Annons:
Etikettgrönt-te
Läst 1304 ggr
tlover
10/17/16, 1:05 PM

Matcha tråden

Du som dricker Matcha, vilken typ av Matcha föredrar du? Koicha, usucha, Matcha latte, annan typ av Matcha?

Gillar du kanske alla lika mycket fast på olika sätt? Hur gör du din Matcha eller köper du den helst färdig?

Vilka Tillbehör föredrar du? Både när det gäller saker (tex Chawan, Chasen, chashaku etc) och mat

Detta är helt enkelt en matchabablartråd 😃 Såklart är bilder välkomna

l'm back

Annons:
tlover
10/17/16, 1:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Själv gillar jag allt med Matcha även om jag inte testat koi cha än om jag minns rätt.

Till usucha använder jag matcha midori och det dricker jag några gånger i veckan. Oftast i min chawan mint men då jag vill lyxa tar jag min raku Chawan som jag fick av min man i födelsedagspresent för många år sen.

Jag fördrar egentligen att använda en Chasen när jag gör Matcha men av lathet blir det ofta att jag använder en minivisp i metall. Den ger däremot inget skum att tala om.

Jag har testat både att köpa Matcha latte, vilket säkert skulle ha varit jättegott med ett bra Matcha, som det var nu så var det på sin höjd acceptabelt. Jag har också testat att göra egen med kokosmjölk men kokossmaken passade inte med Matcha enligt mig 🤮men jag kommer att fortsätta att testa när jag får tid och ork.

Jag bakar också gärna med Matcha, favoriterna är matchakakor för de flesta men testar lite nytt då och då, ibland lyckas det ibland inte som på bilden, det är dango med Matcha som blev hård som överkokt palt 😛

foto: min raku Chawan med Matcha midori i och misslyckade Matcha dango

l'm back

tlover
10/17/16, 2:10 PM
#2

Någon som testat ismatcha?

l'm back

Snurrig
1/7/18, 3:55 PM
#3

Testade precis Matcha för första gången. Min första reaktion var att det var väldigt äckligt.. testade att ha i honung vilket gjorde det lite bättre, men det blev ändå inte bra. Hällde i lite mjölk (kall) och vips så var det supergott. Haha. Har nu läst om Matcha latte, men det finns flera olika recept. Vilket recept tycker ni är bäst? Måste man ha vatten i eller kan man vispa ner Matcha direkt i mjölken? (Dricker dock normalt sett inte mjölk, så ska testa med havredryck eller något liknande..)

Dessutom, är det någon som vet hur många gram 2tsk Matcha är? Tänkte om man ska dricka dagligen, hur hög blir månadskostnaden, det känns så dyrt i jämförelse med andra teer.

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

tlover
1/7/18, 4:31 PM
#4

#3 jag tror att det ska vara 2el 4 g på två teskedar men det beror ju på om det är siktat eller inte, rågad tesked eller inte osv. Jag har för mig att man på vissa caféer har matchan direkt i mjölken. Själv så vispar jag matchan separat eftersom jag vill ha skummad mjölk om jag ska dricka Matcha latte. Mängden Matcha till mängden vatten)och ev mjölk) är väldigt individuellt däremot, testa olika mängder Matcha till du hittar det du gillar. I julkalendertråden finns mitt faviritrecept på Matcha latte

l'm back

TatsuOni
6/12/22, 2:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Tips för sommaren! Gör en kall Matcha latte. Helt underbart enligt mig! 🥰

Byt ut vattnet mot valfri kall mjölk och eventuellt lite sötningsmedel som t ex socker eller sukrin (jag brukar ta typ en nypa sukrin).


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Upp till toppen
Annons: