Annons:
Etiketttenyheter
Läst 812 ggr
tlover
2/25/18, 11:00 AM

Te bra för tänderna

En studie där man tittat på ett ämne som finns i Te, polyfenol och även annat har man visat att polyfenol skyddar mot att bakterier sätter sig i tandköttet och därför ger bättre tandhälsa.

Studien gjordes på vinextrakt men polyfenolet som man studerade finns som sagt även i Te och även kaffe, bönor m.m

-----------

Så det verkar som den gamla huskuren mot dålig andedräkt (att gurgla med te) kan stämma.

Kom ihåg att om du dricker Te för tandhälsans skull så tillsätt varken socker, mjölk eller något liknande då det är mat åt bakterierna i munnen så i bästa fall är det en +/- effekt

Artikel på svenska: https://www.expressen.se/halsoliv/ny-studie-rodvin-kan-vara-bra-for-din-munhalsa-/

Studien, på engelska: https://pubs.acs.org/doi/full/10.1021/acs.jafc.7b05466

Edit: för att förtydliga, det efter den streckade linjen är mina egna kommentarer och teoriseringar genom min kunskap om hälsa och huskurer

l'm back

Annons:
Pyttelite
2/25/18, 11:40 AM
#1

Visste väl att det fanns en hake - vaddå inte mjölk, det stärker ju benen! 🤪


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


tlover
2/25/18, 11:49 AM
#2

#1 Det om mjölk är mina egna tankar efter den medicnska vetenskap som jag vet om.

Däremot så tror man ju nu att mjölk inte alls stärker benen, iallafall inte i den utsträckning som man förr trott

l'm back

Pyttelite
2/25/18, 11:55 AM
#3

Fast tandhälsa och andedräkt är väl nödvändigtvis nye samma sak. Man kan garanterat lukta pyton i munnen utan gör den skull ha dåliga tänder.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


tlover
2/25/18, 12:05 PM
#4

#3 fast studien visar att ett ämne i Te gör så att bakterier inte sätter sig på tandköttet och det har med tandhälsa att göra. Jag säger bara att det kan förklara huskuren eftersom det är bakterier som orsakar dålig lukt i munnen

l'm back

Pyttelite
2/25/18, 12:17 PM
#5

#4 Absolut men du säger att om man dricker Te med mjölk försvinner effekten.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


tlover
2/25/18, 1:25 PM
#6

#5 eftersom sockret i mjölken ger mat åt bakterierna så om man bara dricker Te för tandhälsans skull så bör man ju undvika det.

l'm back

Annons:
Pyttelite
2/25/18, 2:50 PM
#7

Tror inte att det skulle påverka i någon större omfattning. När jag var hos tandläkaren senast diskuterade vi just syrerika drycker som t ex vin. Om man äter ost till vinet så får man en bra pH-balabs samma borde gälla även för mjölk. Både kaffe och Te är drycker med lägre pH än 7 men innehåller skyddande ämnen så jag kan inte tänka mig att det skulle vara skadligt för tänderna att ha mjölk i teet eller kaffet.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


tlover
2/25/18, 2:56 PM
#8

#7 eftersom Te är bra för tänderna tror jag inte det blir direkt skadligt men det är inte det absolut bästa alternativet eftersom mjölk innehåller socker.

Men själv dricker jag inte Te för tändernas skull utan för att det är gott, inte för att jag gillar mjölk i teet men skulle jag göra det så skulle jag göra det och se detta och alla andra studier som ett plus i kanten

l'm back

Pyttelite
2/25/18, 5:14 PM
#9

Te är nyttigt! 😃(Å kaffe med)!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: