Annons:
Etikettövriga-örtteer
Läst 1063 ggr
tlover
2018-04-26 17:54

När/hur blev du intresserad av medicinska örtte?

När och hur blev du intresserad av medicinska örtteer?

Tex jag började bli intresserad redan innan jag blev intresserad av Te, i tidig tonår. Efter att ha läst "Grottbjörnens folk serien" för hon som är huvudperson är ju medicinkvinna och kunde massor av örtteer m.m. som medicin.

l'm back

Annons:
Garm
2018-04-28 10:43
#1

Jag tror nog att det smugit sig på lite under årens gång från tonåren och uppåt, men minns att en gammal släkting till mig gjorde någon slags "grötomslag" med örter till sår och inflammationer för väldigt många år sedan. Började förmodligen där. Nu är mitt intresse för det inte så stort, men jag tycker det är intressant och fascinerande. Jag körde med Kamomill en hel del ofta efter maten under många år, men slutade med det av anledningar jag inte minns.  Drack grönmyntate för att råda bot på, eller iaf avhjälpa, hormonfinnar. Kommer nog börja med det igen när jag inte längre är gravid. Har inte problem med hormonfinnar just nu.

Jag dricker inte så mycket Örtte alls längre, men mild fascinationen för medicinska örter finns kvar. Jag kan dock väldigt lite om det.

tlover
2018-04-28 14:36
#2

#1 Åh jag visste inte att pepparmynta var bra mot hormonfinnar, jag ska genast skaffa lite, jag har haft problem med det sen jag fick barn, det ser hemskt ut, som exem

l'm back

Garm
2018-04-29 20:20
#3

#2 Det är grönmynta och inte pepparmynta. Pepparmynta kanske har de egenskaperna också, jag vet dock inte.

Det har fungerat jättebra på mig och jag har druckit 1-2 koppar (ca 2 dl per kopp) grönmynta-te per dag.

tlover
2018-04-29 20:28
#4

#3 Tack för rättelsen, läste på mobilen så jag missade vilken mynta det var

l'm back

Garm
2018-04-30 09:40
#5

#4 Ett lätt misstag att göra.
Jag hoppas du får bukt med hormonfinnarna, jag vet hur jobbigt det kan vara.

TatsuOni
2018-05-01 09:54
#6

När jag gick i gymnasiet så började min mor att göra egna oljor och krämer med örter till mig mot b på mina eksem. Därefter så läste hon på mer och plockade örter till mig (och sig själv) att dricka. Därefter blev jag själv mer och mer intresserad och började själv att läsa på och plocka egna örter. Intresset har sedan fortsatt att växa.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Annons:
Upp till toppen
Annons: