Annons:
Etikettrecensioner-rekommendationer
Läst 1261 ggr
Cochon
2016-12-12 21:30

Var köper ni ert te?

Hej! Jag är en tämligen nybliven löstedrickare. Tänkte därför fråga var ni köper era teer ifrån? Själv köper jag det från Tehuset Java, vilket jag tycker är en toppenaffär. :)

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Annons:
tlover
2016-12-12 21:45
#1

Jag köper i min egen affär om inte jag testar något spännande som jag inte  får skickat från någon grossist och då är det där jag råkar hitta det men det är sällan

l'm back

Tarotstollan
2016-12-12 22:24
#2

Jag köper i en av mina lokala Ica affärer eller i en Kaffe & Te affär.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

tlover
2016-12-12 22:46
#3

#2 jag tycker faktiskt att det är lite konstigt att kaffe och Te säljs i samma butik. Det är omöjligt som butiksbiträde att kunna mycket om både Te och kaffe så hur ska dom då kunna hjälpa kunder? Te och Örtte är svårt nog tycker jag och då har jag läst på om Te och lite Örtte också i mer än 10 år

l'm back

Cochon
2016-12-12 23:05
#4

#3 Det var en intressant tanke. Där jag köper mitt Te har de både kaffe och Te. Det enda jag har upplevt är att personalen baserar sin hjälp och rekommendationer på vad som är vanligast att folk vill ha. Men sen har jag varit där ca. 3 gånger så svårt att ge ett helt rättfärdigt uttalande. Men ja, det funkar ju absolut för affären har ett väldigt brett sortiment som vänder dig till både nybörjare och de mer rutinerade tedrickarna. Men tror inte man får mycket information från detta ställe, utan bara bra varor.

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Tarotstollan
2016-12-12 23:35
#5

#3. Det är väl för att en "bara" kaffe eller Te affär inte skulle kunna överleva på det de säljer.
Just i den jag köper finns inte så mycket annat att köpa förutom Tillbehör till just kaffe och Te, kannor, muggar, burkar osv. Sen har de lite finare godis, marmelad och bröd.
Innan de bytte ägare hade de mycket mera bröd, kakor och godsaker över lag.
Jag har ju aldrig direkt behövt att fråga dem om något speciellt, så jag vet inte alls vad deras kunskap är men jag har hört att de pratat om bryggningar, dofter och smaker mm med kunder.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

tlover
2016-12-13 09:04
#6

#4 De vänder sig inte alls till rutinerade tedrickare när man får se saker som att mini Pu-erh tuo cha som säljs som teblommor (till överpriser), när man inte hänvisas till gyokuro då man frågar efter japanskt Te eller när dom påstår att grön Rooibos inte finns så blir man less och slutar handla där. 

#5 Jag vet om flera "bara" Te eller kaffebutiker faktiskt. Visst det rosteri jag tänker på säljer 2-3 sorters teer också men det är övertydligt att dom är en kaffebutik/rosteri inte en Te och kaffe butik

l'm back

Annons:
Cochon
2016-12-13 10:04
#7

#6 Ok det är så pass. Jag hade fått bilden av att deras breda sortiment täckte de flestas behov. :-X

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

tlover
2016-12-13 10:09
#8

#7 Nej, det finns få finare teer, om dom ens har det. Har dom det är det dessutom väldigt dyrt för kvalitén.

Tyvärr så är om mysiga att gå in i så man går in, hoppas och blir missnöjd gång på gång

Men det finns säkert undantag även om de enda bra fysiska tebutiker jag kommer på är just bara tebutiker inte Te och kaffe butiker

l'm back

TatsuOni
2016-12-13 13:05
#9

Jag köper mitt Te via internet. Ingen utav de fysiska Te och kaffebutikerna som vi har här, är särskilt kunniga. Men det är inte riktigt det de inriktar sig på heller. De säljer sådant som är populärt och kan tala om att "det här smaksatta teet är gott och luktar gott". Det är nog lättare att tjäna pengar på det sättet.

När jag har köpt kaffe till sambon, så kan de ibland mindre om kaffe än mig som egentligen är en temänniska…

En gång när sambon köpte Te till mig i julklapp så var han noga med att tala om för personalen att teet inte fick innehålla b la socker och tror du inte att när jag öppnade ett utav teerna så innehöll den små kulor utav socker😕


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

tlover
2016-12-13 14:35
#10

#9 När svågern skulle köpa till mig i en såndär te/kaffebutik förklarade han att jag älskar Te och är världens största tenörd så då tog dom fram ett Gult te för 400:-/hg eller så och han köpte det i chock i princip. 

tyvärr var det ingen bra kvalité på det, jag skulle inte ens betala 200:- / hg för det (jag skulle snarare köpa ett för 300:-/hg på nätet med mycket bättre kvalité).

Tycker lite synd om svågern för det 😕

l'm back

TatsuOni
2016-12-13 17:37
#11

#10 Just därför är det svårt att önska sig te/tegrejer utav folk. Om det inte är någon man kan skicka en länk till, till exakt det man önskar sig och de köper det därifrån… Sedan så ska det ju vara inom deras budget också😛


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

tlover
2016-12-13 17:38
#12

#11 Eller om nån uppmärksammat att man kollat på en sak… i några år 😊

(Min man har gjort så då han köpte en Chawan som jag hade kollat på i flera år)

l'm back

TatsuOni
2016-12-13 17:50
#13

#12 Du har valt en bra man då😉


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Annons:
Maleficum
2016-12-13 22:24
#14

Jag är sådär "tråkig" så köper mitt Te på Willys :P Men har helt fastnat för deras Gamla Söder Te. Annars blir det en del pepparmynta eller ingefära "te" på färsk ingefära (brukar dock själv kalla det varmt ingefärsvatten :P).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Cochon
2016-12-14 18:48
#15

#8 Då måste jag fråga. Hur märker man om en tebutik har god kvalité eller dålig kvalité på sina teer?

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

tlover
2016-12-14 20:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

#15 Enklast är erfarenhet men några saker är

  • Det ska dofta gott/fräscht även om det inte är smaksatt (smaksatta teer är sällan av högre kvalité även om undantag finns) inte tex hö
  • Gröna teer ser ofta "blanka" ut,
  • Svarta teer har ofta ljusare blad i sig (blad med vita fjun på sig)
  • Hela blad inte småsmulor (undantag finns, tex många fina japanska teer ser ut som småsmulor)
  • Svarta teer har gärna bokstäverna SFTGFOP eller delar av det i sig
  • Vita, gula och vissa gröna teer har små men hela blad (unga blad)
  • De har bra omsättning på sina teer och inte gamla teer (med undantag för teer som ska vara lagrade)

l'm back

Upp till toppen
Annons: