Annons:
Etiketttenyheter
Läst 671 ggr
tlover
2018-04-24 18:50

Koffein under graviditeten kan ge överviktiga barn

En studie från Norge visar att kvinnor som dricker höga halter av Koffein under graviditeten har högre risk att få överviktiga barn upp till 8 års ålder.

Andra studier har visat liknande resultat men de tidigare studierna har inte räknat med alla källor av Koffein så denna räknas som mer säker. Denna studie var dessutom ganska stor.

Studien visar att ju mer Koffein en kvinna dricker (eller äter) under graviditeten ju högre blir övervikten hos barnet och det håller i sig i högre ålder.

Om jag förstod studien rätt däremot så blir vikten inte över snittet så länge man håller sig under 200 mg Koffein per dag. Vilket i Te räknat är ungefär 2½-8 koppar Te om dagen* á 2 dl.

Anledningen det är så stor skillnad är för att koffeinmängden skiljer sig mycket mellan olika teer. Mer om detta kan du läsa i artikel Koffein i Te.

Bör kanske livsmedelsverket sänka max rekommendationen på Koffein under graviditet från 300mg/dag till 200mg/dag?

*Ej räknat på matcha

http://bmjopen.bmj.com/content/8/3/e018895

l'm back

Annons:
Pyttelite
2018-04-24 19:26
#1

Eller också är det helt enkelt så att de som dricker mycket kaffe eller Te både under graviditet men även senare sällan tar en slät kopp utan Tillbehör.

Ett ätmönster som ärvs till barnen. Dvs att barnens högre BMI har mer med livsstil att göra än med intag av Koffein för man menar väl inte att barnen blir feta av kaffet/teet?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


tlover
2018-04-24 19:34
#2

#1 Det är själva koffeinet under graviditeten som är det viktiga. Med Koffein menar man all Koffein varesig det är från kaffe, Te, energidryck, choklad, Örtte eller vad det kan vara

l'm back

Pyttelite
2018-04-24 19:41
#3

Det framgår inte om det är kopplat till livsstil. Dvs om Koffein och ökat energiintag dvs tilltugg hör ihop och som sedan även fortplantar sig till barnen. Knappast så att barnen tillgodogör sig föda på ett sådant sätt att vikten ökar bara för att mammorna pimplar Te eller kaffe under graviditet.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


tlover
2018-04-24 19:47
#4

#3 Generellt sett så är ju tedrickare hälsosammare och har lägre vikt så isåfall borde ju tedrickarna dra ner snittet för alla andra.

Med tanke på hur mycket olika ämnen påverkar kroppen, många gånger utan att man förstår varför så har jag svårt att tro att det bara har med ohälsosamt leverne hos föräldrarna. Särskilt då övervikten bland barnen minskade med åldern, särskilt de som drack medelmycket. Om det hade varit ärvt beteende borde det ju snarare vara tvärtom

l'm back

Pyttelite
2018-04-24 19:56
#5

Dels var ju studien unik för man räknade in alla koffeinkällor både energidrycker och choklad !!

Sedan tvivlar jag fortfarande starkt på att det är koffeinet isig som gör barnen feta utan den livsstil föräldrarna har. 

Det är mycket troligare att de som dricker energidrycker, äter godis och fikar mycket också får barn som har högre BMI.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Garm
2018-04-24 20:11
#6

Mycket intressant läsning.

Nu får jag dock riktigt dåligt samvete för att jag dricker Te och är gravid. Om jag räknar på hur mycket Koffein jag får i mig så ligger det runt 200-300mg/dag. Blir nog inget mer Te nu…

Annons:
Pyttelite
2018-04-24 20:32
#7

#6 Du kan vara tämligen lugn. Den här typen av undersökningar ger sällan eller aldrig rätt svar eftersom det finns så många okända och oregistrerade faktorer som man inte räknat in.

Var det skillnad i energiintag mellan barn vars föräldrar som sällan intog Koffein mot de som intog höga halter Koffein?

Är det koffeinet i sig som gör barnen feta eller är det koffeinet som gör att barnen äter mer eller …

Om energiintaget var olika berodde det iså fall på föräldrarnas koffeinintag under graviditeten eller hade det andra förklaringar?

Det som garanterat kommer att skydda dig och dina barn mot fetma är en sund kost och goda motionsvanor oberoende koffeinintag.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


tlover
2018-04-24 20:36
#8

#6 ha inte dåligt samvete, till och med Livsmedelsverket tycker ju att man ska hålla sig under 300mg inte 200. Du kan ju inte veta något innan du vet om det. Har du testat hojicha? Det innehåller ju mindre Koffein tack vare rostningen och du kan rosta hojicha hemma i stekpannan. Eller om du vill få bort så mycket Koffein som möjligt tar du en såndär ljuslykta som man häller vatten och doftolja i för att sprida godoft. Lägger du teet där och rostar det så ska man få bort riktigt mycket Koffein. Jag har inte testat det själv däremot. Du kan också skaffa små koppar och Tekannor, på så sätt känns det som om du dricker mycket Te men du gör inte det. Ju fler gånger som du använder samma teblad ju mindre Koffein blir det i teet också så det är ännu en fördel med små kannor. Att tvätta teet hjälper ju också. Det finns många knep att ta till om man vill fortsätta att dricka Te under graviditeten

l'm back

tlover
2018-04-24 20:41
#9

#7 fast barn äter ju inte i magen eller hur. #5 vi får enas om att inte enas. Jag tror det kan ligga något i studien med tanke på att Koffein även påverkar på annat sätt. Jag menar inte däremot att man ska leva och dö efter studien men blir det ett barn nummer två här så kommer jag att hålla mig under 200mg istället för 300mg under graviditeten. Better safe than sorry som man säger.

l'm back

Pyttelite
2018-04-24 20:53
#10

#9 Det finns ett samband mellan hög vikt hos mödrar och hög vikt hos både foster och nyfödda.

Det finns också ett samband mellan hög födelsevikt och fetma i vuxen ålder oavsett koffeinintag. 

Huruvida mödrarnas BMI var högre än medel berättar inte studien om så det kan lika väl handla om ett livsstilsproblem än att det faktiska intaget av Koffein skulle ge barnen högre BMI.

Det är troliga som jag tidigare skrivit är att moderns intag av energidrycker, godis och överdrivet fikande ger övervikt hos både moder och barn.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


tlover
2018-04-24 21:08
#11

#10 så du tänker helt ignorera att övervikten var högre ju yngre barnen var? Hade det varit livsstil hade det snarare varit tvärtom. Det finns ett samband mellan låg födelsevikt och övervikt som vuxen. Som bebis är det bästa att vara knubbig, men det gäller bara bebisar. Som barn efter det finns det istället samband mellan hög vikt och övervikt som vuxen.

l'm back

Pyttelite
2018-04-24 21:37
#12

#11 Jag ignorerar inte någonting - det finns studier som säger att överviktiga mödrar också har en ökad benägenhet att få barn och även foster med högre födelsevikt.

Det finns även studier som säger att barn med hög födelsevikt har benägenhet att få fetma i vuxen ålder.

Så länge inte man kan utesluta att barnens fetma inte beror på livsstil hos mödrar och då även hos  barn eftersom barnen ofta äter det som föräldrarna äter går det inte heller att dra slutsats att det inte finns andra faktorer än koffeinet som ger feta barn.

Det finns för lite redovisad bakgrundsdata för att studien ska vara komplett. Om det beror på livsstil eller koffeinintag går inte att avgöra med den information som ges.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Garm
2018-04-25 09:38
#13

#8 Tack. Jag ska dra ner på mitt tedrickande samtidigt som jag väljer att brygga ännu fler gånger på samma teblad och tvätta det innan första bryggningen. Ska börja dricka ur koppar som inte är större än 1,2-1,5 dl. Då finns ingen risk att jag häller i för mycket, som det lätt blir i min stora temugg.

Vad gäller forskningen så står det inte vilken livsstil mammorna hade, men samtidigt tänker jag att bebisar inte äter vanlig mat än. De får inte i sig så kallad dålig mat och alltså går upp i vikt/fettprocent av det, så antingen är det koffeinet som gör det eller så är det något annat. Jag tänker inte ta några risker, utan sänker mitt koffeinintag rejält.
Om de lite äldre barnen har högre vikt och fettprocent utan att vara uppfödd på skräp och stillasittande så är det mycket möjligt att forskningen har rätt och koffeinet är boven i dramat.
Oavsett hur det de facto ligger till så är det mycket intressant forskning.

Annons:
Pyttelite
2018-04-25 19:46
#14

#8 Jo om man läser rapporten så hitta man också brasklappen …


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: