Annons:
Etiketttenyheter
Läst 925 ggr
tlover
4/20/17, 7:17 AM

Inget regn inget te

Torka har varit ett problem länge nu i stora teproduktionsländer som Kenya, Sri Lanka och Indien.

I Kenya har torkan sänkt skörden med hela 58% i Februari

I Indien är det inte lika illa med en sänkning på 21% men vissa områden har större problem än andra. Värst är det för Nilgiri området där det även var en kris förra året.

Försäljningen har inte sjunkit lika mycket som odlingen, om det är för att själva tillverkningsprocessen tar tid (så att det inte märks lika mycket än) eller att mindre säljs inom landet framgår inte men den är fortfarande sänkt mycket.

Detta har ju såklart gjort att priserna ökar och då teerna som odlas i Kenya, Sri Lanka och Indien i första hand är låg och mediumkvalitativa teer så kan prishöjningen även slå mot vanliga tedrickare

http://worldteanews.com/news/winter-rain-to-light-and-late?NL=WTM-001&Issue=WTM-001_20170418_WTM-001_56&sfvc4enews=42&cl=article_1

l'm back

Annons:
Teasenz
4/28/17, 5:48 AM
#1

"Detta har ju såklart gjort att priserna ökar och då teerna som odlas i Kenya, Sri Lanka och Indien i första hand är låg och mediumkvalitativa teer så kan prishöjningen även slå mot vanliga tedrickare"

Låter som en utmärkt anledning att dricka kinesiskt Te istället 😃

tlover
4/28/17, 8:47 AM
#2

#1 Jo Kina har vad jag förstått varit betydligt mer skonade från torka och liknande. Tyvärr är det ju många (även kineser) som helst inte köper Te från Kina (pga andra matskandaler främst).

Själv köper jag ju oftast från Kina eller Japan, men det är mest för att jag föredrar dom slags teer som kommer därifrån.

l'm back

Upp till toppen
Annons: