Te iFokus

Te

Etiketterte-och-hälsasvart-terooibos-och-honeybush-rött-tetesorter
Läst 140 ggr
snowy00
2024-03-05 16:43
0

Lite om koffeinintag från te

Jag har funderat lite på detta med hur mycket Koffein jag får i mig av Te varje dag. Det är visst mer än jag trodde. Just nu dricker jag mest Svart te, och ofta blir det 4-5 stora koppar per dag (4 dl Te per kopp). Enligt livsmedelsverket innehåller en dl Svart te 22 mg Koffein, vilket innebär att en kopp som jag dricker innehåller 88 mg Koffein. Dricker jag då 4 st sådana koppar på en dag får jag i mig 352 mg Koffein under den dagen, och dricker jag 5 st sådana koppar på en dag får jag i mig 440 mg Koffein under den dagen.

De rekommendationer som livsmedelsverket har är att gravida kvinnor (vilket jag inte är, är en man) inte bör dricka mer än 300 mg Koffein per dag, men helst inte mer än 200 mg per dag. De kallar också 300 mg Koffein per dag för stora mängder Koffein. Man kan alltså i alla fall säga att jag oftast får i mig stora mängder Koffein varje dag (vilket jag inte riktigt trodde), som jag nu dricker Te.
Men livsmedelsverket har inga andra direkta rekommendationer vad jag kan se för andra än gravida kvinnor (som påverkar mig åtminstone)… Så egentligen tror jag inte att mitt koffeinintag är någon fara då man också har hört att man på senare tänker att Koffein t o m kan vara nyttigt på olika sätt (som jag uppfattat det).

Men då man också skriver hos livsmedelsverket att:

"För vem som helst kan för mycket Koffein leda till obehagliga symtom som hjärtklappning, ångest och yrsel, magbesvär med illamående, kräkningar, magont och diarré. Andra effekter kan vara sömnbesvär."

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/vaxtgifter/koffein2

Tänker jag att det kanske ändå inte skulle skada för mig att minska mitt koffeinintag litet. Om jag i stället exempelvis skulle dricka max 3 st koppar Svart te per dag skulle det för mig bli 264 mg Koffein per dag, vilket kanske känns som lite mer rimliga nivåer än 352-440 mg?
Då skulle jag som övriga koppar "te" dricka exempelvis Rooibos som ju är naturligt koffeinfritt (och egentligen minst lika gott, tycker jag).

Hur gör ni, begränsar ni ert koffeinintag något, eller dricker ni hur mycket svart (och andra koffeinhaltiga teer) som ni vill under en dag? Jag vet ju att många väljer att dricka koffeinfria "teer" på kvällen så de sover bättre, osv.

Koffein är en av världens mest konsumerade stimulerande medel
Magi-cat
2024-03-05 17:11
1

Innehållet av Koffein kan visst skilja väldigt mycket mellan olika Tesorter. Här är en länk, det finns flera. 🙂🍵

Jag dricker mest Grönt te, eller Örtte.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sindri
2024-03-05 18:08
0

Jag slutade med Svart te för många år sedan p g a att jag hade dåliga järnvärden. Gick över till grönt då, men dricker numera bara Rött te vilket jag tycker är godast.

Magi-cat
2024-03-05 18:14
0

Typiskt, jag glömde visst länken. 😄

Här är en:

https://www.pekoe.se/2020/koffein-te/

Den här var det nog jag tänkte på

"En kop Grönt te på 250ml har ca 45mg Koffein eller Tein som det heter när det är i Te.
En kop Svart te på 250ml har ca 70mg Koffein.
En kop kaffe på 250ml har ca 90mg Koffein Snabbkaffe har lite lägre koffeinhalt.
En burk Redbull på 250ml har ca 80mg Koffein.
Rött Te är ett Örtte och de flesta örtteer är koffeinfria.
En kopp yerba maté (Ilex paraguariensis) innehåller ca 40mg Koffein.":

https://pappaste.se/blog/jmfr-koffeinhalten-i-te-med-andra-drycker/

Vilket te har minst koffein? Många tror att vitt och grönt te innehåller minst koffein. Men stämmer det verkligen? Som så ofta: it depends!
snowy00
2024-03-05 18:39
1

#3:

Intressant länk. Jag har funderat på det också, om det är så att koffeinet i Te ger kroppen en lite annan effekt än när det kommer från kaffe, nu fick jag svaret.

Och ja, eftersom det visst beror på hur teet är odlat osv är det nog svårt att veta exakt koffeinhalt i sin kopp te…🙂 Men det går kanske att se på ett ungefär i alla fall.

#2:

Okej. Jag älskar även Rooibos (rött te), så skulle inte ha något problem att minska det svarta teet något. Men tror ändå att jag ska köpa på mig ett lager Rooibos löste så jag kan dricka max 3 st koppar Svart te per dag, som jag skrev i #0.

Maleficum
2024-03-05 20:55
0

Det är väl lite beroende på hur starkt man gör teet också.

Själv dricker jag rätt mycket Te. Har kopp som rymmer ca 8 dl och kan dricka fler om dagen men jag använder mig av enbart en te-påse/kopp så det blir relativt svagt Te (och borde ju därför ha samma mängd Koffein som om man drack en 250 ml kopp).

Själv tycker jag inte märka någon skillnad om jag dricker mycket av tex Svart te en dag och någon annan dag enbart dricker typ Örtte.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

snowy00
2024-03-05 22:00
0

#5:

Jo, tänkte så jag med. Beror ju på hur mycket Te man använder också 🤔 använder man en Tepåse i en liten kopp, så borde det ju bli lika mycket Koffein som i en stor kopp… Vattnet bör ju inte bli mättat på te/koffein i den lilla koppen.

Tarotstollan
2024-03-06 08:45
0

Märker inte att jag blir pigg av Te, brukar i regel dricka 2 - 5 muggar om dagen. Dricker ganska så starkt Te, det får dra mellan 5 - 10 minuter och en påse per mugg och jag kramar ur varje droppe ur påsen.
Däremot om jag dricker en kaffekopp svart kaffe kan jag känna mig lite piggare i någon timma efteråt men det är allt.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

• Redigerat 2024-03-06 08:47 av Tarotstollan
Magi-cat
2024-03-06 09:31
0

Jag märker inte heller av någon förhöjd pigghet av Te. 🙂🍵
Men däremot av kaffe …

Maleficum
2024-03-06 10:33
0

Jag dricker inte kaffe (aldrig gjort) men testat Koffein tabletter och jag kände inte av något speciellt av dem heller (möjligen att hjärnan blev lite lugnare).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

snowy00
2024-03-06 18:58
0

Samma här egentligen, märker ingen påtaglig pigghet av att dricka Te. Kaffe har jag i stort aldrig druckit, så kan inte uttala mig där. Men har funderat på att prova en kopp kaffe, bara för att se om den har någon effekt på mig😅

• Redigerat 2024-03-06 18:58 av snowy00
Magi-cat
2024-03-06 19:38
0

#10 Tror man måste vänja in sig med kaffe. 🙂☕ När jag hade hållet upp med kaffe en längre tid tyckte jag helt enkelt inte det var gott och det gav liksom inget. Men jag vande mig! 😄😋

snowy00
2024-03-06 20:13
1

#11:

Kanske är det så. Egentligen klarar jag mig bra med bara Te, men det skulle isf vara att dricka kanske en-två koppar kaffe i veckan max🙂 men det får tiden utvisa.

snowy00
2024-03-20 17:31
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ville tipsa om denna djupgående video om Koffein, och hur man kan använda och inte bör använda det. Han som pratar är professor i neurobiologi och verkar väldigt kunnig.

Efter att ha lyssnat på podcasten dricker jag nu inte koffeinhaltiga drycker mindre än 12 timmar innan jag ska sova. Alltså bara på morgonen/förmiddagen. Detta eftersom koffeinet stör djupsömnen även om det är så att man lyckas somna och tycker att man sover skapligt.

Jag känner mig piggare om dagarna, och tycker att jag sover bättre efter denna förändring.