Annons:
Etikettte-och-hälsa
Läst 569 ggr
astridn
2016-08-25 19:49

Förskylningste?

Jag vet inte alls om detta är rätt sida att skriva på, men nu är det såhär att jag är väldigt förkyld och skulle vilja ha tips på sätt man kan göra förkylnings-te på, t.ex citron? Är det något speciellt man tillsätter och i så fall vad? Ska handla jättesnart och undrar vad man ska köpa. Ont i hals och täppt i näsan. Tips någon?

Hade kunnat kolla recept men blev lite förvirrad så frågar här istället.

Annons:
parsley
2016-08-25 20:01
#1

Vill du inte ha Te, så testa citron- och ingefärsdricka mot förkylning. Det finns ett antal recept på nätet om du googlar. 

Jag brukar göra så här:

  • Skiva en bit ingefära ungefär lika stor som en halv tumme.

  • Klyfta en citron och ta bort skalet.

  • Häll över 1 liter kokande vatten.

  • Låt stå och dra en stund och drick den när den är varm eller låt svalna och stå i kylen över natt. Ta bort ingefäran och citronen och drick. 

  • Välj ekologisk citron och ingefära om du har möjlighet.

astridn
2016-08-25 20:06
#2

#1 Tack så jättemycket, antar att det är det jag testar då. Om någon vill fylla på med mer tips så är jag tacksam för det också!

Farwuq
2016-08-25 20:07
#3

Jag dricker hylleblomste med citron och ibland med lite ingefära,

(det skånska ordet hylle är det samma som fläder på svenska)

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

tlover
2016-08-25 20:25
#4

Just Te är väl inte det mest effektiva mot förkylning, för mig är det iallafall Örtte som gäller. Jag brukar göra Örtte på färsk ingefära med mycket honung (opastöriserad). Men det finns andra örtteer också jag kan bara inte komma på något mer nu

l'm back

Jinglebelle
2016-08-27 18:36
#5

Om jag själv blir förkyld så tappar jag allt vad aptit heter. Det enda som jag mot alla odds blir sugen på är Friggs pepparmynta- Örtte.

Vet inte om det har några positiva egenskaper egentligen, men mintsmaken är trevlig och len i halsen 🙂 Krya på dig!

Upp till toppen
Annons: