Te iFokus

Te

Etiketttips-råd
Läst 976 ggr
Rebexi
2016-12-30 10:21
0

Rosta eget te - tips?

Jag provade just att rosta eget Te för första gången, tog ett Te som jag inte tycker om så mycket men känner det är onödigt att slänga (det är ett grönt te). Jag tycker att det blev godare, men ändå att det är för mycket av "orginal-smaken" kvar.

Jag gjorde såhär:

1. Värmde gjutjärnsstekpannan (bara ett "hörn" med den lilla värmeplattan). Hade den på lite över medelvärme. 
2. La i Te, typ en matsked.
3. rörde om då och då, men blev inte nöjd och höjde värmen.
4. fortsatte med att röra om ibland, teet hade fått en annan färg än den hade från början, så tänkte den var klar. 
5. Bryggde teet direkt efter det.

Har någon tips på hur jag kan göra det bättre? Och när jag har hittat ett bra sätt, ska jag rosta allt Te jag har eller är det bäst att "ny-rosta" det varje gång?

tlover
2016-12-30 10:43
0

Jag skulle börja med att höja temperaturen direkt men röra om hela tiden (jag har ganska hög Temperatur då jag rostar) sen så skulle jag fortsätta att rosta iallafall en mindre mängd (dvs inte allt men kanske mer än en omgång) åt gången. Men jag är inte hundra att jag har hög temp direkt då det var ett tag sen jag rostade Te.

Annars om du har en oanvänd doftljuslykta (du vet jag har en korallfärgad som man har vatten i en skål + nån droppe doftolja) så kan du ha teet i det med ett ljus under i några timmar och röra om då och då. Då ändras nog smaken mer, du riskerar inte att bränna teet och du får mindre Koffein i det. Jag har själv inte testat det däremot då min doftljuslykta skulle ge konstig smak på teet.

Jag ska se om jag hittar ett youtubeklipp om hur man gör hojicha med bättre instruktioner

l'm back

tlover
2016-12-30 10:46
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Här är dom jag lärde mig från

l'm back

Rebexi
2016-12-30 11:39
0

Tack! Har en doftljuslykta av keramik (där det är närmare mellan skålen och ljuset), ska pröva med det! :)

tlover
2016-12-30 14:55
0

#3 Säg gärna hur det går, jag har velat testa länge fast använder jag min så kommer teet att smaksättas också 😎

l'm back

Rebexi
2016-12-30 15:24
0

Jag provade att göra i lyktan, lät det vara där i ca 1-1,5 timmar, men släckte ljuset en gång i mitten för lågan var så nära att det nog blev lite för varmt… Det blev godare denna gång, men mer rökig smak än jag skulle vilja ha i slutändan, så får pröva mig fram mer vid ett annat tillfälle :)