Te iFokus

Te

Etikett: tetillbehör
Läst 1108 ggr
tlover
0

Jag kan ha haft sönder min vattenkokare

Jag kan ha råkat haft sönder min vattenkokare 😭

Jag märkte inte att det inte fanns vatten i vattenkokaren och satte igång den, nu har något lossnat från botten, jag vet däremot inte om det är beläggningar eller om det är något viktigt så jag håller på att megarengöra den nu (har inte gjort det sen vi flyttade till kalkrikt vatten, det var ju inte nödvändigt på samma sätt förr).

Om den råkar vara sönder, vad har ni för tips på vattenkokare? Den jag har finns fortfarande på marknaden men finns det nån bättre så tar jag kanske och uppgraderar.

Krav är att det ska gå att ställa in Temperatur på den, iallafall några vanliga temperaturer (min har 70, 80, 90 och 100 och den funkar för det mesta men jag skulle gärna ha 40 också kanske även 50 och 60)

l'm back

Carmarino
0

Köpte den här vattenkokaren förra veckan. Den rymmer visserligen bara en liter, men det räcker för mig i alla fall. Den har inställning för 40, 80, 90, 95 och 100°C, och den har varmhållningsfunktion.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Effie
0

Jag har någon Krups vattenkokare. 1,5 liter eller nåt. 50,60,70,85 och 100 grader.  Och varmhållning. Köpte den efter tips här på forumet; är nöjd med den. (så det finns en tråd om vattenkokare att titta I)

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

tlover
0

Jag gör sällan mycket Te åt gången, inte ens på provsmakningar (kopparna är små) så en liter funkar. Men jag gör oftast Te på 70 grader, hmm. Piper den? Min gör det då vattnet är färdigt och det är inte praktiskt då karln sover

l'm back

Carmarino
0

#3 Ja, den jag har piper. Har inte testat den så mycket så jag minns inte riktigt hur högt och hur länge det låter.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

tlover
0

#4 ok bra att veta #2 Piper din?

l'm back

Sindri
0

Om det inte är för sent så är bästa sättet att  rengöra en vattenkokare att hälla i lite ättika (12%-ig) och låta stå ett tag. Är inte beläggningarna borta då så ta lite citronsyra och vatten, koka upp och låt stå en stund. Upprepa ev. Min blev som ny inuti.
OBS! Inga starka rengöringsmedel.

tlover
0

#6 den står just nu med en blandning av vatten, ättika och bakpulver

l'm back

Niklas
0

Här är ett jämförande test av vattenkokare: http://www.bäst-i-test.se/Vattenkokare

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Sindri
0

Ah! Blev lite orolig när du skrev "megarengöra". 🙂

Effie
0

#5 Minns inte. Tror den piper några ganger. Får kolla. Den stör inte mig.

tlover
0

#9 ättikan funkade inte så jag testar ditt tips med citronsyra

l'm back

tlover
0

Det funkar! Ursh vad mycket beläggning det var

l'm back

Sindri
0

Men då funkar vattenkokaren?

tlover
0

#13 det verkar så

l'm back

Sindri
0

😃Min råkade också gå på tom när vi hade flyttat den. Förstod inte vad som knäppte till i köket hela dagen. Lampan lyste inte heller. Men tack vare det blev den sen som ny inuti! Är säkert snart 15 år gammal nu och fortfarande lika effektiv och fin.

Effie
0

#5 Jag testade min om den pep. Ja, fem tämligen diskreta pip.

Fast funkar din gamla behöver du ju inte tänka på vilka andra som piper.

tlover
0

#16 jag funderar på att skaffa en till företaget också så det är bra att veta. Tack

l'm back