Annons:
Etikettte-och-hälsa
Läst 712 ggr
sp0ngeb0b
2019-05-17 08:36

Torr av te?

Jag fick för ett tag sedan höra från en bekant att han under en period druckit väldigt mycket Grönt te, och på grund av det blivit väldigt torr i hyn. Detta har fått mig att fundera då jag själv är torr både i håret och huden, och jag är periodvis stordrickare av just Grönt te. Sedan flera år har jag druckit Grönt te i princip varje dag, och vissa perioder flera koppar om dagen. 

Tror ni att det kan stämma, att man blir uttorkad på detta sätt av Te

Jag vet ju att Te är vätskedrivande och att man därför bör dricka extra mycket vatten om man dricker Te, vilket jag också gör. Men ändå är jag torr överallt. Inte ett superstort problem och kommer inte sluta med Te oavsett men intressant att fundera på.

Någon annan som känner igen sig?

Annons:
Tant Grön
2019-05-17 09:18
#1

Har en kompis som dricker väldigt mycket Te, inte då bara grönt, och hon har väldigt torr hy.

Kaninsvans
2019-05-17 09:45
#2

Dricker också minst en kopp om dagen (rött dock) och har torr hud. "Aha, det är därför!" tänkte jag först, men kom redan på att min mamma, som också dricker Te dagligen, har oljig och inte alls torr hy, och min pojkvän som kanske tar någon enstaka kopp Te i månaden också har snustorr hy, så tror egentligen inte att Te är den största faktorn (Hörde också någonstans (tror att det var på Fråga Lund?) att det där med att Te - och kaffe - är vätskedrivande tydligen är en myt! Blev chockad, har ju alltid trott att det är vätskedrivande. De hade tydligen mätt hur mycket de druckit (olika personer som drack olika, bl.a Te, kaffe och vanligt vatten) och sedan hur mycket som kom ut igen, det det var tydligen lika oavsett vad man hade druckit) Nu blev det väldigt långt här, men någon kanske tycker det är intressant hahaha

tlover
2019-05-17 10:37
#3

Att du behöver dricka extra vatten för att du dricker Te är en myt. Te är även det vätska, visst Koffein är vätskedrivande i höga mängder om man är ovan att konsumera Koffein men som mest är det så att 1dl Te motsvarar 0,8 dl vatten. Vätskebrist kan ju däremot ändå ske, vad man än dricker och det kan ge torr hud. #2 "rött te" är inte ett Te utan ett Örtte och innehåller inte koffein

l'm back

sp0ngeb0b
2019-05-18 01:02
#4

Oj, är det sant? I så fall kanske jag är känslig för jag märker väldigt stor skillnad på hur ofta jag behöver kissa de dagar jag druckit Te på morgonen jämfört med de dagar jag inte gjort det. Kan knappt dricka ett glas vatten under dagen utan att behöva springa på toa direkt. Varit tvungen att sluta med det eftersom det blev ohållbart när jag jobbade, att inte kunna dricka vatten när jag blev törstig pga fysisk aktivitet på jobbet, osv (jobbar utomhus utan tillgång till toa halva dagen). Visst jag har ganska liten blåsa men om jag inte har Te till frukosten så klarar jag mig bra under dagen.

Det intressanta med min bekant är att han fick problem med torr hy när han började dricka Te, och det försvann när han slutade. Kan ju vara en slump, men vad vet jag. Jag har varit tedrickare länge, men har nog alltid varit lite torr. Blivit värre på senare tid dock, och har även ökat min konsumtion av Te under den tiden. Men det kan ju förstås vara en slump.

Lina Strindlund
2019-05-29 12:15
#5

Intressant. Jag tror att man ska tänka lite på hur mkt man dricker per dag iaf. Och få i sig rent vatten också. Verkar vara olika från person till person. 

Jag har börjat använda mindre kopp när jag dricker Te, då blir det ju automatiskt mindre mängd varje gång. ;) Undrar om det gör skillnad hur länge man låter teet dra? Jag märker ju att det blir beskt om man låter det dra för länge, och då blir min mage sur. :( svart och Grönt te låter jag bara dra 30-60 sek. :) då får man smak men inte det dåliga beska.


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

tlover
2019-05-29 20:47
#6

#5 vilken Temperatur har du på Grönt te? Har du för hett vatten så lakas de beska ämnena ut mer. 70-80 grader är det vanligaste för Grönt te. Dock så är olika teer olika vissa vill man bara ha i i 30 sek

l'm back

Annons:
Wony
2019-06-06 12:27
#7

Jag har alltid haft torr hy oavsett om jag druckit Te eller inte. Har inte heller märkt något samband mellan att jag skulle blivit torrare av att dricka mer Te.

TatsuOni
2019-06-07 20:15
#8

#7 Samma här.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Upp till toppen
Annons: