den för vintern fast nättare, svart med röda lönnlöv på) också men det blir kanske för mycket 😃

Bilden visar min nuvarande skål, inte den bästa bilden men den bästa jag hittar nu

l'm back

Tarotstollan
8/22/16, 8:44 PM
#2

Eftersom bekvämlighet kommer högt, så skulle jag nog aldrig tänka mig att dricka Te ur en skål utan öra på. Så den skulle nog bara vara en prydnad för mig.
Såg en där på länken, långt ner med höstlöv på som var väldigt vacker.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

tlover
8/22/16, 9:19 PM
#3

#2 Det finns en hel del teskålar som inte blir varma att hålla i om det är det som är problemet. Det var delvis därför som raku blev det som man gör teskålar av, eftersom glasyren inte smälter ihop med lergodset blir det lite isolerat.

l'm back

Tarotstollan
8/22/16, 9:38 PM
#4

#3. Ja, det är väl en anledning men det är så klumpigt att hålla i en skål utan öra. Risken är att man sticker fingrarna  teet när man sitter och fixar med annat.
Jag sitter sällan bara och dricker Te utan gör annat samtidigt.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

tlover
8/22/16, 10:25 PM
#5

#4 De flesta teskålar är stor nog att man inte behöver oroa sig för fingrar i teet men man vill nog ändå inte göra annat när man dricker ur en rakuskål då dom ofta inte är jättebilliga. Den i #0 tex kostar 1000:- och då var den ändå inte jättedyr

l'm back

Upp till toppen
Annons: