Annons:
Etiketttips-råd
Läst 683 ggr
Snurrig
2017-12-09 08:59

Vattenkokare eller termometer?

Hallu.
Har mest provat örtteer som kräver 100grader eller så, men nu är jag  nyfiken på andra typer av teer, men vet inte hur man får till gradantalet rätt? Ska man köpa någon speciell form av vattenkokare, och isåfall vilken sort? Är det bättre med en termometer? Har ni några tips? =^_^=

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Annons:
worst
2017-12-09 09:28
#1

Jag köpte en vattenkokare, det är bekvämast. Och av dom finns det många märken att välja bland, googla och du ska finna!
Men säkrast är ju en temometer, och billigare!

tlover
2017-12-09 10:12
#2

Jag använder en vattenkokare just för att det är enklare. Men vill man vara 100% på att det är rätt Temperatur är faktiskt termometer bättre.

Har du en termometer hemma så är det ju också ett bra sätt att börja tills du är hundra på att du kommer att hålla på med teer som kräver lägre Temperatur. Jag använde faktiskt en (oanvänd) stektermometer i början och ställde den på ca 5 grader under för att vara säker på att hinna stänga av vattenkokaren i tid.

Jag har en bosh vattenkokare men jag kommer nog när jag behöver en ny köpa en hos min lokala barista, han har en som man kan ställa in alla möjliga grader på (min tar bara 70, 80, 90 och 100 så ibland använder jag fortfarande termometer) men den kostar ju nästan 2000:-.

Det gäller ju att veta vad man annars vill ha också tex vill man ha varmhållningsfunktion eller inte, vilket material ska den vara i, vilken prisklass vill man hålla osv osv

l'm back

Snurrig
2017-12-09 13:10
#3

Tack! Det låter som att en termometer är bäst. En till fråga bara, ska teet läggas i vattnet innan det blivit varmt eller när det har kommit upp till gradantalet som teet kräver?

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

tlover
2017-12-09 13:45
#4

#3 när det har kommit i gradantalet som rekommenderas/du vill ha. Då stämmer tiden som det ska dra. Jag lägger aldrig i teet i kastrullen/vattenkokaren utan i tekoppen/tekannan/teskålen/etc

l'm back

Upp till toppen
Annons: