Annons:
Etikettövriga-örtteer
Läst 933 ggr
tlover
2018-04-12 23:31

"Kurera dig med lakrits"

Idag är det lakritsens dag och därför har jag letat reda på en  artikel om lakritsens medicinska bruk som Örtte.

I Indien används den tex som ett Örtte för att lugna magen och själen.

Men kom ihåg att lakrits höjer blodtrycket om du ska testa hemma, så har du högt blodtryck ska du nog testa något annat

https://www.expressen.se/halsoliv/kurera-dig-med-lakrits/

l'm back

Annons:
TatsuOni
2018-04-21 10:20
#1

Jag har lågt blodtryck (på gränsen till för lågt), så mamma har alltid försökt få mig att äta lakrits, men jag gillar det inte!


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Garm
2018-04-21 11:10
#2

Jag älskar lakrits, eller iaf saltlakrits (är det kanske salmiak?)! Missade dock helt lakritsens dag. Funderar på att köpa på mig en massa saltlakrits, särskilt då Toms Pingvin saltpastiller, men jag är gravid och borde väl inte äta en massa sånt nu.

Kan jag kanske dricka Te med lakrits istället tro? Fast då blir det ju både lakrits och koffein… känns lite riskfyllt, eller är jag onödigt nojig nu?

tlover
2018-04-21 11:58
#3

#2 Det beror på ditt blodtryck. Jag åt minst 50g lakrits/dag under en del av graviditeten då jag hade under 100 i övertryck (det var ok enligt barnmorskan, hade jag inte haft besvär hade jag inte behövt däremot).

Håller du dig under 300 mg koffein/dag (4-6 koppar Te beroende på koffeininnehåll) så ska koffeinet vara nog lågt enligt livsmedelsverket. Jag själv valde att vara helt koffeinfri första trimestern däremot för jag var rädd att gå in i gamla vanor

l'm back

Garm
2018-04-23 08:54
#4

#3 Mitt blodtryck är lågt inom det normala spannet, så lakrits är nog inte så farligt för mig då?

Håller mig till max fyra koppar Te per dag och undviker Pu-erh och andra  bättre teer. Håller mig till bösigt påste som får dra kort tid. Inbillar mig att det inte blir så hög koffeinhalt då, men jag kanske har fel? Jag klarade tyvärr inte av att hålla mig ifrån Te under första trimestern.

tlover
2018-04-23 09:10
#5

#4 Det är snarare tvärtom, generellt sett har äldre blad (souchongblad som ofta används i tex oolong) mindre Koffein. Små bitar gör ju också så att mer av ämnena i teet kommer ut i vattnet.

Att låta det dra i kallare Temperatur (som Grönt te tex) eller att kallbrygga det gör också så att mindre Koffein kommer ut.

Däremot så har generellt sett assamatica mer Koffein än sinensis sinensis så på det sättet stämmer ju det att Pu-erh har mer Koffein

Tyvärr är ju allt detta väldigt generellt. Men bara det inte är 4 koppar Matcha eller 4 koppar med Te med tillsatt Koffein (japp dom finns, kallades "sportte" el liknande) så borde vilket Te som helst funka med 4 koppar.

Jag var mest själv rädd att jag skulle hamna över 4 koppar utan att tänka på det

l'm back

Garm
2018-04-23 10:30
#6

#5 Åh, det är så det ligger till. Då får jag kanske se till att dricka Oolong istället för påste. Tack så mycket för att du delar med dig av dina kunskaper.

Annons:
tlover
2018-04-24 18:51
#7

OT #6 kanske vill du kolla in den här studien om koffeinhalt under graviditet

https://te.ifokus.se/discussions/5adf6070ce12c432a2000123-koffein-under-graviditeten-kan-ge-overviktiga-barn

l'm back

Upp till toppen
Annons: