Annons:
Etikettte-och-hälsa
Läst 1493 ggr
Annielle
11/5/17, 10:23 AM

Mindre tein/koffein i äldre te?

Hej!

Jag har druckit mycket grönt och vitt The i mina dagar, men insåg inte vilken oerhörd stress det gav mig i kroppen (vrålspänd, ont i ögonen, svettningar och hjärtklappning m.m) förrän jag vid något tillfälle för flera år sedan hade slut på Te.

Har sedan haft ett långt uppehåll från tedrickandet men velat testa igen eftersom jag tycker om det och vill ha hälsoeffekterna av det. Så jag plockade fram mitt vita The som legat i skåpet i ca två år, det smakade fortfarande bra och jag upplever det inte alls som lika upstressande längre, undrar därför om tein/koffeinhalten minskar eller på något annat sätt påverkas när teét blir äldre?

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
tlover
11/5/17, 10:31 AM
#1

De flesta ämnen blir ju lite lägre med tiden men Koffein är vanligtvis inte så känsligt att det skulle minska jättemycket.

 Men mängden Koffein påverkas ju av många saker, växtplats, vädret under växtperioden, den enskilda plantan, behandlingssätt efter skörd och mycket mer. Det kan ju vara så att just den batchen var ganska låg på Koffein.

Just vitt Te är ju generellt sett ganska lågt på Koffein och dessutom relativt hög på Thaenin som motverkar den stessande delen av Koffein så man blir skärpt men inte hyper.

På samma sätt som att kofefin påverkas av massor av faktorer så påverkas ju även Thaenin så just den batchen kan ju ha varit hög på Thaenin men låg på koffein

l'm back

Annielle
11/5/17, 10:43 AM
#2

Tack för svar! 

Saken är ju den att just det tee´t som jag dricker nu (alltså samma påse/bacht) var det som jag blev superstressad av när jag drack det för ett par år sedan och som person är jag minst lika stresskänslig nu som då (om inte värre p.g.a min svåra livssituation) , så det är liksom därför jag undrar om teinet/koffeinet minskar med tiden.  Är tyvärr så pass känslig att även vitt The gjort mig stressad och hyper, bara inte lika extremt som med grönt eller svart The som jag därför alltid undviker.

Hmm, märkligt att jag känner betydligt mindre av teinet/koffeinet nu om det inte förändras med tiden då…🤔

Var dig själv, det finns redan så många andra.

tlover
11/5/17, 10:49 AM
#3

#2 Alla ämnen minskar ju med tiden så det kan ju ha att göra med det, Koffein är däremot mindre känsligt än tex c-vitamin vad jag förstår.

Pu-erh brukar jag däremot tycka är ganska koffeinrikt

l'm back

Annielle
11/5/17, 11:28 AM
#4

Ja, C-vitamin brukar ju vara väldigt känsligt så där borde det ju verkligen skilja sig.

Minns inte riktigt, men har för mig att kallbryggt Te inte blir lika tein/koffeinrikt, har du koll på det?

Tänkte om jag köpte nytt The när detta är slut och kallbrygger över natten.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

tlover
11/5/17, 11:43 AM
#5

#4 Jag har för mig att jag till och med läst experiment där dom testade det. Lång tid och hett vatten är ju två saker som ökar mängden Koffein.

En annan sak du kan göra är att "tvätta te" dvs att hälla över vatten som du sedan häller av efter 1-30 sek utan att dricka det. Det var ett av sätten som minskade koffeinhalten minst om jag minns rätt (och det kan du ju testa nu!)

l'm back

tlover
11/5/17, 12:28 PM
#6

#5 Om jag inte förstått det fel så är det mycket mindre Koffein i kallbryggt Te än i varmbryggt. (längst ner på sidan)

http://worldteanews.com/insights/cold-brew-tea

Det är ju dessutom något du kan göra redan nu, kallbryggt vitt Te är enligt min mycket godare än varmbryggt

l'm back

Annons:
Annielle
11/5/17, 3:13 PM
#7

Vad bra! 🙂 Ska testa att kallbrygga redan nu då! 👍

Att "tvätta" Te får mig att undra om man inte dessutom slänger bort en massa nyttigheter i onödan dock?!?

Var dig själv, det finns redan så många andra.

tlover
11/5/17, 3:35 PM
#8

#7 visst vissa nyttigheter slängs men det har fördelar också tex endel teer smakar mycket bättre.

l'm back

Stiw42
12/24/17, 12:00 AM
#9

Jag har för mig att camellia sinensis assamica (den som odlas i indien) innehåller mer Koffein än camellia sinensis sinensis (den som odlas i östasien), men kan inte hitta källan som jag läste det. Dock innehåller hojicha mindre Koffein än vanligt Te (rostat grönt te). Gå att göra själv ganska lätt också :) https://texteromte.wordpress.com/2017/02/25/videotips-rosta-gammalt-gront/ https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hōjicha

tlover
12/24/17, 8:17 AM
#10

#9 när du säger det tror jag också att jag har hört det (att assamatica har mer koffein) men jag är inte heller säker. 3årig bancha räknas enligt grossisten som"koffeinfri" i Sverige tack vare sin rostning och lagring. Men i tex usa skulle den inte få kallas koffeinfri eftersom det finns några milligram Koffein i så man kan få ut ganska mycket Koffein med rostning. Det är ju svårt att veta hur mycket man fått bort när man gör det själv däremot

l'm back

Stiw42
12/25/17, 1:17 PM
#11

Nu hitta jag en källa på att assamica innehåller mer Koffein (och lite annat om Koffein i te)! http://chadao.blogspot.se/2008/02/caffeine-and-tea-myth-and-reality.html?m=1

Annielle
12/29/17, 10:00 AM
#12

Jag dricker bara kinesiskt Te, så det låter ju i alla fall bra, har glömt av det det där med att kallbrygga Te ett tag nu, så får ta och testa det igen 🙂

Var dig själv, det finns redan så många andra.

tlover
12/29/17, 2:58 PM
#13

#12 assamatica finns även i södra Kina

l'm back

Annons:
Annielle
12/30/17, 10:25 AM
#14

#13 Ok, tack! 🙂 Har nog aldrig druckit assamatica vad jag vet, inte köpt själv i alla fall, lär ju inte göra det nu heller då!

Var dig själv, det finns redan så många andra.

tlover
12/30/17, 11:43 AM
#15

#14 Pu-erh och andra teer från Yunnan brukar vara assamatica så kolla bara ursprung så borde det vara sinensis sinensis istället. De flesta andra områden i Kina är för kalla för assamatica i större skala nämligen. Hybrider kan ju däremot finnas

l'm back

Upp till toppen
Annons: